Gå til innhold

Disco2, 99 mod. Starter ikke.


Mr V

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har nok en gang en Disco2 som blir stående å snø ned. 

Det har seg sånn at nøkkel m/fjernkontroll fikk seg et bad i jula. Etter en runde med tørk fungerte den tidvis ok en periode, men så var det slutt.

Nå får jeg ikke kontakt med bilen i det hele tatt. Har også prøvd sett nr to, men heller ingen respons .

Alarmen går hver gang nøkkel blir satt i tenninga, å selvsagt ingen start.

Har prøvd med EKA kode, uten resultat.

Noen forslag? Evt noen med diagnose saker i nærheten av Tinn, Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kansje smart å prøve uten batteri ja. Jeg skal prøve det. Jeg trodde EKA skrudde av alarm og startsperre, så det skulle gå å starte. Men meget muligt jeg tar feil der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og det er bare en måte å bruke koden på, eller muligens to. En med nøkkel i døra, og om D2 er lik Defender, så kan det utføres i tenningslås, som er litt mer omfattende.

Har du boka som fulgte bilen er framfangsmåten beskrevet der. Selv husker jeg ikke. blush

 

Hvordan la du inn koden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt av polene på batteriet og latt den står uten strøm en liten stund, og så prøve på nytt. Sørg for at alle dørene er låst, sett så nøkkelen i førerdøra og "vri inn koden". Det finnes instrukser på nett, du må gjøre det riktig. Vri helt til venstre/høyre hver gang og sørg for at nøkkelen kommer skikkelig i midtstilling før du vrir andre veien igjen. Dette fungerer, har gjort det selv med min bil. Jeg limer inn teksten fra en post jeg skrev i 2015, denne metoden fikset problemene for meg.

 

"

Hvis ingen av nøklene virker antar jeg det er motakeren til fjernkontrollen i taket på bilen som har tatt kvelden. For å slå av alarmen/startsperre må du ha EKA-koden (emergency access code), den gir du bilen ved å vri på nøkkelen i låsen i førerdøren.

 

"The code is recorded on the security information card and is entered as follows:

1 Using the key, turn the driver's door lock to the UNLOCK position and hold in this position for at least 5 seconds.
An audible warning is then emitted to indicate that the body control unit is ready to accept the code. Return the key to the centre position. It is now possible to use the key to enter the separate numerical values of the four digits that make up the EKA code.


2 Enter the first digit of the code. If the first digit is 4, turn the key to the UNLOCK position 4 times. Ensure the key is fully returned to the centre position after each turn of the key.

3 Enter the second digit of the code. If the second digit is 3, turn the key to the LOCK position 3 times. Ensure the key is fully returned to the centre position after each turn of the key.

4 Enter the third digit of the code. If the third digit is 2, turn the key to the UNLOCK position twice. Ensure the key is fully returned to the centre position after each turn of the key.

5 Enter the fourth digit of the code. If the fourth digit is 1, turn the key to the LOCK position once. Ensure the key is fully returned to the centre position after each turn of the key.

6 Finally, turn the key to the UNLOCK position and back to the centre position, a double bleep will indicate that the code has been entered correctly. A single bleep indicates that the code has been entered incorrectly.
Then, before opening the door, wait 5 minutes for the alarm and immobiliser to be de-activated. During the 5 minute wait for the alarm and immobiliser to be de-activated, the alarm indicator LED in the instrument pack continues to flash (one flash every 2 seconds).
DO NOT OPEN THE DOOR OR ATTEMPT TO ENTER THE CAR until the full delay period has elapsed.
When the 5 minute wait has elapsed, the alarm indicator LED stops flashing. Immediately open the door, insert the key in the ignition switch and turn the switch to position II. If the ignition switch is not turned to position II within 30 seconds of the end of the 5 minute wait, the engine is automatically immobilised again.
"

 

At du ikke får kontakt med bilen kan også skyldes at mottaksenheten under taktrekket i bagasjerommet har sluttet å virke, de går i stykker fra tid til annen, det var det som skjedde med min bil. Se denne posten her:

 

 

Tron

Endret av Elchund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg fulgte tilsvarende fremgangs måte som over når jeg brukte EKA koden. Jeg skal prøve å ta av batteri polen en stund, å prøve på nytt. Hva som er årsaken burde kansje dukke opp med diagnose? Hadde jeg bare fått start hadde ting blitt litt enkler, da kunne jeg forflytta meg til noen som kunne feilsøkt. Enklere det enn å måtte dra folk langt utpå bøgda!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å huske at min kode var bokstaver som jeg måtte oversette til tall, og at det var et eller annet jeg måtte finne ut av for å tolke det rett, du er sikker på at du har de rette tallene?

 

Diagnose vil nok gi deg svaret på om feilen ligger i bilen eller i nøkkelsettet.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...