Gå til innhold

(Nye) Bremser som tidvis henger bittelitt på - alltid samme side


yarnslayer

Anbefalte innlegg

FL2, 2007, Manuell

 

Har nyss byttet skiver, klosser og kalippere på freelanderen.

 

Problemet er at etter (og muligens også litt før byttet) henger bremsen svakt på på venstre foran til tider.

Det er ikke mye, men nok til at skiven blir litt varmere enn parhesten sin, og forbruket er litt opp fra normalt. Det rare er at det også av og til (det har kun skjedd etter å ha kjørt 10-15 min så langt) slipper. Virker som det etter bruk av bremsen(?). Når jeg kommer hjem etter at det har sluppet underveis har skivene parvis lik temperatur.

 

Hva kan dette være? Etter at dette oppsto ble ting plukket fra hverandre og renset (bremseåket???) én gang til, uten at det ser ut til at det har løst problemet.

Kalipperen på denne siden ble byttet først, for ca 4-500 km siden. De andre kalipperne + skiver og klosser ble byttet seinere, kanskje 200km siden.

(Den første kalipperen (og den andre) ble byttet pga ordentlig heng. Ikke sånn som dette mikrohenget. )

 

Kan dette være løene slanger? Har noen andre forslag??? :wacko:

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem i mange år på vår Discovery 2. Det etter bytte av alle deler. Nye bremseklaver ble montert.

Slet også med at pedalen var litt svampete.

 

Etter mange utslitte klosser på en side bak oppdaget jeg tilfeldigvis feilen ved hjulbytte en høst...

 

Og dette er flaut.

 

 

Bilen hadde fått to like bremseklaver bak, begge passet venstre side. Dvs, luftenippelen på høyre side var plassert nederst på bremseklaven. Da nle luften stående i sylinderen og ga akkurat nok mottrykk slik at klossene lå litt på skiven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg sikkert dumt, men bær over med meg:

Bremseklaver er ikke i vokabularet mitt... Hvilken del er det?

Kragenes motor ser ut til å mene at det er den biten som jeg kaller bremsesko? De ble ikke byttet og er dessuten bare bak?

Problemet til Mr Free er foran.

(Når det gjelder lufting så ble det gjort etter beste evne, men det er ikke sikkert at det er nok.)

 

Lufteniplene tror jeg ikke skal gå an å snu oppned? Av det på denne tegningen så er ikke bremseskjold eller den delen som heter LR000567 byttet. Resten er nytt.

fl2-front-brakesv3.jpg

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseklave er det norske ordet på caliper.

Noen kaller holderen for klave, men det er det ikke, den holder klossene og heter bare holder.

 

Tar du høyre bremseklave og monterer på venstre side kommer nippelen nederst^_^

 

Tvilsomt at det er gjort på din bil, syptomene lignet, og hukommelsen virket, i sum ble det derfor nevnt.

 

Mye fett i gliderne kan gi støtdemperfunksjon slik at klossene subber mot skiven også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg. :) 

 

Jeg tror uansett vi skal ta en runde og lufte først og se om det gjør noen forskjell. Denne ble ikke luftet nå sammen med de tre siste kalipperne, siden denne var (verksted-) byttet bare 300km tidligere. Den ga seg utenfor Ski i vinter, så den ble byttet der. (Om ikke annet så er det litt tilfredsstillende at det er ved nettopp den problemet er nå. ;) )

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseklave
bildeler-Holder-bremseklave-renault-18-1

 

Caliper

2000025381

 

Fullt mulig å gjøre ei blemme og sette Caliper på feil side/opp ned og få nippelen "nedover", og er det stempel på begge sider er det gjerne luftenippel på begge sider også og den ene ser man gjerne ikke om hjulet står på.

Og sånn for å justere vokabularet :) 
Bremsesko, på gamle biler uten/før skivebremser og som regel inni skiva bak til handbrekket.
bremsesko%20bak%201963+.jpg

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åk er vel det svenske navnet på de mener jeg. For at man skal få satt en caliper opp ned må man også sette den på feil side, men dere ser jo fort om luftenippelen peker opp eller ned. Den skal selvsagt peke opp.

Det kan godt tenkes at klossen kniper seg fast til det blir varmt og utvider seg litt.
Hvis det er sånne blekk mellom klaven og klossene pleier jeg konsekvent å pælme de, gjør mye mer skade enn nytte. Og så bruk kobberpasta der klossen har kontakt med klaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte klosser er veldig "unøyaktig " maskinert i selve " setet "

Altså metallet, ikke belegget. Dermed glir de ekstremt tegt i "glideområdet " på kaliperen, og henger seg veldig lett på.


De siste 10ganger jeg har montert bremseklosser, har disse fått seg en SKIKKELIG omgang med flatfila, for å få de til å gli skikkelig. Vi snakker kun om fjerne nesten usynlig " grad " på flatene som glir mot glidebakkene. Dette har vært dønn nødvendig for å få de til å gå lett.

