Gå til innhold

Vurdere seriøst Discovery kjøp


mrxman

Anbefalte innlegg

Da var tiden for bilbytte kommet. Skulle egentlig gå for Mitsubishi Pajero men så var jeg innom finn.no og tittet på aktuelle Discoveryer som lå ute for salg. Årsmodell som er aktuelle er fra 2006-2011 i prisklasse 250-350xxx. Syv seter bil som er aktuelt. Ser de fleste i min prisklasse har km stand på 130-220xxx km. Annonsene forteller om pertentlig vedlikehold osv. Sjekketnoen av bilene opp mot Statens vegvesen og kjøretøy oversikten. Skeptismen slo inn når nåværende eier kun har hatt bilen i 1 år ELLER mindre tid. Da tenker jeg, hva er galt med denne bilen. Så mitt spørsmål blir vel noe slikt som: -kjøper jeg meg bil som jeg støtt og stadig må skru på? Hvordan er deleprisene? 

Bor oppe i det høye nord, Alta. Har jeg tilgang til verksted som kan disse bilene om noe skulle skje eller hva?

 

Tar gjerne i mot objektive tips og erfaringer, har lest litt på forumet her allerede men blir vel ikke noe klokere av den grunn. Ps. -ikke viktig for meg om slepekrok har rustet fast, sånne synspunkter er egentlig ikke relevant for mitt bruk av bil. Kjører endel med henger, spesielt om vinteren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har ingen erfaring med de aktuelle bilene, kjører en eldre utgave av discovery (2004), men generelt er det min erfaring at du ikke må kjøpe en 10 år gammel Land Rover hvis du ikke er glad i å skru/har gode avtaler med et godt verksted/har ubegrenset med penger.

 

Jeg har hatt min Land Rover i snart tre år, det er en modell som jeg tror generelt er noe av det mest pålitelige Land Rover har laget og jeg har hatt lite tull. Men likevel har jeg brukt en god del tid i garasjen, med alt fra litt større ting som motordeler som må byttes (eksosmanifold, dieseltrykkregulator) og understellsarbeid (foringer, fjører, dempere) til en del småplukk som dørlåser, sensorer o.l. For meg har det vært koselig arbeid med deler som er meget rimelige. Skulle jeg satt det på verksted hadde jeg vært blakk. Det irriterende er dyre småfeil som dørlåser og sensorer, hvor deleprisene er høyere (kun originalt) og feilen unødvendig. Har hatt Citroen i 30 år uten å måtte bytte deler i sentrallås, dørlåser, vindusheisere, gummilister o.l., det bare virker. På Disovery dukker det stadig opp slike småting. Jeg er sikkert litt sprø, men jeg reparere alt sånt med en gang det oppstår i stedet for å kjøre rundt med f.eks. en dør som bare åpner innenfra. Verkstedpris på retting av en slik feil er kanskje 3 000,-, jeg fikser det hjemme til 800,-.

 

Du kan være temmelig sikker på at Land Rover'n kommer til å få feil, tenk igjennom hvordan du kan håndtere det før du handler. Her inne får fort mange svar som går på at disse bilene er bare såå bra og at det er en myte at de går i stykker. Men samtidig er det ganske mange som har byttet motor eller girkasse (eller begge deler!?!) etter totalhavari, på biler som ikke har gått 200 000km en gang. Les litt i forumet om ulike andre feil folk opplever også, særlig på det elektriske. I Finnmark er det store avstander, du MÅ ha en dings til å lese og slette feilkoder, kjøre diagnostikk o.l. og kunnskapen til å bruke den, jeg ville ikke tatt sjansen uten å ha kunnskap og lyst til å gjøre i det minste en del feilsøking og nødreparasjoner selv.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er D3 du sikter på, så må du passe på at den har den forsterkede oljepumpen. Det har dessverre vært en del motorhavarier på biler som har denne.

 

Om du kan, og er villig til å skru selv, så er deler ganske rimelig, om man handler de fra England.

 

D4 med 3-liter har så langt vært lite belemret med motorfeil. Ellers er det vanlig med fastrustede tilhengerfester, litt trøbbel med den elektriske håndbremsen. Kompressor til luftfjæring er også et svakt punkt, da LR i sin visdom har utelatt det å bytte tørkemiddel på disse fra serviceprogrammet, noe som gjerne fører til feil på luftfjæringen.

 

Du bør også sjekke at glødepluggene ikke er altfor gamle. På D3 kan det være problematisk å bytte disse. I alle fall om man har tenkt å gjøre det hjemme i garasjen. Om du søker litt på forumet her, så vil du nok se hvorfor.

 

Når det er sagt, så tror jeg ikke eldre D3 er vesentlig verre enn mange andre avanserte biler på samme alder.

