ClausPhillip Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 (endret) Hei igjen folkens, Kjøpte en 2009 90 SVX for kort tid tilbake. Bilen visste seg å være bygget om fra cab til hardtop. Fikk beskjed om at det i år ville koste ca. 15.000,- å sette inn baksetene som fulgte med. Selger glemte bl.a. å fortelle at det ville kreve en ombygging som krever endring av hjulbuer bak osv. Siden det heller ikke har vært seter i den tidligere så skal ombyggingen også godkjennes..., noe som etter sigende ikke skulle være noe problem. Jeg har i hvertfall betalt godt for et uønsket prosjekt. Burde vel kanskje ha satt meg litt inn i ting før jeg kastet meg inn i Defender-verden. Uansett en tøff vogn. Da kommer spørmålet. Er det noen her inne som har utført denne type konvertering før og har noen formening om hva det vil kreve? Anbefales det å kutte til hjulbuer og kjøpe konverteringskit til Puma-setene, eller ville dere kjøpt uoriginale seter som passer til rettvinklede/kvdratiske hjulbuene. Er evt. disse setene enkle å montere og hva bør jeg velge. Endret 3. mars 2018 av ClausPhillip Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Du må være glad for at du har hardtop. Med softtop ville du ikke kunne fått registrert bilen med seter bak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClausPhillip Skrevet 3. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2018 (endret) 27 minutter siden, lafterolf skrev: Du må være glad for at du har hardtop. Med softtop ville du ikke kunne fått registrert bilen med seter bak. Softtop har aldri vært av interesse. Det var hardtop og bakseter som gjorde dette kjøpet interessant. Må innrømme at jeg trodde dette var en original hardtop som var bygget om til varebil. Har du registrert en 90 med bakseter som har vært bygget om fra softtop? Endret 3. mars 2018 av ClausPhillip Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Nei det har jeg aldri gjort. Jeg ville gått for orginale klappseter og ombygging av setekassen. Men, er virkelig setekassen annerledes på denne utgaven? Rart at de produserte forskjellige utgaver av den samtidig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laloba Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Ser du på denne linken ser de ut for det er klappseter bak i den. http://www.neneoverland.co.uk/listings/land-rover-defender-90-60th-anniversary-edition-svx-auto/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClausPhillip Skrevet 4. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2018 (endret) 2 timer siden, lafterolf skrev: Nei det har jeg aldri gjort. Jeg ville gått for orginale klappseter og ombygging av setekassen. Men, er virkelig setekassen annerledes på denne utgaven? Rart at de produserte forskjellige utgaver av den samtidig. Det er visst forskjellige hjul-/setekasser på Cab og SE`n /"stasjonvognen". Endret 4. mars 2018 av ClausPhillip Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClausPhillip Skrevet 4. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2018 9 minutter siden, Laloba skrev: Ser du på denne linken ser de ut for det er klappseter bak i den. http://www.neneoverland.co.uk/listings/land-rover-defender-90-60th-anniversary-edition-svx-auto/ Klappseter hadde jo vært en enkel løsning, men spørs hvor enkelt det er å få godkjent ved omreg. til hvite skilt. Får å igjennom en godkjenning så bør man gå for en så std. og "original" løsning som mulig. Dette har jeg forøverig aldri gjort tidligere. Jeg har hatt noen varebiler som har vært bygget om fra personbil, og da er det jo ikke noe problem og reversere. Dette blir noe helt annet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laloba Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Begynn med en tur på biltilsynet og ha dialog fra dag1 så bruker de løse seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 1 minutt siden, Laloba skrev: Begynn med en tur på biltilsynet og ha dialog fra dag1 så bruker de løse seg. Ett meget godt tips! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClausPhillip Skrevet 4. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2018 38 minutter siden, Laloba skrev: Begynn med en tur på biltilsynet og ha dialog fra dag1 så bruker de løse seg. Om ingen har erfaring og har gjennomført og fått godkjenning for dette før så blir man nødt til det. Blir nok en dialog med tidligere eier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Jeg ville ikke nevnt noe om ombygging av setekasser. De kan stille mye krav til dokumentasjon, og Landrover har ikke akkurat ry for å være så veldig hjelpsom til dette. Jeg ville montert seter og møtt opp til godkjenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ø.Trovum Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Kan en bil som ikke har vært bygget om fra personbil til varebil, bygges tilbake til personbil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClausPhillip Skrevet 4. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2018 23 minutter siden, Ø.Trovum skrev: Kan en bil som ikke har vært bygget om fra personbil til varebil, bygges tilbake til personbil? Det går jo ikke. Så her er det snakk om en ombygging som krever godkjenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Mener å huske det ble produsert 140 stk SVX 90 softtop og 60 stk SWX HT, sistnevnte ble vel aldri solgt til Norge. Kun soft top utgaven ble godkjent som vare kl. 2. Denne var vel kun bygget som 2 seter med reservehjul og annet på planet, se bilde. For å få godkjent denne som 4 seter må de bakre setene være i kjøreretningen. Siste godkjenningsår for sidevente benker falt bort når puma kom i 2007. Har forstått deg slik at setekassene er rette og uten nedsenking bakerst? I såfall må disse ombygges. Tror flere har bygget om setekassene på 90 Td5 for å bytte ut sidevendte benker til for overvendte seter fra puma. Utfordringen din blir å få typegodkjent en soft top med 4 seter, når den fra fabrikk ikke er type godkjent for mer enn 2 seter. Har en 09 110 SVX 7 seter stående om du trenger bilde av innfestningen av de bakre setene? Denne er mulig kommer på salg etterhvert om det er av interesse.