Gå til innhold

"Rigge" bil klar for tur - L320


E-Hammer

Anbefalte innlegg

Heisann.
Tidligere år, så har sommerferien vært en ukes fjelltur, for deretter å gjøre hva enn skulle finne på. I år så passer det ikke å for den andre familien vi har denne tradisjonen med. Nok om det!
 

I år, så blir det å pakke opp bilen med mye turstæsj, sykler, og det som er. For å så fyke rundt i landet og kose oss i 14-dager. Men, da trenger jeg litt mer lasteplass. Har sett litt på enkelte takbokser, no sykkelstativer osv. Men egentlig ikke blir så forbanna klok. 
Noen som har rigget sin L320 som turbil, kanskje noen som har tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er det egentlig så god løsning?. Jeg kunne jo tenkt meg noe jeg kan låse. Ser jo ikke bort i fra at bilen parkeres, og vi hiver sekkene på ryggen et par, tre, fire dager før man er tilbake. 
Sett på slike hengere hvor man kan sette på stativ til sykler på toppen. Meg bekjent, så er det kun hengere med presenning som kan ha disse bjelkene til sykkelfestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JokerS30 skrev:

Feil. 

Det finnes en rekke låsbare hengerløsninger. Lobster en av de, men Anssems  har også mye kult. Tredal og Stema er andre alternativer...

 

Se f.eks hos NTS

Her snakker vi ja. Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RR L322 har jo en expedition rack som ennå er å få tak i:

 

https://www.lrparts.net/genuine-full-length-expedition-style-roof-rack-for-range-rover-l322.html

 

Bilderesultat for L322 expedition

med denne finnes det også Safety Device stige til bak luken, noe som er ett absolutt -must- om du tenker å lagre ting på taket i det hele tatt. Når racket er på kan du jo bare bygge videre med crossbars av ønsket fabrikat med sykkelholdere, telt holder, cargo bokser, ekstra fuel osv. Enkelt:D og tøft.

 

Det leveres også  andre merker -flat-roof racks som  feks Frontrunner  slimline  sin som bare kan videre utvikles med hva du måtte ønske.  

 

Personlig liker jeg den Genuine, men hva som er mest praktisk er usikkert.

Det som er helt sikkert er som nevnt, skal du ha ting på taket på disse bilene, ja så må du ha stige. Prøv til eks å stable en sykkel opp på taket uten en stige å komme opp med. Det tror jeg er en umulig oppgave.

 

Mvh Brage

RRp38 med roof rack og SD stige på bakluken;)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2018 den 14.44, Brage skrev:

RR L322 har jo en expedition rack som ennå er å få tak i:

 

https://www.lrparts.net/genuine-full-length-expedition-style-roof-rack-for-range-rover-l322.html

 

Bilderesultat for L322 expedition

med denne finnes det også Safety Device stige til bak luken, noe som er ett absolutt -must- om du tenker å lagre ting på taket i det hele tatt. Når racket er på kan du jo bare bygge videre med crossbars av ønsket fabrikat med sykkelholdere, telt holder, cargo bokser, ekstra fuel osv. Enkelt:D og tøft.

 

Det leveres også  andre merker -flat-roof racks som  feks Frontrunner  slimline  sin som bare kan videre utvikles med hva du måtte ønske.  

 

Personlig liker jeg den Genuine, men hva som er mest praktisk er usikkert.

Det som er helt sikkert er som nevnt, skal du ha ting på taket på disse bilene, ja så må du ha stige. Prøv til eks å stable en sykkel opp på taket uten en stige å komme opp med. Det tror jeg er en umulig oppgave.

 

Mvh Brage

RRp38 med roof rack og SD stige på bakluken;)   

Dog ikke funnet no tilsvarende til L320. Forsåvidt, så ser jeg for meg at det blir såppas mye vindstøy av en slik løsning at det blir bare irriterende. Synes det er ille nok med lasteholderne jeg har nå. Men, det ser sabla tøft ut! enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, E-Hammer skrev:

 så ser jeg for meg at det blir såppas mye vindstøy av en slik løsning at det blir bare irriterende. Synes det er ille nok med lasteholderne jeg har nå. 

 

Tror ikke vindstøyen er så ille med en slik, så lenge den har en vindaviser eller noe foran. Henger er jo veldig greit på mange måter, Loobster kjenner jeg til og er jo en veldig fin henger til slikt bruk. Du kan montere Taktelt, sykkelstativ, skiholdere osv oppå disse+ at du har meget god lagringsplass inne i den. 

 

image.jpeg

 

Men personlig ville jeg nok helst ungått henger siden det er litt stress å dra rundt på, samt gjør noe med fuel forbruket ( tenker jeg ).

 

Fra loobster henger , så er det jo ikke lange veien  til denne under her

 Bilderesultat for lobster henger

 

Og da har du jo alt på stell, men fremdeles stress og dra rundt på. Så første valget må jo bli... Henger eller ikke henger;).

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser postingen din litt nøyere skjønner jeg jo at det er Range Rover sport du snakker om, det finnes " genuine " expedition rack til denne også. Men hvor god kapasitet og hvor praktisk det egentlig er,  er jeg usikker på.

image.jpegimage.jpegimage.jpegBilderesultat for range rover L320 roof rack

 

Bilderesultat for range rover L320 roof rackTror ikke det designet gir mye vindstøy, men vet ikke om det er så enormt  praktisk heller. 

Det er dog brukt i noen G4 expedisjoner om jeg ikke tar feil, med kajakk og sykler mm på toppen, så det er mulig. 

