Jump to content
LRforum
Haakon Aune

Defender 130 dobbelcabin

Recommended Posts

2 minutter siden, lafterolf skrev:

Steike for en jobb!!:blink:

 

Hvilken ytelse har motoren?

Ja, masse jobb.. den er på 245hk. Rekkesekser 3l

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutter siden, motom skrev:

Kult prosjekt!

 

Du har kanskjelest denne tråden, og hvis ikke er det masse info om bmw motor i D90 :)

 

https://www.defendersource.com/forum/f47/andrews-defender-90-3-0i-project-54835-40.html#/topics/54835?page=1

 

Hei! Takker!

har ikke lest denne tror jeg. Må se på den! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjempetråd! Bare fortsett med noen drypp på framgangen. Denne 130'n må jo bli kanontøff! 

 

Må si fargevalget skiller seg ut på en veldig bra måte! Spent på inventaret også. 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timer siden, Jasswass skrev:

Kjempetråd! Bare fortsett med noen drypp på framgangen. Denne 130'n må jo bli kanontøff! 

 

Må si fargevalget skiller seg ut på en veldig bra måte! Spent på inventaret også. 

Takker! 

Hadde håpet at store deler av bmw inventaret fikk plass inni!  X6 modellen er forholdsvis smal den også, men vi får se.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trenger ikke involvere Biltilsynet ifb med seter. Er bilen godkjent for 5 seter

er det ingen problem å kun ha 4.

Motoren derimot....???:o

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, joran skrev:

Dæven den der blir rå, meget spennende prosjekt

Takker! Ja, men hadde nok ikke startet om jeg visste hvor mye jobb dette var...  lol

13 minutter siden, qcnr skrev:

Trenger ikke involvere Biltilsynet ifb med seter. Er bilen godkjent for 5 seter

er det ingen problem å kun ha 4.

Motoren derimot....???:o

Ok, den er grei!

Når det gjelder motoren har jeg bekreftelse fra importør i Sør Afrika på at dette rammenr. tåler påkjenningene på denne motoren. 

Det skal vel være greit da?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Haakon Aune skrev:

Takker! Ja, men hadde nok ikke startet om jeg visste hvor mye jobb dette var...  lol

Ok, den er grei!

Når det gjelder motoren har jeg bekreftelse fra importør i Sør Afrika på at dette rammenr. tåler påkjenningene på denne motoren. 

Det skal vel være greit da?

Da har du gode kontakter hos Statens Vegvesen. Det eneste de aksepterer er Landrover eller TUV.

Hva en importør sier tror jeg de bare vil fnyse av, desverre. Men det er lov å prøve.

 

Nå lages jo storkarsdefendere med storkarsmotorer på plenty hester, og finner du ut hvilke bremser den har sammenlignet med dine har du kommet langt.

 

De har merkelig nok en ide om at annen motor trenger større bremser. Selv om turtall, utveksling og vekt forblir likt.:blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, lafterolf skrev:

Da har du gode kontakter hos Statens Vegvesen. Det eneste de aksepterer er Landrover eller TUV.

Hva en importør sier tror jeg de bare vil fnyse av, desverre. Men det er lov å prøve.

 

Nå lages jo storkarsdefendere med storkarsmotorer på plenty hester, og finner du ut hvilke bremser den har sammenlignet med dine har du kommet langt.

 

De har merkelig nok en ide om at annen motor trenger større bremser. Selv om turtall, utveksling og vekt forblir likt.:blink:

Jeg skrev til Customer Services Operations. Jaguar Land Rover South Africa (Pty)Ltd. www.LandRover.co.za

De anbefalte Lazarus Motor Company for å hjelpe meg.

skrev så videre dit og ble sendt til teknisk avd som bekreftet at ramme og hk ikke var noe problem.

Er ikke dette godt nok? 

Motoren er adskillig lettere enn original td5 så jeg ser ingen grunn til å ha større bremser.. men om det kreves får jeg nesten bare kjøpe disse storkarbremsene...lol.. blir bare mer venting til det er nok penger til dette.. 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorfeste høyre side. Kunne ha brukt original bmw, men måtte ha justert litt i tuppen på denne og det virket ikke helt sikkert. 

