Gå til innhold

Defender 130 dobbelcabin


Haakon Aune

Anbefalte innlegg

Joda, her satser vi høyt! Tror at man kan alt og vet alt! Sender bilde av perfekt sprøytejobb! Ha,ha,ha! Trodde jo jeg kunne dette etter å ha lest tipsene dere har sendt inn! Det bilde av bakveggen begynnte med at det rant litt, var ikke kjapp nok til å finne rulle og da jeg omsider rullet over ble det sånn... GRRR!  Kaffe nå og sladre til dere hva jeg har gjort! Får prøve å pusse senere i dag.. Panseret ble ikke så verst faktisk.

8F88BCF2-520C-4F5A-B1BE-AA62E894C8DE.jpeg

1EC01D94-FDFE-4D21-B1ED-3F5CE8E19E11.jpeg

FA56C9F9-821C-4538-AAAB-A705BDECB8AF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mrvikan skrev:

Man skulle tro du hadde gjort dette mange ganger før.. Ser utrolig bra ut altså ;) Planer om å lakkere alt selv å? 

 

12 timer siden, leiohel skrev:

Dette blir både bra og skikkelig utført. Flott med mange bilder. La det strømme på.

 

leif ove

 

 

11 timer siden, RonnyS skrev:

Skal si du legger inn arbeid her.  Blir spennende å se bilen vokse frem.

 

Ronny S

Ja, jeg føler det er så mye bedre når jeg liksom kan skrive i forumet på en måte! Det er få som vet hvor mye arbeid som ligger bak alt. Ikke bare på denne lakkeringsjobben, men sånn generelt! Folk her inne mekker og lager ting til bilene sine, lager turutstyr, deler opplysninger over en lav sko. Det er så mye kunnskap her inne som deles ut at jeg blir litt rørt! Synes også at bilder forteller mye så prøver å legge ved det. Kan sitte i timesvis på forumet her inne. Det er kos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f.. skulle lakke panseret en gang til og smurte silikonfjerner med en sånn rag over det hele. Hadde pusset appelsinvablene bort i går kveld og det var litt støv jeg ville ha bort... Det gikk heller skeis folkens! Alt ble klissete og jævli.. prøvde å tørke det bort med tynner, men da ble panseret grønt. Grønn fille ser du.. greit, så nå er vi tilbake til start.. 

275FA716-DFED-4E42-9722-2771CF05EBAE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var lakken for færsk mon tro?

Blir rent inspirert av arbeidet ditt Haakon,  så inspirert at jeg har planer om å begynne å ta litt småfiks på min 130. .-) Har ei takgrind som skulle før pusset litt, et tak med plast idip  som begynner å bli litt dårlig og diverse annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ett par enkle lakkerings tips og også hvordan bevare lakksprøyten. 

 

Ha på ett tynt strøk først og la det hefte litt (  minutt ), når du så påfører lakk så må trykket fra sprøyten være justert slik at lakken flyter.

For høyt trykk= tørr sprøyting

For lavt trykk= lakken passerer ikke dysen.

 

Det gjelder å justere trykket så lavt at lakken akkurat passerer dysen med en fin spredning. Og ja det er litt vanskelig for oss hobby lakkerere å finne frem til det rette punktet, og da under selve lakkeringen er veien fra - litt for lite, til litt for mye og sig nokså kort.

 

Kan du legge arbeids stykket flatt, så hjelper det veldig for å unngå sig.

 

Når det gjelder dagens billakk, så er det veldig viktig å sjekke at produktene - gammel lakk, sparkel, ny primer og ny topp lakk ikke reagerer med hverandre før du drar på hele arbeids stykket. Og husk du vil sjelden se det riktige resultatet før klarlakken er kommet på

 

Når det gjelder selve sprøyten - Så ikke start på noe lakk arbeide, uten å ha tilstrekkelig med tynner og filler til å rengjøre sprøyten etterpå.( ca 1/2 liter gjerne )

Dysen kan du, når du har rengjort sprøyten nok, gjerne legge i en liten forseglet plastkopp med tynner som du kan oppbevare i lakk koppen til sprøyten. La gjerne sprøyten stå med litt tynner i lakk koppen i tillegg ( overliggende kopp ). Da er det neste gang bare å ta ut og montere den rene dysen., blåse ut tynneren, så er den klar til bruk.

 

Bare mine enkle tips som er godt testet ut-_-.

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brage skrev:

 Ett par enkle lakkerings tips og også hvordan bevare lakksprøyten. 

 

Ha på ett tynt strøk først og la det hefte litt (  minutt ), når du så påfører lakk så må trykket fra sprøyten være justert slik at lakken flyter.

For høyt trykk= tørr sprøyting

For lavt trykk= lakken passerer ikke dysen.

