Gå til innhold

Oljetrykket på motoren forsvant plutselig


Dag Lothe

Anbefalte innlegg

Min P38 2,5 DSE mistet plutselig oljetrykket. Jeg fikk stoppet slik at den store katastrofen ble avverget, men er usikker på om jeg oppdaget oljetrykkslampen med det samme den lyste eller om det gikk litt tid. Det var rikelig med olje på motoren. 

Har noen erfaringer med dette? Kan det være noe med ventilen som styrer trykket, eller er det mest sannsynlig at det er pumpen som har havarert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetrykkssensoren er selvfølgelig første feilkilde som må sjekkes. Jeg har utstyr for å måle oljetrykket. Men symptomene er dessverre slik at jeg frykter noe langt verre. 

Det var ingen observert varmgang og nok olje i bunnpanna,

men

- Motoren fusket

- Skumle lyder

- Det kom røyk ut når jeg åpnet lokket på toppdekselet

Jeg har ikke startet feilsøkingen, men prøver å finne litt informasjon om temaet. Er det noen som har erfaringer eller synspunkter på dette er jeg evig takknemlig.  

 

Det hører med til historien at vi skulle på hyttetur og hadde pakket bilen full av alt mulig. Vi hadde kjørt bare 20 km da det ble stans i maskineriet. Jeg fikk tak i NAF og ble, etter litt venting kjørt hjem. Der byttet vi bil og kom oss på hytten noe forsinket. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oljetrykket på motoren er målt til null. Har tatt av bunnpanna og sjekket/byttet ventilen i oljepumpen. Tok samtidig ut oljetrykkssensoren og filteret og blåste gjennom systemet med trykkluft. Ingen skumle metallbiter/spon å finne. Alt var tilsynelatende i orden, men oljetrykket mangler fortsatt! Jeg står igjen med teorien om at oljepumpen har havarert. I det minste må det være en blokkering av oljekanalen ut fra pumpen.  Dette er et ukjent problem for alle jeg har snakket med så langt. Er det noen på forumet som har opplevd noe som ligner på dette? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten åpne pumpen og se, og da kan du like godt skifte den. Antar motoren har en del driftstid, så da kanskje det er på tide. Godt oljetrykk er viktig for oss som må starte motoren ofte i mange minus grader.

Skifter du, sett den inn med vaselin, eller fyll den før start - så den ikke kaviterer.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...