Gå til innhold

Vurdere seriøst Discovery kjøp


mrxman

Anbefalte innlegg

Og når du skifter register reim så får du sjekket at du har oljepumpehus med riktig design, så du i det minste slipper motorhavariet på grunn av den filletingen.

 

Og ikke ta lett på denne kommentaren, det er kritisk om du kjøper en D3 hvor reg reim skiftet står for tur...

 

Det skal se slik ut:Bilderesultat for discovery 3 oil pump casing

 

IKKE slik:

Skift pumpen ved reg. reim  skiftet om den ser ut som på bildet under her. Også om reg. reim nettopp er skiftet og du har dette designet på oljepumpehuset. Da må du skifte oljepumpehuset umiddelbart.

image.jpeg

 

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

32 minutter siden, YMK skrev:

Har brukt Bilmester1 (Automester) i Tromsø. De får terningkast 6 fra meg på de utførte oppgaver. 

 

Godt å vite!  Har en liten garantisak og den tror jeg nok Biltrend skal få ta...  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, nå er vi vel snart mange nok til lokalt Discotreff i Alta ...jeg brukte Mekonomen på Skansen til å skru på min D3, og har forsåvidt tenkt til å la de jobbe på nydisco'en også, hvis det mot all formodning skulle være noe. Jeg har IIDTool, som man vel kan lese av forskjellige biler med tror jeg, uten å låse den?

Lykke til med kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Stian Raknes skrev:

Kult, nå er vi vel snart mange nok til lokalt Discotreff i Alta ...jeg brukte Mekonomen på Skansen til å skru på min D3, og har forsåvidt tenkt til å la de jobbe på nydisco'en også, hvis det mot all formodning skulle være noe. Jeg har IIDTool, som man vel kan lese av forskjellige biler med tror jeg, uten å låse den?

Lykke til med kjøp. 

Stian, leste din trå om Discovery 3 som du har hatt. Forhåpentlig bedre erfaringer med Discovery 4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Brage skrev:

Og når du skifter register reim så får du sjekket at du har oljepumpehus med riktig design, så du i det minste slipper motorhavariet på grunn av den filletingen.

 

Og ikke ta lett på denne kommentaren, det er kritisk om du kjøper en D3 hvor reg reim skiftet står for tur...

 

Det skal se slik ut:Bilderesultat for discovery 3 oil pump casing

 

IKKE slik:

Skift pumpen ved reg. reim  skiftet om den ser ut som på bildet under her. Også om reg. reim nettopp er skiftet og du har dette designet på oljepumpehuset. Da må du skifte oljepumpehuset umiddelbart.

image.jpeg

 

Mvh Brage

 

Blir Discovery 4 i aller tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet noen aktuelle biler, men ennå må jeg/vi vente litt før det eventuelt blir handel. Tiden strekker rett og slett ikke til de neste ukene, fult opp med jobb/småbarnsfamilie-mine-dine barn. Håper og krysser fingrene for at selv om vi må vente litt så er de aktuelle bilene ikke solgt når man kommer så langt. Også vet jeg jo av erfaring at ting kan hende plutselig, man mister interessen osv...ende opp med å kjøpe en annen bil-merke bare for å få den handelen ut av verden og fortest mulig få seg nytt kjøretøy.

Men slik det ser ut nå så blir det Discovery 4, aktuelle biler fra årsmodell 2010-2012 med 3.0 l motoren. Årsmodellene der er de aktuelle med tanke på 7 seter konfigurasjonen vi må ha. Alt over 2012 synes i alle fall jeg blir for unødvendig dyrt med å få 7 seters bil, enten den nå er ferdig registrert som 7 seter eller at man får bygd den om til personbil selv.

Et annet krav jeg hadde var at bilen bør være Norsk-solgt første gang. Ikke det, den sjarken jeg har kjørt med de siste årene var importert en gang i tiden. Den har da fungert greit til mitt bruk inntil nå i uken. Bilens alder og kostnadene ved å sette den i stand koster mer en det smaker, derfor tide for bilbytte.