 

Det gjelder å justere trykket så lavt at lakken akkurat passerer dysen med en fin spredning. Og ja det er litt vanskelig for oss hobby lakkerere å finne frem til det rette punktet, og da under selve lakkeringen er veien fra - litt for lite, til litt for mye og sig nokså kort.

 

Kan du legge arbeids stykket flatt, så hjelper det veldig for å unngå sig.

 

Når det gjelder dagens billakk, så er det veldig viktig å sjekke at produktene - gammel lakk, sparkel, ny primer og ny topp lakk ikke reagerer med hverandre før du drar på hele arbeids stykket. Og husk du vil sjelden se det riktige resultatet før klarlakken er kommet på

 

Når det gjelder selve sprøyten - Så ikke start på noe lakk arbeide, uten å ha tilstrekkelig med tynner og filler til å rengjøre sprøyten etterpå.( ca 1/2 liter gjerne )

Dysen kan du, når du har rengjort sprøyten nok, gjerne legge i en liten forseglet plastkopp med tynner som du kan oppbevare i lakk koppen til sprøyten. La gjerne sprøyten stå med litt tynner i lakk koppen i tillegg ( overliggende kopp ). Da er det neste gang bare å ta ut og montere den rene dysen., blåse ut tynneren, så er den klar til bruk.

 

Bare mine enkle tips som er godt testet ut-_-.

Mvh Brage 

Tusen takk! Skal prøve dette! Lurt med dysa der ja! Ser den... må liksom feile noen ganger først! Og banne mye! Tror banning er undervudert som terapi! Hjelper meg hvertfall.. takker for tips! Får se litt senere i kveld hva jeg gjør..

9 timer siden, joran skrev:

Var lakken for færsk mon tro?

Blir rent inspirert av arbeidet ditt Haakon,  så inspirert at jeg har planer om å begynne å ta litt småfiks på min 130. .-) Har ei takgrind som skulle før pusset litt, et tak med plast idip  som begynner å bli litt dårlig og diverse annet.

Kanskje det? Lakkerte den på onsdag tror jeg... har du også 130 ja. Så gøy! Gleder meg sånn til å få den mer ferdig! Og så planlegge utbedringer... er din varm nok på vinteren? Var ekstra varmeapperat under baksetene på min....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da kan jeg kanskje droppe det apparatet. Hva kan jeg putte inn under setene i den boksen bak der da? Vanntank? Forsterker og høyttalere? Stuerom til passasjerer? Soverom til svigers? Furterom til mor? Sminkerom til f.. rank? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å adlyde skjønner jeg.. vil jo helst ikke havne i den der ‘’hva var det vi sa’’ 

13 timer siden, Camarogeddon skrev:

+1 for å beholde ekstra varmer - det er en grunn til at jeg bygget ekstra apparat inn under cubbyen i min...

 

14 timer siden, lafterolf skrev:

Behold apparatet. Skal du ha med passasjerer har de ingen varme på føttene. Da tror jeg de vil sette pris på litt varmluft.

Heter boksen bak også cubby? Trodde det var den foran? Mellom setene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt på sprayesparkel på toppen av panseret. Er en dump der enda. Høyre side, samt litt stygge hull etter slipeskive da jeg skulle pusse bort pest i naglehulla.

Har begynt å se på taket og tror jeg vil sandblåse det. Ser også en bulk bak venstre side(se bilde). Avstiveren under ligger etpar mm under selve taket(se bilde). Enten løsner vi de to 6mm skruene og kjører ett 2-3 mm mellomstykke mellom avstiver og festet eller borrer opp naglene på selve festet og gir det en real smell så det kommer på plass igjen borrer nye hull, popper og voila...

Lurer på en ting by the way. Kan man stå på panseret selv om man har sånne alu plater på? Ser liksom ikke at det tåler det selvom..

brukes panser når dere pakker takgrind? Går det ikke å surre, stramme, stønne og svette fra døra? 

718A62B4-5BEF-404B-912D-1B0F21690D71.jpeg

829C20D6-3A28-40C4-9378-3383E149ADFB.jpeg

8636DBC4-224E-4A73-BD2E-4012D182B7E9.jpeg

1A8B7400-8842-4C1C-AE72-D287E0381BDB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Haakon Aune skrev:

Her er det bare å adlyde skjønner jeg.. vil jo helst ikke havne i den der ‘’hva var det vi sa’’ 

 

Heter boksen bak også cubby? Trodde det var den foran? Mellom setene..

Det stemmer - det er boksen mellom forsetene som kalles cubby - Jeg hadde lyst til å beholde boksen under setene bak til div ting - og da jeg er 1.90 så passet det fint å heve cubby boksen min 6-7 cm som armlene. Så jeg bygget en kasse med 2 varmeapparater i som er montert under denne. (se under)

 

Gå på panseret med aluplate? Jada - har gjort det mange ganger, det er nesten nødvendig når jeg pakker takteltet. Jeg danser ikke vals oppå der, og trår forsiktig, og det har gått fint så langt. (TD5 panser). Men det anbefales vel med noe moderasjon her - panserne tåler ikke så veldig mye.

