Gå til innhold

Roll cage/takgrind ned under dør?


Anbefalte innlegg

Hei!

Hva med å bygge litt større rock glider under dørene for så å feste hele roll cagen på denne? Ikke gå gjennom sidene på bilen, men fortsette den siste halvmeteren ned med rør... det skal vel kanskje ikke på utsiden av skjermene, men med breddere er det vel grei skuring. Hva tror dere folkens?

mvh haakon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en kontroll vil de nok se ekstra på biler med fjøsinnredning tredd nedover hele bilen.B)

 

Jeg tror et bur som er festet høyere oppe blir smalere og dermed lettere å unngå for stor oppmerksomhet med.

 

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det er Defender du snakker om.

Ikke sikkert utriggerne tåler så stor belastning  i alle retninger.

Men en god karosserisparende tanke.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, defender 130.

Tanken var at dette ble lettere å få av om det ikke ble godkjent. Bolter i rock glider og vipps, av med hele greia. 

Tenkte liksom jeg burde kunne få det til å se bedre ut enn fjøsgreier også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roll cages som festes på karosseri går vel også på utriggerene? Mitt forslag vil riktignok være festet helt i ytterkant av disse, på rock glider som igjen festes på to utriggere samt en tverrbjelke bakerst. Har endel alurør fra prosjekt og tenkte disse var fine til dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Haakon Aune skrev:

Har endel alurør fra prosjekt og tenkte disse var fine til dette..

Så det blir for pynt da...:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker noe som ikke bare er til pynt, så kan du se litt på kravene til NBF i forbindelse med biltrail

https://bilsportboka.no/kapittel/offroad/biltrial/#1.+Chassis

 

Men uansett får du  det sannsynligvis ikke godkjent til bruk langs veien.

Å bygge i noe i aluminium synes jeg høres dumt ut, men folk monterer jo snorkel også uten å ha behov, så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he. Det vil hvertfall være en tryggere bil å kjøre uansett om man bygger i stål eller alu. Taket vil nå kollapse til panserhøyde om den velter på taket. De rørene jeg har er 3-4 mm i godset. Legger man rørene videre over taket og binder disse sammen med rør over dørene. Videre setter man i kryss. Dette kan også fungere supert som takgrind. Om man vil ha en ekstra tøffing legger man rør foran vindusklaffene under frontvinduet og stiver av med to mindre rør foran vinduet. Gørrtøft!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror likevel det er enklere med så smalt bur som mulig, og da er feste høyere opp på bilen bedre. Derifra går det rør på skrå ned i ramma, og stivheten vil bli langt bedre enn feste i utriggere. 

 

Siden du har pickuphytte burde det være enkelt å få til skråstag innvendig og feste i ramma. Disse vil da komme bak baksetet.

 

Jeg har sett defender ligge opp-ned. Har også sett pickup som har rullet, min. Den hadde orginalt bur rundt frontruta, og selv om det er bare 2mm berget det sjåføren.

Har du alurør så bruk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Ser jo at stivheten blir bedre med skrå ned i ramme! Har hele bilen i tusen biter så det haster ikke! Ser også poenget med smalere bur.

Har laget noen bur før, men i stål da. Det viktigste er jo selvfølgelig å triangulere best/mest mulig. Supert! Takker alle sammen for innspill!

E00B5F6D-BE93-43B8-A468-077144EB1B0C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant de to siste bildene på nett.. noe ala dette tenkte jeg.. kanskje ikke så voldsomt som den siste, he,he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja den får bedre beskyttelse med noe en uten. Men er designet feil, og i feil material så kan den og gjøre

mer skade en nytte. Det er en veldig god grunn til at det stilles strenge krave til material bruk i bur, fordi

de ikke skal kunne gjøre mer skade, heller være til nytte. Spiller ingen rolle om alu rør har 3- 4mm gods,

det er ikke sterk nok, derfor brukes det stål. Avhengig av OD skal den tross alt ha veggtykkelse på

mellom MINIMUM 2.0- 2.5mm.

 

Just because you can, doesn't mean you should....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ta utgangspunkt i biltrail og forskrifter om å kunne tåle ti rundkast? Poenget med dette buret er jo å tåle en eller to velt og så kunne krype forholdsvis uskadet fra bilen. Konstruksjon av dette vil være enkelt. 

Alubur av 40mmx3-4mm med de rette avstivere/triangulering gjøre nytten og være ett godt alternativ her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Haakon Aune skrev:

Hvorfor skal man ta utgangspunkt i biltrail og forskrifter om å kunne tåle ti rundkast? Poenget med dette buret er jo å tåle en eller to velt og så kunne krype forholdsvis uskadet fra bilen. Konstruksjon av dette vil være enkelt. 

Alubur av 40mmx3-4mm med de rette avstivere/triangulering gjøre nytten og være ett godt alternativ her.

 

Fordi Aluminium har helt andre egenskaper en stål. Ellers hadde alt blitt buggd av aluminium.

Og når den ikke tåler den påkjennning som en bilvelt kan medføre, så er egenskapene til aluminium

slik at den kan gjøre mer skade en nytte. Skal du likevell bygge i aluminium så m det være så

massivt at det sannsynligvis blir tyngre en stål for å kunne tåle slike påkjenninger.

Jeg er så heldig å ha veltet med en 110 på veien, og kan lover deg 2000+kg flipp opp ned krever

og skaper en stooor mengde energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, lafterolf skrev:

Går det greit å bøye aluminium uten at den sprekker?

Ja, til en viss grad. Ellers så kan du bløte den opp litt med varme og kulde. Og ha rørbøyer med rett dimensjon.

pleier ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, qcnr skrev:

Fordi Aluminium har helt andre egenskaper en stål. Ellers hadde alt blitt buggd av aluminium.

Og når den ikke tåler den påkjennning som en bilvelt kan medføre, så er egenskapene til aluminium

slik at den kan gjøre mer skade en nytte. Skal du likevell bygge i aluminium så m det være så

massivt at det sannsynligvis blir tyngre en stål for å kunne tåle slike påkjenninger.

Jeg er så heldig å ha veltet med en 110 på veien, og kan lover deg 2000+kg flipp opp ned krever

og skaper en stooor mengde energi.

En bil med takgrind vil tåle bedre ett rundkast enn en bil uten.

Det jeg gjør er å føre rørene/feste forbi takrenna og ned i ramme.

Dette vil selvsagt bli sikrere enn orginalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som du sikkert har lagt merke til er at Seriebiler og Defendere flekser litt ved saks.

En stiv takgrind eller et ditto bur , begge godt festet , gir skader over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...