Gå til innhold

2006 D3 kjøp


Erso

Anbefalte innlegg

Om serviceheftet stemmer med oljebytte ville jeg ikke vurdert bilen.

Motorene har 5,7 liter olje og trenger jevnlige bytte av olje.

Andre synes sikkert dette er ok, men for mange motorer har havarert, og jevlig bytte av olje tror jeg kan bidra til lengre levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, jschille skrev:

Enno 2 år til du får baksete gratis i denne. Er bilen så bra vedlikeholdt som selger antyder og du ikkje treng baksetene er det vel kanskje ikkje eit direkte dårleg kjøp nei. 

Ok, meget velholdt bil ja. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, lafterolf skrev:

Om serviceheftet stemmer med oljebytte ville jeg ikke vurdert bilen.

Motorene har 5,7 liter olje og trenger jevnlige bytte av olje.

Andre synes sikkert dette er ok, men for mange motorer har havarert, og jevlig bytte av olje tror jeg kan bidra til lengre levetid.

Ok, du mener at olje må byttes oftere enn det servicehefte sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine synspunkter hvis du synes det kan være til hjelp:

 

- Det står at det følger med seter til å bygge om til syv-seter, men på en syv-seter-varebil er vel bilen klargjort for 3. seterad? (Setebelte, aidbag, lydstyring, strømuttak etc.) Det kan jeg ikke se at det er på denne. Dobbeltsjekk det.

 

- Tilhengerfeste er påmontert. Sjekk at dette ikke er fastrustet og at det kan tas av.

 

- Den er tydeligvis importert fra Tyskland, sjekk at den er klargjort for nordiske vintre. Om den har Webasto, varmetråder i frontrute og slike ting.

 

- Stereoen er ikke av ypperste klasse. Logic 7 anlegget har flere høyttalere, sub i baklem(?), AUX-inngang og slikt.

 

I tillegg ville jeg sjekket om det er bluetooth- handsfree installert. Det er jo kjekt å ha.

Nevner i tillegg at barna mine er superhappy for kjøleboksen vi har i midtarmlenet når vi er på langtur:) Det har ikke denne.

 

Dette er bemerkninger ut fra bildene. Dempere, foringer, dynamo, batteri, dørlåsmotorer, vindusheiser, kompressortilstand, rust og slike ting må du ta på prøvekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Erso skrev:

Ok, du mener at olje må byttes oftere enn det servicehefte sier?

Intervallet er 24.000km som maks. 

Selv bytter jeg på tusen mil. 

På en bil som har gått så langt som denne burde dokumentasjon på giroljebytte foreligge. 

Mange opplever vibrasjoner fra momentforsterkeren og automat, kureres, for en liten stund, med friksjonsmiddel som feks dr.tranny eller tilsvarende. Dette er fint å få skriftlig om det er brukt eller ei. Surt å få girboksbytte kort tid etter kjøp. En forhandler kan neppe svare på dette, og med de elendige garantier man ofte får synes jeg det er like enkelt å kjøpe privat fra eier som har fulgt bilen lenge.

 

Men det er mine tanker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Discoverer™ skrev:

Mine synspunkter hvis du synes det kan være til hjelp:

 

- Det står at det følger med seter til å bygge om til syv-seter, men på en syv-seter-varebil er vel bilen klargjort for 3. seterad? (Setebelte, aidbag, lydstyring, strømuttak etc.) Det kan jeg ikke se at det er på denne. Dobbeltsjekk det.

 

- Tilhengerfeste er påmontert. Sjekk at dette ikke er fastrustet og at det kan tas av.

 

- Den er tydeligvis importert fra Tyskland, sjekk at den er klargjort for nordiske vintre. Om den har Webasto, varmetråder i frontrute og slike ting.

 

- Stereoen er ikke av ypperste klasse. Logic 7 anlegget har flere høyttalere, sub i baklem(?), AUX-inngang og slikt.

 

I tillegg ville jeg sjekket om det er bluetooth- handsfree installert. Det er jo kjekt å ha.

Nevner i tillegg at barna mine er superhappy for kjøleboksen vi har i midtarmlenet når vi er på langtur:) Det har ikke denne.

 

Dette er bemerkninger ut fra bildene. Dempere, foringer, dynamo, batteri, dørlåsmotorer, vindusheiser, kompressortilstand, rust og slike ting må du ta på prøvekjøring.