 

Ellers imponert over innsats og pågangsmot med maling og lakk - har slåss med lakkdemonen selv før, og har litt for mange dårlige erfaringer til at det er noe jeg gir meg i kast med uten videre. Godt å se at noen ikke gir seg!

 

DSC_1076.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Det stemmer - det er boksen mellom forsetene som kalles cubby - Jeg hadde lyst til å beholde boksen under setene bak til div ting - og da jeg er 1.90 så passet det fint å heve cubby boksen min 6-7 cm som armlene. Så jeg bygget en kasse med 2 varmeapparater i som er montert under denne. (se under)

 

Gå på panseret med aluplate? Jada - har gjort det mange ganger, det er nesten nødvendig når jeg pakker takteltet. Jeg danser ikke vals oppå der, og trår forsiktig, og det har gått fint så langt. (TD5 panser). Men det anbefales vel med noe moderasjon her - panserne tåler ikke så veldig mye.

 

Ellers imponert over innsats og pågangsmot med maling og lakk - har slåss med lakkdemonen selv før, og har litt for mange dårlige erfaringer til at det er noe jeg gir meg i kast med uten videre. Godt å se at noen ikke gir seg!

 

DSC_1076.JPG

Jada, vi går på med krom hals her!  Etter flere fine tips her inne føler jeg det blir bedre! Det kan jo ikke gå andre veien liksom.. eller.. det gjør det jo faktisk av og til... men sånn stort sett går det fremover. Ble bare så j... kluss med dette silikonfjernerdriten på panser og bakvegg.. 

 

Genius! Så lurt! Så du har altså tre varmeapperater da? Tar du varme fra motoren da eller? Elektrisk? Ser ut som du har T loddet kobber der mellom dem... Jeg er 187 så det kan være dette er midt i blinken for meg også... blåser begge bakover da eller? Tenkte sånn i teorien at en crew cab var varm jeg.. har jo bare halvparten så mye volum som på en 110... 

 

 

1 time siden, leiohel skrev:

Side platene på skjermene tåler kanskje litt mer. 

 

Leif ove

 

Jepp, fordi jeg tror panseret mitt har blitt tråkket på og derfor fått knekker på begge sider rundt hengslene. Vet ikke sikkert men.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dobbelkabiner er varmere i kupeen enn vanlig stasjonsvogn, men fra varmeapparatet går det ingen rør bakover med varme, og setekassen stopper sirkulasjonen fra varmen som blåser fra dashbordet. Derfor lurt med eksternt varmeapparat. 

 

Noen har til og med laget kanal fra ettermontert varmeapparat bak slik at de får varmluft framover på føttene. Det orginale varmeapparatet blåser ikke mye, og på kalde dager trenger du den kapasiteten for å få varme nok på frontruta.

 

Sandblåse tak?

Jeg kjøpte en seriebil usett som var sandblåst. Hele bilen består av bulker. Hundretalls bulker. Aluminium vil slå seg ved sandblåsning pga friksjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Haakon Aune skrev:

Genius! Så lurt! Så du har altså tre varmeapperater da? Tar du varme fra motoren da eller? Elektrisk? Ser ut som du har T loddet kobber der mellom dem... Jeg er 187 så det kan være dette er midt i blinken for meg også... blåser begge bakover da eller? Tenkte sånn i teorien at en crew cab var varm jeg.. har jo bare halvparten så mye volum som på en 110... 

 

Varmeapparatet henter varme fra motoren ja, T stykker på slangen til varmeapparatregisteret som mater disse med varmtvann.

Et apparat blåser bakover, og et forover (så kan du ha varme på tærne OG fri sikt, ref det Lafterolf nevnte over.)

 

Har satt opp viftene slik at de enten kan justeres individuelt på hastighet, eller på full gass begge to (for rask oppvarming)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, lafterolf skrev:

Sandblåse tak?

Jeg kjøpte en seriebil usett som var sandblåst. Hele bilen består av bulker. Hundretalls bulker. Aluminium vil slå seg ved sandblåsning pga friksjonen.

 

 

Hør på Laftis her,

Dette er tynne plater og du får kanskje bare blåst fra en side. Platen vil løfte seg på den siden som blir blåst dermed ender du opp med "for mye" materiale og du vil aldri få det bra igjen. Du kan prøve meget forsiktig å punkt glassblåse der hvor det er absolutt behov og da må det være med lavt trykk.  selv det er risikabelt.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri sandblåst taket kan skjønne.... Takk! Nå vet jeg det også! 