Bilderesultat for range rover sport expeditionBilderesultat for range rover sport expedition

 

Mvh Brage

 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, finnarne skrev:

Denne må da være relavant:

Den er kjempe praktisk når du skal drikke for 10, skyte litt rundt og kjøre i fylla. En helt vanlig prosedyre for en lørdag formiddag på herregården i UK;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med stilig henger ccod. Synes den kler RRS'n jeg :)

Og så er den jo snedig til andre ting også, som f.eks når kjerringa kommer på at hun skulle vært på IKEA ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Brage skrev:

Når jeg leser postingen din litt nøyere skjønner jeg jo at det er Range Rover sport du snakker om, det finnes " genuine " expedition rack til denne også. Men hvor god kapasitet og hvor praktisk det egentlig er,  er jeg usikker på.

image.jpegimage.jpegimage.jpegBilderesultat for range rover L320 roof rack

 

Bilderesultat for range rover L320 roof rackTror ikke det designet gir mye vindstøy, men vet ikke om det er så enormt  praktisk heller. 

Det er dog brukt i noen G4 expedisjoner om jeg ikke tar feil, med kajakk og sykler mm på toppen, så det er mulig. 

Bilderesultat for range rover sport expeditionBilderesultat for range rover sport expedition

 

Mvh Brage

 

Så relativt aerodynamisk profilene på den der. Så lager trolig litt mindre vindstøy enn de totalt ikke aerodynamiske greiene jeg har. 
Litt enig med deg, litt usikker på hvor praktisk det der egentlig er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Brage skrev:

 

Tror ikke vindstøyen er så ille med en slik, så lenge den har en vindaviser eller noe foran. Henger er jo veldig greit på mange måter, Loobster kjenner jeg til og er jo en veldig fin henger til slikt bruk. Du kan montere Taktelt, sykkelstativ, skiholdere osv oppå disse+ at du har meget god lagringsplass inne i den. 

 

image.jpeg

 

Men personlig ville jeg nok helst ungått henger siden det er litt stress å dra rundt på, samt gjør noe med fuel forbruket ( tenker jeg ).

 

Fra loobster henger , så er det jo ikke lange veien  til denne under her

 Bilderesultat for lobster henger

 

Og da har du jo alt på stell, men fremdeles stress og dra rundt på. Så første valget må jo bli... Henger eller ikke henger;).

 

Mvh Brage

Tja, stress å dra rundt på vet jeg nå ikke helt. Blir jo litt ekstra, men akkurat det er jeg ikke bekymret for. Utgjør en del på forbruket, helt klart. Men, det vil jo en stor skiboks, ekspidisjonsrack eller andre løsninger også gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får man økt forbruk med henger, men det er jo bare når den henger bak på bilen. Og man driver jo ikke å drasser med seg hengeren når man ikke har bruk for den. Et takstativ regner jeg med at ikke så veldig mange tar av og på etter behov, så da vil man få et merforbruk på all kjøring, kontra hengeren som gir et merforbruk kun noen ganger. 

Den største ulempen med tilhenger må være at den tar mye plass når den ikke er i bruk. Ingen tvil om at den har det best innomhus. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner ikke hvor mange dere er på tur?

Kona og undertegnede reiser av og til på tur med P38, da er det taktelt med avning, og så tar jeg ut baksetet og har laget en vegg bak forsetene med en tilhørende plate som ligger over bagasjerommet og frem til veggen bak forsetene. denne er festet i låse annordningen til baksete ryggen slik at jeg ikke får lasten i ryggen om noe skal skje.

Bruker ett system med plaskasser som passer bra slik at det er enkelt å finne de tingene en skal ha tak i samt at en utnytter plassen bra.

Brukte tre kvelder på å lage innredningen, og det koster ikke stort (jeg brukte materialer jeg hadde liggende) og plastkassene er av billigste sort, de varer ikke lenge, men ettersom jeg ikke reiser på slik tur hvert år så er det helt greit!

Kjøleskapet har sitt eget batteri som kunn lades via batterilader når vi har strøm tilgjengelig (i.e vi overnatter oftere på campingplass en slik "vill camping" )

To sykler på henger festet så er vi klar for det meste

20150726_195826[1].jpg

20150805_182926.jpg

20150805_182943.jpg

20150805_182954.jpg

20150805_183006.jpg

20150805_183022.jpg

20150805_183149.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, ccod skrev:

Nå er jeg så heldig at jeg har TDV8 utgaven (som også trådstarter har), med rikelig med Hk og Nm.

Ja, heldig jeg også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her oppe går grensen på 6 meters lengde på fergene. Derifra og til 10 meter.

Personbil med henger over Trondheimsfjorden koster over tusen kroner tur-retur. 

Har jeg den store hengeren bak en 130" dobles prisen en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive antall i reisefølget ja. vi er to voksne, og to barn. 
Planlegger at turen skal innebære opp til et par dager med sekk og telt på ryggen nå og da, samt litt camping ved bil, og sikkert en eller annen hotell natt (så frua blir fornøyd).
Jeg får jo sikkert klart å lurt alt inn i bilen om jeg planlegger litt, samt er litt selektiv med hva vi pakker med oss. Men ønsker en slik løsning der at jeg kan relativt enkelt komme til de som trengs. Om vi bestemmer oss for å hive sekken på ryggen å ta to dager innover fjellet, så vil jeg enkelt kunne pakke opp sekkene med de utstyret vi trenger. Ønsker å pakke bilen mer som et "lager". Bokser kan helt klart være en løsning for å få minimert "tomrommet" når man pakker, og enkelt hente det man trenger. 

Jeg får se litt mer på slike hengere. Synes dog det er litt dyr investering når jeg legge til "alt tilbehøret". I beste fall, så vil behovet kanskje være en gang i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...