 

Som Elchund sier her, så bør du definitivt legge inn et diagnoseapparat i budsjettet, og da et diagnoseapparat (IIDtool eller lignende) for Land Rover, og ikke noe billigræl fra Kina til 50 kroner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser på er de første utgavene av Discovery 4 med 3.0 liters motor. Budsjettet må nok strekkes litt skal jeg komme ut med en 7 seters bil av noen av dem. Hva koster disse IIDtool el. lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....skeptisk etter å ha lest endel på forumet. Virker jo som det er endel feiler ute å  går og til tross for velholdt,  servicer fulgt..byttet ditten og datten..så er det bare et tidsspørsmål før neste ting slår til . Så spørs det om bedre halvdel akseptere Discovery, spesielt hvis det blir feil på bilen inni mellom.

 

Men dette er nu utvalget jeg vurderte. Ser at gen. 4 kanskje ligg litt i over hva jeg/vi tenkte oss å bruke på 1 bil og spesielt hvis vi tenke å bytte begge bilene våre. 

Hva tenker den gemene hop om disse bilene, noen som har eid noen av disse tidligere??

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=112643478

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114931944

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114740744

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114691566

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114739552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Neverluren skrev:

Hvor ofte disse bilene er belemret med feil blir synsing. Forum preges av et mindretall. I tillegg poster mange utfordringer og problemer som de vil ha hjelp til. Gladhistorier er ikke like vanlig å poste. 

 

Enig. Det er ikke første innlegg i forum hvor man ber om kjøpsråd. Det å gi råd på et slikt forum den ene eller andre veien ift om man bør kjøpe, bør vi vel generelt være forsiktige med å gi. Her må man som med alle andre biler en vurderer å kjøpe, prøve og gjøre en selvstendig vurdering og kanskje lese noen tester som finnes andre steder enn på et slikt forum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder til i Alta, begrenset med tid og mulighet til å dra rundt å prøve bilene. Spesifikke anbefalinger er jeg ikke ute etter, men heller litt mer kvalifisert synsing - meninger om bilene som jeg av mangel på erfaring eller viten ikke har om merket og biltypen. Så alt av informasjon absorberes og vurderes. Så får man se hva man kommer ut med til slutt. Enten blir det, eller så blir det ikke. Men summen av handling eventuelt kjøp må bunne ut i en bil som i alle fall har litt holdbarhet i seg. Det blir neppe populært å kjøpe en bil som finner for godt å stoppe en eller annen øde plass til fjells for eksempel, med frue og fem barn sittende bak. Da tenker jeg at herremannen meg neppe har høy kurs ;-)) Men fruen har godkjent kjøp og prisklasse. Best å ha med seg sin bedre halvdel så blir det ikke bråk i ettertid :-))

Endret av mrxman
Tilleggsinformasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om den vannpumpesvakheten på d3 ... så er det vel stort sett bremser som får de bilene der utpå veiskuldra uventet. (Skiver/klosser håndbrekk)

Er du nevenytting og frampå så bør det kunne unngås. Du har vel også kanskje mindre salt å slite med enn det er her sørpå, og da blir vel det problemet mindre. :) 

 

Ellers er det ikke uventet med problemstillinger rundt:

Det er mye elektronikk så disse bilene hater lite strøm. Da kaster de opp en myrade feilmeldinger. Skremmende når man ikke vet om det - lite problem når man vet at det er "sånn de er". Da sjekker man dynamo og eventuelt bytter batterier.

 

Luftfjæringen: tørka er ikke med i vedlikeholdsprogrammet. Det burde den ha vært. Tett tørkemiddel sliter på kompressor og gir mange morsomme feilmeldinger. Ellers er det jo noen slitedeler her også i form av belger - når man kommer til eldre biler. (Og kompressor i de tilfellene nevnt over.)

Feil på ledningsnett til luftfjæringen/sensor kan forekomme på eldre biler (plastikk blir sprøtt og vann kommer inn). Heller ingen stor eller dyr issue, men en ting som gjerne kan skje når bilen kommer opp i alder.

 

For langt vedlikeholdsintervall. (Det vil jeg påstå gjelder "alle" biler i dag, men småbilene kondemneres før følgeproblemene av det kommer til syne... ) Skift oljer/filter oftere og du har verdens beste langturbil. Det bør telle for mye der det er lange avstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

Hvis man skal være fornuftig så kjøper man så ny bil som mulig :)

Ja jeg er enig i det. Ligger noen aktuelle ute på finn.no som enten er 7 seter og i vår prisklasse. Eller som 2 seter og kan omgjøres til 7 seter for en akseptabel pris og dermed havne i vår prisklasse. Men vi er ennå noen uker fra en eventuell handel, men blir det Discovery så blir det gen. 4 og 3 L motoren. Har lest side opp og ned, jovist finnes det andre merker som også har vært plaget med motorene sine opp gjennom tidene. Mitsubishi blant annet, Nissan likeså.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her i nærområdet kjenner jeg til 3 stk. Land Cruisere med motor ras . Har også nettopp reparert en Toyota med 136000 km og rådebank.. Min bror sin Toyota Previa har også hatt fullt motor havari.. Så feil finner mann hos alle merker.  Nissan Navara/Pathfinder er vel kanskje den med hyppigest motor problemer av alle. At de ruster så rammen knekker etter 8 år gjør det heller ikke bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Neverluren skrev:

Hvor ofte disse bilene er belemret med feil blir synsing. Forum preges av et mindretall. I tillegg poster mange utfordringer og problemer som de vil ha hjelp til. Gladhistorier er ikke like vanlig å poste. 