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClausPhillip Skrevet 4. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2018 (endret) Jeg leste vel at det var produsert i alt 1800 stk. SVX, kun 200 stk. 90 HT, og langt flere softtop, og det var det som gjorde bilen interessant. Fikk etterhvert vite at bilen var bygget om. "Ombygginge skulle dog være korrekt utført, og fordelen var at man kunne sette inn bakseter etter 10 år. Originale Puma-bakseter følger med. Dette har man gjort mange ganger før osv..." Hadde jeg hatt mer peiling, så hadde jeg nok stilt flere spørsmål tidligere, og sannsyligvis ikke inngått noen avtale. Det jeg håper få ut av tråden er at noen kan vise til tilsvarende biler som er godkjent ombygget, slik at jeg ikke påtar meg et langtids prosjekt som koster mye penger og som kan bli vanskelig å få godkjent. Skulle jeg evt. velge å selge (noe jeg planlegger oppe i det hele) så må jeg også ha alt på det rene. Endret 4. mars 2018 av ClausPhillip Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pesto_trader Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Jeg tror du kommer langt hvis du ser på baksetene og hvordan de er festet på en Puma 90. Feks at du gjør det så likt som mulig og tar med begge bilene på trafikkstasjonen. Om det går ann å utfordre typegodkjenningen da. Synd å bruke mye tid og penger hvis du ikke får det til. Er jo ikke sikkert at ombygging fra soft top til hard top er godkjent heller? I verste fall må du bygge tilbake eller få det godkjent også. Ett annet alternativ er å heller bygge om til tre seter foran. Det er jo også gjort med noen puma Defendere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Monter seter, vis bilen. Søker du på dette er jeg redd det kan ta lang tid. Flere har montert bakseter i disse og det har gått bra. Skulle det ikke gå bra får du brette opp hendene og ta den runden de andre foreslår. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 (endret) Det er vanskelig å gi deg et perfekt råd da det er stor forskjell på kontrollørenes vurderinger rundtomkring. Noen godkjenner lettere når de konfronteres med ferdig montering,kun timebestilt, andre vil gjerne ha igang en hel papirmølle først. Dette er min erfaring med omreg av et par pre-07 modeller av 110 varebiler til alt fra 4! seter til minibusser. Endret 4. mars 2018 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClausPhillip Skrevet 4. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2018 (endret) Ok, takk for tilbakemeldinger. Dette er en prosess jeg ikke har innberegnet i bilholdet, og overlater det til vedkommende som har igangsatt prosjektet. Endret 4. mars 2018 av ClausPhillip Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 vurderte en stund 90 svx soft top, men har slått det fra meg da de som det sier over her ikke er typegodkjent for 4 seter.. Noe som jeg tror vil gjøre en omregistrereings prosess til 4 seter mer tungvindt enn om den hadde vært registrert som varebil , men er typegodkjent også som 4 seter som de vanlige puma 90 som er solgt i Norge. tar dere jobben og får det godkjent så er det sikkert flere her som vil sette pris på det og vil da også senere få mulighet til å bygge om 90 svx til hard-top og 4 seter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sven Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Svx soft top er typegodkjent som pickup. Ved å ta bort bøylen og sette på tak må bilen registeres avgiftsmessig som personbil selv om den bare har to seter. Dette fordi den berømte kassen ikke får plass. Hvis du viser bilen med tak nå på grønne skilt vil du få krav om avgift med en gang. I bunn og grunn er soft top og bil med fast tak akkurat samme bil med samme spek så det burde være mulig å omregistrere. litt overrasket at det bare er 15000 i avgifter - jeg har samme modell og kom til rundt 50000 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pesto_trader Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Bare å gå for mitt eminente råd om tre seter da. Sistemann kan løpe bak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 3 seter i Puma må være totalt ubrukelig. Personen bør ikke være utstyrt med 2 føtter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pesto_trader Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Ok, hvem skal sitte hjemme og se i veggen da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jason Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Jeg ville først forsikret meg om at ombygningen til hardtop er godkjent, og avgifter for dette betalt før jeg hadde satt i gang arbeid med å montere seter. Kan fort bli dyrt for deg hvis dette er gjort uten nødvendig godkjenning. Samtidig kan du da sjekke opp om det er mulig å sette inn seter. Hvis/når dette er på plass, så er vi minst 3 stk her inne på forumet som har montert fremoverlente Puma bakseter i våre Td5 90 To av oss (kanskje flere?) har vist bilene hos Biltilsynet og fått dette godkjent. Så vi kan ev hjelpe til med hvordan og hva du trenger av deler for å få montert setene med setebelter. Det hadde vært interessant å se bilder av ombygningen, slik den er utført per i dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.