 

62CBC5F6-F4BE-4050-B695-97C1E07AF75A.jpeg

2CB63B87-32EA-416B-B751-85CA1285AC9A.jpeg

BBD12696-1366-4732-88B8-B1A1830B31A9.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, lafterolf skrev:

Pent smedarbeid;)

Takker så mye for det! Tror jeg skal forsterke litt med 2-3 mm sideveis i morgen kanskje? Hva tror du?

tanken var at den skrå bærearmen skulle ta påkjenninger i lengderetning.. pluss avstivere inni! Tror det skal holde faktisk! Det må jo flere tonn til for å bøye dette...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er desverre ingen ekspert på dette.

Bare utformingen er sånn laget at motor kan flyttes bakover når det smeller så blir tilsynet glad også. Det var det de sa når jeg smidde motorfester.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg er desverre ingen ekspert på dette.

Bare utformingen er sånn laget at motor kan flyttes bakover når det smeller så blir tilsynet glad også. Det var det de sa når jeg smidde motorfester.

9 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg er desverre ingen ekspert på dette.

Bare utformingen er sånn laget at motor kan flyttes bakover når det smeller så blir tilsynet glad også. Det var det de sa når jeg smidde motorfester.

Kludrer seg litt her nå... Ok, jeg skjønner! Huff, fælt å tenke på dette! Må passe på at det ikke er for mye stål som går i hverandre i en smell da! Takker for tipset!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lagde for sikkerhets skyld en tverrplate under. Hadde vært best på toppen, men får store vansker med å skru på og av feste inne i braketten.. 

B7F8B698-66C0-460B-A0E3-3113DBB4F046.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Vidar S skrev:

Vakkert :)

 

1 time siden, Land Rover for alle penga skrev:

Imponert. 

Hvordan laget du te dette? 

Tusen takk!

Reverse engeneering...lol.. ligner original bmw braketten. Men den måtte tukles med for å kunne brukes og det ville kanskje svekke den. Fant 6 boltehull i motoren(10mm) bmwfeste bruker 4. Kappet passe stålbiter(5mm) med hull til boltene og skrudde disse fast i motoren. Nestet dette forsiktig sammen . Så lagde jeg feste på ramma, også 5 mm tykt, mot defenderens 3 mm. Ser nesten ut som en H bjelke. Denne sveiset jeg på benken og nestet fast i ramma foreløbig. tenker å sveise vinkler i tillegg på dette når motoren er ute igjen.  Så er det bare å ha tusj, saks og papp. Lage maler som kan fungere og kopiere mot stålplater vi har liggende. Noe stål var valset fra før, men det passet ypperlig til dette. Så kappet jeg dette ut med plasmakutter. Det gjør jobben litt lettere. Har brukt vinkelsliper frem til i fjor. Pusset stålbitene og nester dette sammen mot stålplate på topp gummipute litt forsiktig. Triangulerer med flere stålbiter som hindrer at braketten vrir seg. Så er det bare å sveise litt rundt forbi til det er god ved. Og så sveiser jeg en gang til bare litt bredere. Passer på å slipe ned stålstykkene der de ska sveises i 45 grader først. Gjennombrenning/sveising tror jeg det heter.  Tungvint forklart sikkert, men håper det forklarer litt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt forklart og en fin oppskrift.

Lærte for lenge siden av en biloppretter som var dyktig, at kan det lages i papp og papir, så kan det lages i metall.

Har benyttet klipp og lim (kapp og sveis) aktivt i lang tid. Nydelig motorfeste, vakkert utført arbeide. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du vært i dialog med biltilsynet om de vil godkjenne motorbyttet og hva som må gjøres med bremser etc?

 

I siste nummer av LRO beskrives et prosjekt hvor en 3.7 liter V6 med 300 hk passer bolt-on på puma gearkasse. Pris for ombygging inkl ny motor er 15 000 gbp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg var innom Haakon og besiktiget arbeidet med Defenderen.  Og jeg ble virkelig imponert over jobben som er gjort så langt.  
De nye motorfestene virker veldig solide, og går nok godt utenpå de originale.  Flotte skinnseter og blåfargen er jo skikkelig flott.  

