yarnslayer Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 (endret) FL2, 2007, Manuell Har nyss byttet skiver, klosser og kalippere på freelanderen. Problemet er at etter (og muligens også litt før byttet) henger bremsen svakt på på venstre foran til tider. Det er ikke mye, men nok til at skiven blir litt varmere enn parhesten sin, og forbruket er litt opp fra normalt. Det rare er at det også av og til (det har kun skjedd etter å ha kjørt 10-15 min så langt) slipper. Virker som det etter bruk av bremsen(?). Når jeg kommer hjem etter at det har sluppet underveis har skivene parvis lik temperatur. Hva kan dette være? Etter at dette oppsto ble ting plukket fra hverandre og renset (bremseåket???) én gang til, uten at det ser ut til at det har løst problemet. Kalipperen på denne siden ble byttet først, for ca 4-500 km siden. De andre kalipperne + skiver og klosser ble byttet seinere, kanskje 200km siden. (Den første kalipperen (og den andre) ble byttet pga ordentlig heng. Ikke sånn som dette mikrohenget. ) Kan dette være løene slanger? Har noen andre forslag??? Endret 2. mars 2018 av yarnslayer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Hadde samme problem i mange år på vår Discovery 2. Det etter bytte av alle deler. Nye bremseklaver ble montert. Slet også med at pedalen var litt svampete. Etter mange utslitte klosser på en side bak oppdaget jeg tilfeldigvis feilen ved hjulbytte en høst... Og dette er flaut. Bilen hadde fått to like bremseklaver bak, begge passet venstre side. Dvs, luftenippelen på høyre side var plassert nederst på bremseklaven. Da nle luften stående i sylinderen og ga akkurat nok mottrykk slik at klossene lå litt på skiven. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 2. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2018 (endret) Nå spør jeg sikkert dumt, men bær over med meg: Bremseklaver er ikke i vokabularet mitt... Hvilken del er det? Kragenes motor ser ut til å mene at det er den biten som jeg kaller bremsesko? De ble ikke byttet og er dessuten bare bak? Problemet til Mr Free er foran. (Når det gjelder lufting så ble det gjort etter beste evne, men det er ikke sikkert at det er nok.) Lufteniplene tror jeg ikke skal gå an å snu oppned? Av det på denne tegningen så er ikke bremseskjold eller den delen som heter LR000567 byttet. Resten er nytt. Endret 2. mars 2018 av yarnslayer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Bremseklave er det norske ordet på caliper. Noen kaller holderen for klave, men det er det ikke, den holder klossene og heter bare holder. Tar du høyre bremseklave og monterer på venstre side kommer nippelen nederst Tvilsomt at det er gjort på din bil, syptomene lignet, og hukommelsen virket, i sum ble det derfor nevnt. Mye fett i gliderne kan gi støtdemperfunksjon slik at klossene subber mot skiven også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 2. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2018 (endret) Da skjønner jeg. Jeg tror uansett vi skal ta en runde og lufte først og se om det gjør noen forskjell. Denne ble ikke luftet nå sammen med de tre siste kalipperne, siden denne var (verksted-) byttet bare 300km tidligere. Den ga seg utenfor Ski i vinter, så den ble byttet der. (Om ikke annet så er det litt tilfredsstillende at det er ved nettopp den problemet er nå. ) Endret 2. mars 2018 av yarnslayer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 (endret) Bremseklave Caliper Fullt mulig å gjøre ei blemme og sette Caliper på feil side/opp ned og få nippelen "nedover", og er det stempel på begge sider er det gjerne luftenippel på begge sider også og den ene ser man gjerne ikke om hjulet står på. Og sånn for å justere vokabularet Bremsesko, på gamle biler uten/før skivebremser og som regel inni skiva bak til handbrekket. Endret 2. mars 2018 av Kvasi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 2. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2018 Det du kaller "klave" kaller husets herre "åk" ... Uansett. Vet ikke om de kalipperne går an å snu oppned, men det går det iallfall an å se på samtidig som vi tar en lufterunde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Åk er vel det svenske navnet på de mener jeg. For at man skal få satt en caliper opp ned må man også sette den på feil side, men dere ser jo fort om luftenippelen peker opp eller ned. Den skal selvsagt peke opp. Det kan godt tenkes at klossen kniper seg fast til det blir varmt og utvider seg litt. Hvis det er sånne blekk mellom klaven og klossene pleier jeg konsekvent å pælme de, gjør mye mer skade enn nytte. Og så bruk kobberpasta der klossen har kontakt med klaven. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Jeg tror du har forvekslet klave og holder kvasi. Ta et nettsøk, har du rett har de fleste nettbutikker feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Kan gamle bremseslanger ha noe å si her? Så langt jeg vet, så har bilen de samme slangene som da den trillet ut av fabrikken, og om disse begynner å bli tette innvendig...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Enkelte klosser er veldig "unøyaktig " maskinert i selve " setet " Altså metallet, ikke belegget. Dermed glir de ekstremt tegt i "glideområdet " på kaliperen, og henger seg veldig lett på. De siste 10ganger jeg har montert bremseklosser, har disse fått seg en SKIKKELIG omgang med flatfila, for å få de til å gli skikkelig. Vi snakker kun om fjerne nesten usynlig " grad " på flatene som glir mot glidebakkene. Dette har vært dønn nødvendig for å få de til å gå lett. Jeg tror det er støpeprosessen eller stanseprosessen er vel mer korrekt, som gjør at de tilsynelatende er " stanset ut " med et "sløvt verktøy". Da blir endestykket U formet framfor L formet, og bremseklossene trenger kun et musehår med møkk eller salt eller grus for å kile seg fast. Og nei, vi snakker IKKE om å file bort så mye gods at klossene står i fare for å ramle ut av holderen sin selvsagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 3. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2018 Jeg vil gjerne trekke oppmerksomheten tilbake til det faktum at det flere ganger har "sluppet". Hva kan det være som gjør at de henger litt på på denne siden fra kald bil og av og til slipper etter bremsing når bilen har blitt varmere? Kvasi har drodlet litt rundt det. Er det andre forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pickup Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Kan det være "trykksensorventilen" i bremsekretsen? Den som føler om det er lekkasje i en krets, der er det muligheter for lekkasje og treghet pluss andre snodige feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Vel - luftenippelen pekte oppover, så der var i alle fall ting på stell. Siden denne ble byttet på verksted, så ble det ikke luftet da jeg skiftet bremser, så for å være på den heeeeeeelt sikre siden, så tok vi en ekstra runde med lufting. Om det er tilfeldigheter, eller om luftingen faktisk hjalp vet vi ikke. Fortsatt litt tidlig å konkludere, men det var ikke varmgang hverken på en lengre kjøretur i går, eller på tur inn til hovedstaden i dag. Forbruket har også sunket til mer normale verdier også. Vi krysser fingrene, og håper at vi ikke får mer varmeutvikling. Kan jo også være at det har blitt slitt av litt maling, eventuelt litt rust som har blitt slitt bort eller at bilen bare var sjalu og ville ha litt TLC siden Discoen fikk litt pleie på verksted i forrige uke... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 13. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2018 (endret) Ser ut som problemet er borte ordentlig for denne gang. Enten takket være lufting, slitasje (av i så fall ujevnt tykke klosser) eller rustskraping av bremeåk/-holder... eller "bare fordi". Men iallfall kjører Mistern igjen ned mot 0,64 på mila på en tank og opp mot 100 mil mellom fyllingene i den daglige tralten. Ikke verst for en såpass tung bil som har passert 10 år med margin, synes jeg. Endret 13. mars 2018 av yarnslayer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 1 time siden, yarnslayer skrev: Ser ut som problemet er borte ordentlig for denne gang. Enten takket være lufting, slitasje (av i så fall ujevnt tykke klosser) eller rustskraping av bremeåk/-holder... eller "bare fordi". Men iallfall kjører Mistern igjen ned mot 0,64 på mila på en tank og opp mot 100 mil mellom fyllingene i den daglige tralten. Ikke verst for en såpass tung bil som har passert 10 år med margin, synes jeg. Bra forbruk det der. Er verdien mål på "gamlemåten" eller lest av kjørecomputer? Er det kun langkjøring? Min ligger på 0,8 i det daglige. mye blandet kjøring. Ligger rundt 0,7 på ren langkjøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 13. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2018 (endret) Dette er målt av kjørecomputer og verifisert av Fuelio - jeg var overrasket over at de faktisk er helt enige. Jeg har standard dekkdimensjon på bilen. EGR er blendet og det gav litt utslag på bunndraget. Bilen går da i daglig tralt på 23km til jobb og 23 km tilbake. Veien er landlig fylkesvei. (Jeg får en snittfart på ca 55km/t på tanken. Mr. Free liker ikke hastigheter over 75-80 med mindre det er nedoverbakker og foten er av gassen. Ellers blir han tørst i de hastighetene. ) Men - med en gang noe er galt eller man kjører "aktivt" så går også forbruket opp mot 0,7-0,75. Langtids average iflg Fuelio er på 0,68, og det er på data fra mars 2015 til i dag - inklusive perioder med sliten kalipper, hjullager på vei ut etc, samt en del turer til Oslo... i hastigheter han ikke liker langs e18. Endret 13. mars 2018 av yarnslayer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 9. april 2018 Forfatter Del Skrevet 9. april 2018 Og Fuelio sier at snittet på siste tank var 6,27 på piggfri vintertøfler. Det inkluderte en tur til storbyen og tilbake. Meget fornøyd med det, for da er det definitivt ingenting som ligger inntil lenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 (endret) Blir litt "misunelig". Din ligger omtrent en desiliter under min. Tenker nok det ligger litt i kjørestil/kjørestrekning.... Jeg har enda ikke klart å ligge under 0,7 på langkjøring, men slik er det bare... for å kompensere, så bruker jeg el-sykkel til jobb 2-3 dager i uka og da snakker vi jo om en drivstoffreduksjon på 40-60% til jobbpendling Endret 9. april 2018 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 9. april 2018 Forfatter Del Skrevet 9. april 2018 Er ikke din automat da? Må ikke sammenlikne epler og kameler. Jeg skulle gjerne ha vært innen for elsykleavstand, men 23km kjennes mye ut for meg (somikkeerveldiggladiåsykleiutgangspunktet). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Hei, Min er manuell. Forbruk var vel hovedargumentet for å ikke velge automat 18km hver veg på sykkel er ingen problem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 ...og forøvrig synes jeg det er verdt å nevne at bilen ble "plaget" med mer "høyhastighetskjøring" enn først nevnt/antatt på siste tank. For ikke å snakke om litt kjøkjøring i påsken. Foruten blending av EGR har vi også byttet absolutt alt av smøremidler på den og den får stort sett to servicer årlig. Har vel vært en kombinasjon av dette som har gitt bilen veldig lavt forbruk. Den var ikke så gjerrig da den ble hentet i Stavanger for noen år siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 (endret) Det samme er utført her også. Det eneste som trekker ned nå, er at intercooleren lekker. Det begynner å renne olje nederst på grillen. Godt mulig dette kan medvirke noe på forbruket. Har ny liggende og denne skal skiftes snart Endret 9. april 2018 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 9. april 2018 Forfatter Del Skrevet 9. april 2018 Mr. Free markerer også med en dråpe nå og da. Vet ikke helt hvor det kommer fra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.