 

Jeg tror det  er støpeprosessen eller stanseprosessen er vel mer korrekt, som gjør at de tilsynelatende er " stanset ut " med et "sløvt verktøy".

Da blir endestykket U formet framfor L formet, og bremseklossene trenger kun et musehår med møkk eller salt eller grus for å kile seg fast.


Og nei, vi snakker IKKE om å file bort så mye gods at klossene står i fare for å ramle ut av holderen sin selvsagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne trekke oppmerksomheten tilbake til det faktum at det flere ganger har "sluppet". Hva kan det være som gjør at de henger litt på på denne siden fra kald bil og av og til slipper etter bremsing når bilen har blitt varmere?

 

Kvasi har drodlet litt rundt det. Er det andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - luftenippelen pekte oppover, så der var i alle fall ting på stell.

 

Siden denne ble byttet på verksted, så ble det ikke luftet da jeg skiftet bremser, så for å være på den heeeeeeelt sikre siden, så tok vi en ekstra runde med lufting.

 

Om det er tilfeldigheter, eller om luftingen faktisk hjalp vet vi ikke. Fortsatt litt tidlig å konkludere, men det var ikke varmgang hverken på en lengre kjøretur i går, eller på tur inn til hovedstaden i dag. Forbruket har også sunket til mer normale verdier også.

 

Vi krysser fingrene, og håper at vi ikke får mer varmeutvikling. Kan jo også være at det har blitt slitt av litt maling, eventuelt litt rust som har blitt slitt bort eller at bilen bare var sjalu og ville ha litt TLC siden Discoen fikk litt pleie på verksted i forrige uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som problemet er borte ordentlig for denne gang.

Enten takket være lufting, slitasje (av i så fall ujevnt tykke klosser) eller rustskraping av bremeåk/-holder...  eller "bare fordi".

 

Men iallfall kjører Mistern igjen ned mot 0,64 på mila på en tank og opp mot 100 mil mellom fyllingene i den daglige tralten. Ikke verst for en såpass tung bil som har passert 10 år med margin, synes jeg.

 

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yarnslayer skrev:

Ser ut som problemet er borte ordentlig for denne gang.

Enten takket være lufting, slitasje (av i så fall ujevnt tykke klosser) eller rustskraping av bremeåk/-holder...  eller "bare fordi".

 

Men iallfall kjører Mistern igjen ned mot 0,64 på mila på en tank og opp mot 100 mil mellom fyllingene i den daglige tralten. Ikke verst for en såpass tung bil som har passert 10 år med margin, synes jeg.

 

 

 

Bra forbruk det der. Er verdien mål på "gamlemåten" eller lest av kjørecomputer? Er det kun langkjøring?

Min ligger på 0,8 i det daglige. mye blandet kjøring. Ligger rundt 0,7 på ren langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er målt av kjørecomputer og verifisert av Fuelio - jeg var overrasket over at de faktisk er helt enige. Jeg har standard dekkdimensjon på bilen.

EGR er blendet og det gav litt utslag på bunndraget.

 

Bilen går da i daglig tralt på 23km til jobb og 23 km tilbake. Veien er landlig fylkesvei. (Jeg får en snittfart på ca 55km/t på tanken. Mr. Free liker ikke hastigheter over 75-80 med mindre det er nedoverbakker og foten er av gassen. Ellers blir han tørst i de hastighetene. )

 

Men - med en gang noe er galt eller man kjører "aktivt" så går også forbruket opp mot 0,7-0,75. Langtids average iflg Fuelio er på 0,68, og det er på data fra mars 2015 til i dag - inklusive perioder med sliten kalipper, hjullager på vei ut etc, samt en del turer til Oslo... i hastigheter han ikke liker langs e18.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Blir litt "misunelig". Din ligger omtrent en desiliter under min. Tenker nok det ligger litt i kjørestil/kjørestrekning.... Jeg har enda ikke klart å ligge under 0,7 på langkjøring, men slik er det bare... for å kompensere, så bruker jeg el-sykkel til jobb 2-3 dager i uka og da snakker vi jo om en drivstoffreduksjon på 40-60% til jobbpendling :D:D 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og forøvrig synes jeg det er verdt å nevne at bilen ble "plaget" med mer "høyhastighetskjøring" enn først nevnt/antatt på siste tank. For ikke å snakke om litt kjøkjøring i påsken.

 

Foruten blending av EGR har vi også byttet absolutt alt av smøremidler på den og den får stort sett to servicer årlig. Har vel vært en kombinasjon av dette som har gitt bilen veldig lavt forbruk. Den var ikke så gjerrig da den ble hentet i Stavanger for noen år siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme er utført her også. Det eneste som trekker ned nå, er at intercooleren lekker. Det begynner å renne olje nederst på grillen. Godt mulig dette kan medvirke noe på forbruket. Har ny liggende og denne skal skiftes snart :)

 

WP_20170903_12_56_21_Pro.jpg

WP_20170903_12_56_30_Pro.jpg

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...