Så langt takk for innspill og innlegg. Jeg tenker jeg er en del beroliget i forhold til hva jeg tenkte da jeg la inn innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2018 den 9.59, yarnslayer skrev:

Ellers er det ikke uventet med problemstillinger rundt:

Det er mye elektronikk så disse bilene hater lite strøm. Da kaster de opp en myrade feilmeldinger. Skremmende når man ikke vet om det - lite problem når man vet at det er "sånn de er". Da sjekker man dynamo og eventuelt bytter batterier.

Uten at jeg har noe spesielt å bidra med, men av ren interesse:

Elektronikken i de moderne bilene blir vel stort sett "ødelagt" av småkjøring til og fra butikken med webasto av og på varmetråder her og der osv, men lav batterispenning som følger. Hvordan er det i nord, hvor lengre kjørestrek er mer vanlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, finnarne skrev:

Uten at jeg har noe spesielt å bidra med, men av ren interesse:

Elektronikken i de moderne bilene blir vel stort sett "ødelagt" av småkjøring til og fra butikken med webasto av og på varmetråder her og der osv, men lav batterispenning som følger. Hvordan er det i nord, hvor lengre kjørestrek er mer vanlig ?

" Lengere kjørestrekk er mer vanlig"?! ...sata....nu va du frekk ;-)) Av den kjenskapen jeg har til biler med Webasto el. tisvarende, samme problemet. Like mye småkjøring her som andre landsdeler, samme ståa på batteri og liten spenning. Har hatt dieselvarmer på 3 av mine biler og de batteriene har tatt kvelden en etter en pga. bruk av dieselvarmer i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tro at det rett og slett er mange flere strømforbrukere i nyere biler.

 

F.eks så hører du jo at både en D4 og en FL2 begynner en del ting (jeg vet ikke hva, men kan høre det på begge bilene) bare idet du låser opp bilen. Videre tasler jo rutevarmen på litt også når den er "av" på d4'en. Kjørecomputeren starter og den trekker jo sitt med boot og selftest av ledningsnett, og cubbybox - om den står på - diverse lys i det du åpner døra... Du kan bare ikke sammenlikne dette med en 10-15 år eldre bil.

Videre er mye av self-testene bolske av natur; enten positiv eller negativ ... det er ikke noe som "hoster" igang.... om verdien er under så prøver man ikke engang, men sier at det er feil. Etter min oppfattning er det ofte nettopp dette som skjer om vinteren når det er ekstra kaldt og man ikke har vært på langtur på en stund. (Vi er heldige med det - knapt noen tur som er under 25km - ikke bra for lommeboka, men bra for bilbatteriet :P .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, mrxman skrev:

Har funnet noen aktuelle biler, men ennå må jeg/vi vente litt før det eventuelt blir handel. Tiden strekker rett og slett ikke til de neste ukene, fult opp med jobb/småbarnsfamilie-mine-dine barn. Håper og krysser fingrene for at selv om vi må vente litt så er de aktuelle bilene ikke solgt når man kommer så langt. Også vet jeg jo av erfaring at ting kan hende plutselig, man mister interessen osv...ende opp med å kjøpe en annen bil-merke bare for å få den handelen ut av verden og fortest mulig få seg nytt kjøretøy.

Men slik det ser ut nå så blir det Discovery 4, aktuelle biler fra årsmodell 2010-2012 med 3.0 l motoren. Årsmodellene der er de aktuelle med tanke på 7 seter konfigurasjonen vi må ha. Alt over 2012 synes i alle fall jeg blir for unødvendig dyrt med å få 7 seters bil, enten den nå er ferdig registrert som 7 seter eller at man får bygd den om til personbil selv.

Et annet krav jeg hadde var at bilen bør være Norsk-solgt første gang. Ikke det, den sjarken jeg har kjørt med de siste årene var importert en gang i tiden. Den har da fungert greit til mitt bruk inntil nå i uken. Bilens alder og kostnadene ved å sette den i stand koster mer en det smaker, derfor tide for bilbytte.

Så langt takk for innspill og innlegg. Jeg tenker jeg er en del beroliget i forhold til hva jeg tenkte da jeg la inn innlegget mitt.

 

Det betyr jo at du får enda litt bedre tid til å orientere deg i markedet, og kanskje dukker det opp noen andre biler for salg som er enda bedre kjøpt.