Flott, takk for tips. Webasto og båtann er det ja, så og prøvde bilen i dag. Så meget velholdt ut med full historikk.

tenkte ikke på å sjekke seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, lafterolf skrev:

Intervallet er 24.000km som maks. 

Selv bytter jeg på tusen mil. 

På en bil som har gått så langt som denne burde dokumentasjon på giroljebytte foreligge. 

Mange opplever vibrasjoner fra momentforsterkeren og automat, kureres, for en liten stund, med friksjonsmiddel som feks dr.tranny eller tilsvarende. Dette er fint å få skriftlig om det er brukt eller ei. Surt å få girboksbytte kort tid etter kjøp. En forhandler kan neppe svare på dette, og med de elendige garantier man ofte får synes jeg det er like enkelt å kjøpe privat fra eier som har fulgt bilen lenge.

 

Men det er mine tanker.

 

Ok, takk. Kvittering på flush og gearoljebytte foreligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, lafterolf skrev:

IDette er fint å få skriftlig om det er brukt eller ei. Surt å få girboksbytte kort tid etter kjøp. En forhandler kan neppe svare på dette, og med de elendige garantier man ofte får synes jeg det er like enkelt å kjøpe privat fra eier som har fulgt bilen lenge.

For en gangs skyld er jeg 110% enig med mannen med øksa.
Etter et totalras på bil søndag, er jeg på kjøperen selv, og vurderer både privat og via forhandler.

Forhandlere jeg har vært borti så langt, er så langt på utsiden av sannheten, at jeg blir helt dårlig.

 

Highlight så langt er bil som selges av forhandler som ble begjært konkurs for en uke siden ( det glemte vi nok si ja ) forhandler som reklamerer med tilstandsrapport som ikke finnes, som ikke vet om bilen kommer med 3 eller 6mnd garanti,  bil hos forhandler som har hatt EN eier, der det ikke finnes et eneste papir på service i Norge blandt annet.

 

Det er bedre å handle privat, spare penger å risikere å bli lurt, enn å handle via forhandler, og være garantert. ( å bli lurt altså )

 

Har vært i kontakt med et 20talls selgere, uten å ha fått svar på det jeg har lurt på, mer enn en eneste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entusiast eid bil står det.. og dette er en 06mod og egr er ikke blendet?? hva for en entusiast som har en 06 som ikke har blenda egr ventilene?

 

Mine personlige skruttete ufornuftige bagatell tanker om denne bilen ved første øyekast :

 

275/45-20 dekk.. slike hadde jeg også på min 05, de kvitta jeg med meg rimelig fort da komforten var betraktelig redusert og foringene hylte om å bli benådiget.

Veldig opptatt av å vise fram de "fine" dekkene på bilen denne selgeren

Relativt lite lys på bildene av interiøret, vanskelig å se "Detaljer"

Jeg ser ikke tilstand på ratt og knapper i dashbord.

 

Men for all del, dette kan være en knall bil. mtp motor havari så var det mest utbrett fra 07 til 09 modellene.05 og 06 er det lite info på om motor ras pga kjente "issues"

Det er en del snodige feil på disse 07 til 09 modellene som oppstår i instrument panelet. Det er flere her inne som har disse modelene som må bytte instrument panel av en eller annen merkelig grunn. 

 

Mr.P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, parrafin23 skrev:

Entusiast eid bil står det.. og dette er en 06mod og egr er ikke blendet??

Entusiasteid  av  Ivrig gjør-det selv-mekker. Kun Biltema-oljer og filter, entusiastisk byttet på veldig lange intervall. Konsekvent handelt billige britpart-deler, som i praksis kun er et snev bedre enn den defekte delen som ble tatt av. Andre feil og mangler entusiastisk og kreativt utbedret med pakketape, strips, brukte deler fra forumet, skruer i feil dimensjoner osv. Ekstralys og 12v uttak entusiastisk koblet med masse fine fargede kabler, sukkerbiter, tape, strips, kabelsko, strømtyver og tyggegummi 

 

eller

 

Entusiastisk skipsreder eller kjendisadvokat. Kjøpte bilen ny hos forhandler i Norge, har hatt alle servicer og merkeservicer på merkeverksted. Alltid byttet deler etter "føre var " prinsippet

( kostnad ikkenoe tema ) Dyreste dekk, montert, støtdempere og luftbelger, kompressorer osv byttet på tidsintervall, framfor 2mnd etter begynnende havari. Entusiastisk vasket og polert av bilpleiefirma før høstjakta hvert år.