 

Ja det er mye synsing... jeg har lagt bak meg nokså mange kilometer i en D3, og nå ryker kilometrene avgårde på en hærlig 2016 D4.  Som med alle andre bilmerker skjer det også noe med våre biler, men erfaringen med biltypen gjør meg ikke søvnløs... 

 

Det er neppe bevisst, men enkelte bruker forumet her til noe som tilnærmet fremstår som nedsnakking av D3.  Det er strømproblemer, bremseproblemer, luftfjæringsproblemer og vår herre vet hva.  Joda, Land Rover produserer sikkert en og annen mandagsbil, men jeg tror de fleste kjører like problemfritt som man gjør med andre bilmerker.

 

Det eneste jeg ikke liker helt er at mitt nærmeste merkeverksted er ca 800 kilometer unna (Trondheim).  Av og til kan de skje ting som krever verktøy/testutstyr som kun merkeverkstedet har.  Mrxman som bor i Alta bør kanskje også kjenne litt på det.  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med meg at registerreimer, vannpumpe, kompressor m.m. bør skiftes ved 7 år. Bør jeg få dette utbedret umiddelbart etter kjøp om det ikke er tatt allerede, bare for sikkerhetens skyld uansett kjørte km? 

Skal jo nordover gjennom Sverige på retur til Alta, de fleste aktuelle bilene befinner seg jo sørpå. Kan det være en ide å få dette skiftet i Sverige på hjemtur, noen som har erfaringer med å bruke verksted i Sverige, alternativt oversikt over aktuelle verksted?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressor er ikke noe du behøver å bytte. Tørkemiddel i kompressoren bør derimot byttes. Om du får gjort det i tide, så kan du forlenge livet til både kompressor og ventilgallerier vesentlig. Tørkemiddelet blir med årene til pulver som kommer ut i systemet og lager problemer i både slanger og ventilgallerier. Å bare bytte tørkemiddel gjør du selv, og det koster bare noen hundrelapper. Eventuelt bytter du/overhaler kompressor når den tar kvelden. Det er ikke noen stor jobb å bytte/overhale denne heller.

 

Jeg jobbet en stund i Stockholm og brukte et merkeversted på Vällingby ved et par anledninger. Veldig fornøyd med de. Gode priser, og et verksted som faktisk forsøkte å løse problemene uten å skulle kaste lassevis med deler etter bilen. Det er ikke nødvendigvis gjengs for svenske LR-verksteder. Nå er jo kronekursen bortimot 1:1, men timepriser i Sverige er jo generelt lavere enn i Norge, så jeg hadde i alle fall gjort et forsøk om man ønsker å få utført noe arbeid. 

 

Registerreim bytter du på gitt intervall sammen med multireim og reim til dieselpumpe. Om bilen du kjøper er nær denne kilometerstanden, så kjør på og bytt. Om ikke, så hadde jeg bare byttet alt av smøremidler og avhengig av kilometerstand flushet gearkassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, mrxman skrev:

Har fått med meg at registerreimer, vannpumpe, kompressor m.m. bør skiftes ved 7 år. Bør jeg få dette utbedret umiddelbart etter kjøp om det ikke er tatt allerede, bare for sikkerhetens skyld uansett kjørte km? 

Skal jo nordover gjennom Sverige på retur til Alta, de fleste aktuelle bilene befinner seg jo sørpå. Kan det være en ide å få dette skiftet i Sverige på hjemtur, noen som har erfaringer med å bruke verksted i Sverige, alternativt oversikt over aktuelle verksted?

 

 

oversikt servicepunkter hos söta bror...   B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, isak skrev:

Det eneste jeg ikke liker helt er at mitt nærmeste merkeverksted er ca 800 kilometer unna (Trondheim).  Av og til kan de skje ting som krever verktøy/testutstyr som kun merkeverkstedet har. 

 

250 km andre veien (Tromsø) 

Det blir nok bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, pickup skrev:

 

250 km andre veien (Tromsø) 

Det blir nok bra? 

 

noe nytt, eller har jeg sovet i timen?  B)

 

Ser virkelig ut som jeg har sovet...  LR tilbake i Tromsøbyen - ikke til å tro!

Endret av isak
sovet i timen....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, mrxman skrev:

Er det LR verksted i Tromsø, hvem?

 

Faktisk - ikke klar over det før hintet fra pickup tidligere i kveld og fikk da sjekka ut at det er Biltrend (som ligger i Tromsdalen). De har solgt noen biler og søkte etter mekanikere sånn midt i februar.  Blir mye enklere å være LR eier nå enn den tida hvor Nardo i Trondheim var nærmest!

B) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, isak skrev:

 

Faktisk - ikke klar over det før hintet fra pickup tidligere i kveld og fikk da sjekka ut at det er Biltrend (som ligger i Tromsdalen). De har solgt noen biler og søkte etter mekanikere sånn midt i februar.  Blir mye enklere å være LR eier nå enn den tida hvor Nardo i Trondheim var nærmest!

B) 

Ikke dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...