 

At bilen er solgt ny i Norge har jo fordeler og ulemper. Fordelen er at de stort sett har vinterpakken, ulempen er at de ofte har gått i saltsørpe - noe som tærer på både metall elektronikk. Om bilen har vinterpakke så hadde jeg brydd meg fint lite om den var bruktimportert. Men om man kjøper en varebil, så er det jo dato for innførsel som gjelder om man ønsker å bygge den om til 5/7-seter mht avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2018 den 1.42, mrxman skrev:

øde plass til fjells for eksempel, med frue og fem barn sittende bak.

 

Bare sånn til advarsel, med frue og fem barn i bilen er det plass til svært lite bagasje. Du får ikke en gang en fulllastet rema påse baki der med 7 seter i bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det fins en motor til i D3. V8 bensin med 300 hk, da snakker vi go`bilen. 

Jeg kjøpte en slik og er kjempefornøyd. Bruker mye bensin, men til mitt bruk passer den fint. Kjenner ikke til typiske feil i denne motoren, og utvalget på Finn er heller lite. 

Av de få jeg har funnet ser det ut til at prisnivået er noe høyere en diesel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2018 den 10.08, YMK skrev:

Har brukt Bilmester1 (Automester) i Tromsø. De får terningkast 6 fra meg på de utførte oppgaver. 

 

Fant plutselig ut at Automester i Tromsø eies og drives av Biltrend Langnes AS som er et datterselskap av Biltrend som er ny LR forhandler i Tromsø...  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, isak skrev:

 

Fant plutselig ut at Automester i Tromsø eies og drives av Biltrend Langnes AS som er et datterselskap av Biltrend som er ny LR forhandler i Tromsø...  B)

NB: Bilmester1 holder til på  Stakkevollvegen 329, 9019 Tromsø, Telefonnummer: 77 67 57 00

https://www.proff.no/roller/bilmester1-tromsø-as/tromsø/bilverksteder/Z0IM1NMF/

Skriver under på Yngves gode erfaring med dem. Leverer til avtalt pris og tid. En kan også ha med deler selv når det er avtalt på forhånd.

 

Endret av Ranger
link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var en avgjørelse tatt :-) 

Men må vente på en tilbakemelding den ene eller andre veien før jeg tør si at det er i boks. Venter i spenning.

Ja til og med fruen venter i spenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nomis skrev:

Husk at det fins en motor til i D3. V8 bensin med 300 hk, da snakker vi go`bilen. 

Jeg kjøpte en slik og er kjempefornøyd. Bruker mye bensin, men til mitt bruk passer den fint. Kjenner ikke til typiske feil i denne motoren, og utvalget på Finn er heller lite. 

Av de få jeg har funnet ser det ut til at prisnivået er noe høyere en diesel. 

 

Ingen D3 med V8 bensiner til salgs på finn.no pr i kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ranger skrev:

NB: Bilmester1 holder til på  Stakkevollvegen 329, 9019 Tromsø, Telefonnummer: 77 67 57 00

https://www.proff.no/roller/bilmester1-tromsø-as/tromsø/bilverksteder/Z0IM1NMF/

Skriver under på Yngves gode erfaring med dem. Leverer til avtalt pris og tid. En kan også ha med deler selv når det er avtalt på forhånd.

 

 

Jeg tolket hans innlegg som om det gjaldt automester1...  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mrxman skrev:

Ja da var en avgjørelse tatt :-) 

Men må vente på en tilbakemelding den ene eller andre veien før jeg tør si at det er i boks. Venter i spenning.

Ja til og med fruen venter i spenning. 

Jæklar...ble ikke noe mere klokere nå i kveld, bare å smøre seg med tolmodighet til i morgen. Blir en lang natt på jobb det her kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte forespørsel på en Discovery 4, 2010 modell i dag. Den ligger ute på finn.no og ville ha tilbud på denne bilen. Forklarte situasjonen om at det ikke var mulighet å hente bilen ved en eventuell handel, før i neste mnd. Men man kunne selvsagt tegne kontrakt hvis man ble enige om pris. Dette var selgeren enig om hvis man kunne betale "håndpenger" på 50 000 kr. Jeg avslo høflig denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...