Jeg kommer nok til å droppe innom med jevne mellomrom for å se på fremdriften.   
Men kabelmatta som fulgte med motoren gjorde meg litt betenkt.  Så er jeg heller ikke flink med elektriske ting i bil.  

Mitt motto er som kjent at "ting som ikke kan måles med tommestokk er ikke målbart !"  Ferdig snakka! 
Jeg ser for meg at det er endel sensorer på "bimmermotoren" som ikke har noe tilhørighet på Defenderen.  Da må vel mangel på  tilbakemeldinger fra disse på en eller annen måte ignoreres?  Og fortelle hjernen at; "ja, disse kommer du aldri til å få svar fra, men bare tut og kjør og gjør som ingenting."

Sannsynligvis har noen gjort dette før, så her gjelder det vel å være dyktig på å søke på internett.

 

Ronny S

Edited by RonnyS

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Klusenhusen skrev:

Godt forklart og en fin oppskrift.

Lærte for lenge siden av en biloppretter som var dyktig, at kan det lages i papp og papir, så kan det lages i metall.

Har benyttet klipp og lim (kapp og sveis) aktivt i lang tid. Nydelig motorfeste, vakkert utført arbeide. 

Takker! Ja, det funker med klipp og lim! Av og til prøver man seg jo uten papp, med det resultat at man kapper feil...lol..

8 timer siden, Sven skrev:

Har du vært i dialog med biltilsynet om de vil godkjenne motorbyttet og hva som må gjøres med bremser etc?

 

I siste nummer av LRO beskrives et prosjekt hvor en 3.7 liter V6 med 300 hk passer bolt-on på puma gearkasse. Pris for ombygging inkl ny motor er 15 000 gbp

Snakket med Einar Kalajoa på vegvesenet i Arendal. Han var litt betenkt på om ramme var sterk nok, så jeg måtte få bekreftet fra en uavhengig instans at den var det. Se over. Fikk bekreftelse fra Sør Afrika.. der har de jo kjørt denne 2,8 literen i flere år..

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, RonnyS skrev:

Jeg var innom Haakon og besiktiget arbeidet med Defenderen.  Og jeg ble virkelig imponert over jobben som er gjort så langt.  
De nye motorfestene virker veldig solide, og går nok godt utenpå de originale.  Flotte skinnseter og blåfargen er jo skikkelig flott.  

Jeg kommer nok til å droppe innom med jevne mellomrom for å se på fremdriften.   
Men kabelmatta som fulgte med motoren gjorde meg litt betenkt.  Så er jeg heller ikke flink med elektriske ting i bil.  

Mitt motto er som kjent at "ting som ikke kan måles med tommestokk er ikke målbart !"  Ferdig snakka! 
Jeg ser for meg at det er endel sensorer på "bimmermotoren" som ikke har noe tilhørighet på Defenderen.  Da må vel mangel på  tilbakemeldinger fra disse på en eller annen måte ignoreres?  Og fortelle hjernen at; "ja, disse kommer du aldri til å få svar fra, men bare tut og kjør og gjør som ingenting."

Sannsynligvis har noen gjort dette før, så her gjelder det vel å være dyktig på å søke på internett.

 

Ronny S

Heisann!

hyggelig med besøk! Især av hyggelige folk! Ja, det er endel givere som vil gå tomme...som blir vanskelig å få til mekanisk.

men det får vi ta etterhvert, ellers graver vi oss ned i for mange problemer på en gang. Og da stopper fremgangen. Tror vi bare kjører på og tar problemene etterhvert.. litt som livet.. så gøy at du stakk innom! Datteren min sa forsiktig at det der var julenissen... ha,ha,ha!! 

Ta turen innom når det passer. Ikke ofte vi er hos presten ser du...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så på Facebook-siden til alive tuning at de nettopp hadde hatt inne en td5 med m57 konvertering innen for justering. Motoren kom fra en 330.

5792DA00-5063-44F2-83EB-1E7BC9B2ACD4.jpeg

Edited by Sven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...