Gå til innhold

Clutch problemer Discovery 1


HenrikH

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter bytte av clutch plate, clutch cover, clutch release arm, bearing, slave cylinder, clutch damper og clutch master cylinder i vinter på min Landrover Discovery 1990, 200TDI har jeg fortsatt problemer med clutchen.

 

problemet startet med at det var vanskelig å få den i gir, så bestemte meg for å bytte en del clutch deler.

byttet så alt nevnt over untatt clutch master cylinder, da klarte jeg ikke å få luftet clutchen på noe som helst måte, så bestemte meg så for å bytte clutch master cylinder og da fikk jeg luftet clutchen, og fikk noe som kjentes ut som en grei clutch pedal men kanskje noe myk. da jeg startet bilen og prøvde og gire fungerte dette ikke, den ville ikke i noen av girene.

Har luftet en god del og tviler på at det er noe luft igjen, men virker som at pedalen ikke er hard nok.

mener og huske at clutchpedalen var hardere før enn det den er nå, men er ikke snakk om så mye. 

 

Noen som eventuelt har en løsning på dette problemt eller noen tips?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha luft fremdeles. Noen kan være håpløs å få ut lufta på.

 

La den stå en stund så lufta samler seg øverst.

Start med å lufte på mastersylinderen om du ikke har pedal. Løsne på røret og luft der, skru igjen før pedal bunner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke mulighet på å lufte på master, men tenkte kanskje å koble til en oljekanne på lufte nippel på slave og pumpe bremsevæske(DOT4) gjennom og opp til master ettersom du sier det kan samle seg mye luft ved master,

 

har luftet med biltema lufter med tilbakeslagsventil 59kr,- der jeg har koblet den på luftenippel og åpnet nippel litt og trykket clutchen 10-12 ganger så holdt clutchen inne og skrudd igjen nippel. det fikk jeg som nevnt over en del motstand på pedal men virker som det ikke helt er nok motstand til å løse ut clutchen

 

men ved reverse bleeding skal cluchen pedalen være inne?

Endret av HenrikH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukk nippel før pedalen bunner.

 

Vakumlufter lykkes jeg sjeldent med, og best om jeg tramper pedalen samtidig.

 

Ps. Det er ikke første gang defekt mastersylinder skaper trøbbel.

Skulle du ikke lykkes kan du demontere den og sette inn pakningene med fett beregnet for bremsepakninger. Biltema har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, lafterolf skrev:

Lukk nippel før pedalen bunner.

 

Vakumlufter lykkes jeg sjeldent med, og best om jeg tramper pedalen samtidig.

 

Ps. Det er ikke første gang defekt mastersylinder skaper trøbbel.

Skulle du ikke lykkes kan du demontere den og sette inn pakningene med fett beregnet for bremsepakninger. Biltema har.

Da skal jeg prøve litt til med vakumlufter, men lukke nippel før pedalen bunner. tenkte litt over det og hvis nippelen blir lukket før pedalen bynner vil vel dette øke trykket/motstand i pedalen

 

skal også prøve og lufte ved og trykke pedalen og åpne/ lukke nippel hvis jeg ikke får det til med vakumluftern fre biltema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt usikker på justeringsløsningen nå.

Endel år siden jeg hadde D1 selv og byttet.

Er det støtstang med gjenger eller øye på masteren der den er koblet innpå pedalarmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Ble litt usikker på justeringsløsningen nå.

Endel år siden jeg hadde D1 selv og byttet.

Er det støtstang med gjenger eller øye på masteren der den er koblet innpå pedalarmen?

er øye på master der man trer en bolt igjennom pedal og master og festes med mutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...