20 timer siden, Brage skrev:

 

Hør på Laftis her,

Dette er tynne plater og du får kanskje bare blåst fra en side. Platen vil løfte seg på den siden som blir blåst dermed ender du opp med "for mye" materiale og du vil aldri få det bra igjen. Du kan prøve meget forsiktig å punkt glassblåse der hvor det er absolutt behov og da må det være med lavt trykk.  selv det er risikabelt.

 

Mvh Brage

Får prøve litt forsiktig i enden av renna, der er rust..

På 9.9.2018 den 10.50, Camarogeddon skrev:

 

Varmeapparatet henter varme fra motoren ja, T stykker på slangen til varmeapparatregisteret som mater disse med varmtvann.

Et apparat blåser bakover, og et forover (så kan du ha varme på tærne OG fri sikt, ref det Lafterolf nevnte over.)

 

Har satt opp viftene slik at de enten kan justeres individuelt på hastighet, eller på full gass begge to (for rask oppvarming)

 

-Camarogeddon

Hadde egentilg tenkt å kjøpe kjøleboks til cubby(mellom setene) Må kanskje montere sånt varmeapparat heller som nevnt. Ikke hyggelig å fryse på beina. 

På 9.9.2018 den 7.08, lafterolf skrev:

En dobbelkabiner er varmere i kupeen enn vanlig stasjonsvogn, men fra varmeapparatet går det ingen rør bakover med varme, og setekassen stopper sirkulasjonen fra varmen som blåser fra dashbordet. Derfor lurt med eksternt varmeapparat. 

 

Noen har til og med laget kanal fra ettermontert varmeapparat bak slik at de får varmluft framover på føttene. Det orginale varmeapparatet blåser ikke mye, og på kalde dager trenger du den kapasiteten for å få varme nok på frontruta.

 

Sandblåse tak?

Jeg kjøpte en seriebil usett som var sandblåst. Hele bilen består av bulker. Hundretalls bulker. Aluminium vil slå seg ved sandblåsning pga friksjonen.

 

Så om jeg forstår dere rett blir det tre varmeapparat da? Ett i front orginalt(om jeg får det til å virke) og to i cubbyen som blåser fremover og bakover? Blåser dette på rutene også da eller er det det orginale som tar det? Og cubbyen liksom tar hovedvarmen?

 

Fikk lakket panseret på nytt.. brukte pussepapir og vann mellom lakklagene siden det selvfølgelig ble appelsin på første.. må kanskje ha ett lag til? 

Ett spørsmål. Hva bruker dere i takrenna som tettemiddel? Det bør vel være litt tykt siden takgrind ofte ligger på dette... Tips?

26A8E3FB-C0E5-4549-8D1B-A392005EBDD4.jpeg

3B5A24F7-EC13-4609-9330-D14D4C676EAE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 17.37, Camarogeddon skrev:

jeg er ærlig talt usikker - jeg har aldri plukket min langt nok ned til at jeg har funnet de brakettene..

 

Mon tro om det finnes noen sprengtegninger som kan hjelpe?

 

-Camarogeddon

Ha,ha! Sprengtegninger... stemmer jo det, det ser jo sånn ut etter ett nanosekund. Får lete litt på nett etter brackets..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker jo 10 ganger så mye som jeg regnet med.. . hva skjedde? Og dette er jo mye mer jobb enn det jeg trodde... sikkert 10 gangen her også... joda, har fått rettet bulken i taket. Borret ut naglene i drageren og løftet taket fra de to 6mm skruene med meg oppi, borret nye hull og i med 4 nye nagler. (Se takbilde bakerst venster side) rettere får vi det ikke. Ikke helt bra, men så skal de vel heller ikke være perfekte..

Så har vi rengjort skyvevinduet bak. Masse mose og grønske på dette så jeg måtte ha litt hjelp av gutta her. Klarte jo selvfølgelig å knekke en liten skrue på vinduslåsen.. borret denne opp.... satte i en liten grisepikk og knakk den.... borret ikke denne opp nei... får se om vi finner ny på nett... eller så har vi en venn i glassbransjen som kan lage helt vindu om vi ønsker det... dette vil bli vindu uten åpning og da heller ikke lukking? Blir dette vinduet i det hele tatt brukt lurer vi på? Det er jo kjekt å kunne bruke det om man vil, men vil man det da? Sånn til vanlig? Om man ikke bruker det vil man heller ikke trenge å åpne det. Om man vil åpne det uten at man trenger det kan man jo la det være lukket?

Legger ved bilde av Lillebror som har pyntet seg....

Ha en fortsatt fin kveld!

668B163D-6742-44E9-A5D3-CB9C47F38847.jpeg

8E070732-A110-46BA-90CF-3F5EB3E810B8.jpeg

A12CA702-FD9B-4D9B-9800-A3C8D40F4801.jpeg

04A425DE-0805-4C1D-AD22-F4A094242C5A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...