Jump to content
LRforum
Haakon Aune

Defender 130 dobbelcabin

Recommended Posts

7 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Sideeksos er definitvt lov ja, men det er visse regler; blant annet skal det være noen cm bak siste dør som kan åpne vindu. Dette for at eksos ikke kommer inn i bilen. Din er vel strengt talt uten bakdører, så her kan du stå fritt til å lempe ut sideeksosen hvor du vil. Jeg gjorde dette på en Nissan patrol Y60 - her «skjøt» jeg ikke eksosen langt nok ut, så alt av bremsedeler osv. Ble kølsvart. Dette var fordi blandingen var dårlig før turboen slo inn. Dette blir kanskje ikke tilfelle med tyskern du har plassert inn?

Tilbake til støy fra eksos; ja, jeg mener det er nok, sammen med godt oppheng :)

Har en 130 crew cabin, så har bakdører, men burde være mulig å få dette ut foran bakhjulet. Slipper jo over meteren med rør helt bak, noe som er supert synes jeg. Og noen cm bak siste dør kan kanskje gå?... takker for tipset!

2 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Forresten så vil bruk (så du hadde ett) av flexrør minske viberasjonerB)

Thanks! Må lete etter rustfrie sånne.... Biltema hadde stålversjonen.. den på bildet.....tenkte mest mulig rustfritt på dette... men så er det jo sånn at man bruker det man finner, og om vi ikke finner rustfritt, blir det stål. Takker for tips kompis! 

10 minutter siden, JokerS30 skrev:

Vangbo.no har mye gromt i eksos, skikkelig kvalitet..... 

Takker! Ser at akkurat den samme V flens koblingen man betaler 289 på biltema skal Vangbo ha 517 for.  Fant ikke rustfrie flexrør enda, men får lete litt.. de hadde mye kjekt på Vangbo da... takker for tips!

Sånn. Ble vanlig flexfør fra biltema 3``. Og noen benn og skøytemuffer, også fra bilteme. Får sveiset dette sammen i kveld kanskje. Bruker ellers et rustfritt rør svigerfar slengte til meg for rette strekk. Noe større dimensjon, men går å sveise det sammen åkkesom. 

356B3EE9-2E24-4CA4-90D0-2A71C085C709.jpeg

8169769F-2125-4796-A89C-E881E1169973.jpeg

Der ble det sideeksos gitt... blir dette godkjent mon tro? Vil kanskje bli eksos rundt/i kassa? Og om vi skal ha bikkjer eller folk oppi der er det kanskje best å ta den ut bak? 

5714D7AB-332D-4A5A-82E9-C2BA1E114BDD.jpeg

B4B20400-CC12-4A10-A453-58D905FE7E4B.jpeg

3299BE7A-CD54-4B75-963E-E1B90D5E8590.jpeg

A6F902AE-3340-46A0-8DA0-35F4140FE6A8.jpeg

DCCFC97B-0473-458A-85CD-4BCE395C18D8.jpeg

Tøft med sideeksos da ;)

Uanz, gromt prosjekt detta. :)

Edited by sondre b

Det bør bli godkjent!

Leste meg litt opp igjen på reglene, og den eneste regelen knyttet til sideeksos er at røret må komme ut 30cm bak siste vindu som kan åpnes. 

Videre skal lydnivået være OK osv..

10 timer siden, sondre b skrev:

Tøft med sideeksos da ;)

Uanz, gromt prosjekt detta. :)

Ja, det er kjempetøft! Prøvde å få den ut foran bakhjulet, men er usikker på hvordan det blir med tverrbjelken som skal inn rett bak transfer. Og der må jeg ha ei potte, ellers blir det vel for mye godlyd, he,he... Dette er kjempegøy altså! 

1 time siden, SiggenRRC skrev:

Det bør bli godkjent!

Leste meg litt opp igjen på reglene, og den eneste regelen knyttet til sideeksos er at røret må komme ut 30cm bak siste vindu som kan åpnes. 

Videre skal lydnivået være OK osv..

Vi får håpe det blir godkjent da! Hadde ikke tenkt på sideeksos, så takker for tipset! Da kunne jeg ikke hatt den ut foran bakhjulet allikevel, siden man kan åpne ruta i bakveggen. Blir mindre enn 30 cm det.. Blir gøy å høre lyden. Ser man kan få tak i elektrisk eksosspjeld... hadde egentlig tenkt å bruke baklukelåsen på x6n til det, så vi får se om det blir senere. det er kanskje bare jåleri og noe ekstra vas.. 

Da burde du nok montere spjeldet etter godkjenning B) 

Spjeldet kan du jo montere relativt tett på turbo, jo kjappere utvei, jo bedre! 

4 timer siden, SiggenRRC skrev:

Da burde du nok montere spjeldet etter godkjenning B) 

Spjeldet kan du jo montere relativt tett på turbo, jo kjappere utvei, jo bedre! 

God plan! Min Far hadde eksosspjeld på en Bmw, fabrikkmontert... og satte man den i Sport-Mode ble det straks mere lyd.. regner med dette er lov da? Eller kanskje det gjelder banekjøring?  Er nok det ja. Tanken var å lage doble rør et stykke. Ett rør med lydpotta i bildet og spjeld foran og et rakt rør ved siden av.. begge vil ende ut på samme plass. Men tanken om kortest vei ut virker litt artig.