Begge bilene har vært eid av entusiaster. jeg er ikke tvil om hvem JEG ville forsøke å få tak i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 prosent av entusiastene, kanskje mer, er entusiaster som liker miljøet og bilene. Forbyggende vedlikehold er ikke et tema. Her er det verkstedet som skrur, og de bytter ting som skrangler så ille at kjøreturen må innstilles.

 

Sånn har de entusiastbilene jeg har sett på vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fogga skrev:

Annonsen sier at det følger med bakseter nok til å gjøre den om til en 7 seter. Men i følge Microcat er den levert fra fabrikk som en 5 seter.

Tror ikke det betyr så mye .

Vet om flere "5" seter som etter om bygging nå er reg som 7 seter . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, JokerS30 skrev:

Entusiasteid  av  Ivrig gjør-det selv-mekker. Kun Biltema-oljer og filter, entusiastisk byttet på veldig lange intervall. Konsekvent handelt billige britpart-deler, som i praksis kun er et snev bedre enn den defekte delen som ble tatt av. Andre feil og mangler entusiastisk og kreativt utbedret med pakketape, strips, brukte deler fra forumet, skruer i feil dimensjoner osv. Ekstralys og 12v uttak entusiastisk koblet med masse fine fargede kabler, sukkerbiter, tape, strips, kabelsko, strømtyver og tyggegummi 

 

eller

 

Entusiastisk skipsreder eller kjendisadvokat. Kjøpte bilen ny hos forhandler i Norge, har hatt alle servicer og merkeservicer på merkeverksted. Alltid byttet deler etter "føre var " prinsippet

( kostnad ikkenoe tema ) Dyreste dekk, montert, støtdempere og luftbelger, kompressorer osv byttet på tidsintervall, framfor 2mnd etter begynnende havari. Entusiastisk vasket og polert av bilpleiefirma før høstjakta hvert år.


Begge bilene har vært eid av entusiaster. jeg er ikke tvil om hvem JEG ville forsøke å få tak i

Hei, har vært å sett og prøvd bilen. Her er det en i siste kategori som du skisserer.

nøye fulgt opp på verksted 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2018 den 22.56, lafterolf skrev:

Om serviceheftet stemmer med oljebytte ville jeg ikke vurdert bilen.

Motorene har 5,7 liter olje og trenger jevnlige bytte av olje.

Andre synes sikkert dette er ok, men for mange motorer har havarert, og jevlig bytte av olje tror jeg kan bidra til lengre levetid.

5,45 L for å gjør saken litt verre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville sjekket det 5 eller 7 seter nøye. I utgangspunktet kan en 5 seter aldri bli 7. Den har ikke typegodkjenning for 7 seter da den mangler de bakre airbagene. Når det er sakt kan du gjøre som jeg og flere andre. Skru inn seter og smile pent på biltilsynet og vipps 7 seter, men møter du en som gjør jobben sin grundig forblir det en 5 seter....og Finn.no på de bakre setene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Norwegianwood skrev:

Tror jeg ville sjekket det 5 eller 7 seter nøye. I utgangspunktet kan en 5 seter aldri bli 7. Den har ikke typegodkjenning for 7 seter da den mangler de bakre airbagene. Når det er sakt kan du gjøre som jeg og flere andre. Skru inn seter og smile pent på biltilsynet og vipps 7 seter, men møter du en som gjør jobben sin grundig forblir det en 5 seter....og Finn.no på de bakre setene

 

Godt sagt!  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledninger med kontakter ligger klar til airbager. Burde være enkel sak, ny programmering på styreenhet, eller kanskje en annen styreenhet må til. 

Når jeg godkjente bilen med 3. rad kontrollerte de ingenting, jeg fikk beskjed om å sette beltene i låsen, så de kunne ta bilde. Hadde forventet at de så over litt og sjekket at alt var skrudd sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hanslr skrev:

Ledninger med kontakter ligger klar til airbager. Burde være enkel sak, ny programmering på styreenhet, eller kanskje en annen styreenhet må til. 

Når jeg godkjente bilen med 3. rad kontrollerte de ingenting, jeg fikk beskjed om å sette beltene i låsen, så de kunne ta bilde. Hadde forventet at de så over litt og sjekket at alt var skrudd sammen.

Noen ganger sjekker de, andre ganger ikke.

En bil som ikke er TYPEGODKJENT som 7 seter, skal i utgangspunktet aldri kunne bli 7seter heller. Det glipper for øvrigheta innimellom, men dette endrer forsatt ikke faktum at reglene er som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...