Gå til innhold

Defender 130 dobbelcabin


Haakon Aune

Anbefalte innlegg

Jeg er mektig imponert over tolmodigheten din. Husk att alt slit er så innmari verdt det når du cruiser nedover veien i din egen restaurert Land Rover. Du hilser på andre Landrovere og de hilser tilbake. Skikkelig godfølelse. Stå på. Det er verdt det.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da begynner vi på kassa bak. Vasket alt med white spirit og så i sandblåseren! Syregrunning i går og sånt mellomlag i dag. To- komponent. Skal visst bli så bra atte! Har hatt andre prosjekter(mezzanin og pipehatt) så da blir det sånn av og til. 

Bildene går ikke automatisk over fra mobli til pad’n i kveld, vet ikke hva som skjer, men legger ved noen bilder som har kommet over.

Fikk tatt vindusramma foran også. Måtte sparkle stygge hull etter snorkelen som var der. Trenger man dette egentlig? Sist denne var i vannet gikk det ikke så bra, selv med snorkel.. ha,ha,ha! Seriøst, trenger man dette? Vade til taket liksom?

 

 

846A77B7-18A2-4664-B0CE-6DC21D59AC00.jpeg

3E687EC4-18C5-445A-87DE-F724A049DBD3.jpeg

4404189A-F0F1-4473-B0FF-9161E41D271B.jpeg

2781C4C0-B42B-4DA8-A89F-B8FBA728AF87.jpeg

På 18.10.2018 den 12.26, leiohel skrev:

Jeg er mektig imponert over tolmodigheten din. Husk att alt slit er så innmari verdt det når du cruiser nedover veien i din egen restaurert Land Rover. Du hilser på andre Landrovere og de hilser tilbake. Skikkelig godfølelse. Stå på. Det er verdt det.

 

leif ove

 

Heisann! Takker så mye for det! Ja, vi får nesten bare holde på! Har du vært på tur i det siste da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt luftinntak er ikke bare for vading, det er minst like mye, kanskje mest, for å få renere luft ved kjøring på støvete grusveier.

 

Det er jo selvsagt ingen nødvendighet. Noen monterer det fordi de synes det ser "riktig" ut på Defender.

Baksiden er at snorkel gir restriksjoner på luft til motoren!

 

Du kan jo montere et slikt militært luftinntak. Dette lukker luftstrømmen i kontakt med vann:

 

airintakearmy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fikk tatt vindusramma foran også. Måtte sparkle stygge hull etter snorkelen som var der. Trenger man dette egentlig? Sist denne var i vannet gikk det ikke så bra, selv med snorkel.. ha,ha,ha! Seriøst, trenger man dette? Vade til taket liksom?"

 

Nei du behøver ikke snorkel. Jeg vadede de fleste større elver i Island i min ('86 -  '87) 110 SW 2.5 TD uten at få inn vann på motor. Var selvfølgelig forsiktig, hadde 3 barn i bilen på de fleste turene. Den var lenge kun på slidte 31" dekk. Satte senere 35" BFG AT under den som var faktisk for tungt for den slappe (80HK) turbo diesel. 

 

 

gamli 110  a hol.jpg

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var tøft! 

5 timer siden, Stig skrev:

Høyt luftinntak er ikke bare for vading, det er minst like mye, kanskje mest, for å få renere luft ved kjøring på støvete grusveier.

 

Det er jo selvsagt ingen nødvendighet. Noen monterer det fordi de synes det ser "riktig" ut på Defender.

Baksiden er at snorkel gir restriksjoner på luft til motoren!

 

Du kan jo montere et slikt militært luftinntak. Dette lukker luftstrømmen i kontakt med vann:

 

airintakearmy.jpg

Stilig! Lafterolf mener de ikke er å få tak i da... Kanskje vi skulle ta en tur på den store Nato øvelsen å .... låne noe sånt? 

Ser den med støv ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Haakon Aune skrev:

Oi, det var tøft! 

Stilig! Lafterolf mener de ikke er å få tak i da... Kanskje vi skulle ta en tur på den store Nato øvelsen å .... låne noe sånt? 

Ser den med støv ja! 

https://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-Defender-Wolf-XD-Side-Air-Intake-Vent-Sand-Cover-Military-MOD-LH-RH-/292791826623

 

Tilsvarende burde kunne lages av aluminium. Sikkert kun et stykke kork/flott som lukker når dukkes helt ned i vann, fjederbelastet så de ikke suges fast.

 

Før de store dekk ble tilgjengelige i Island var det almineligt, før vading,  at slekke på rem for kjølevifte (så vifte ikke kom borti radiator når den mødte vandmotstanden) og sette ullsokk på luftinntakssnuten. Den del av ullsokken som ble våt ble tett mens motor kunne suge inn luft igjennom den tørre del av ullsokken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kjartanb skrev:

https://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-Defender-Wolf-XD-Side-Air-Intake-Vent-Sand-Cover-Military-MOD-LH-RH-/292791826623

 

Tilsvarende burde kunne lages av aluminium. Sikkert kun et stykke kork/flott som lukker når dukkes helt ned i vann, fjederbelastet så de ikke suges fast.

 

Før de store dekk ble tilgjengelige i Island var det almineligt, før vading,  at slekke på rem for kjølevifte (så vifte ikke kom borti radiator når den mødte vandmotstanden) og sette ullsokk på luftinntakssnuten. Den del av ullsokken som ble våt ble tett mens motor kunne suge inn luft igjennom den tørre del av ullsokken. 

Tror vi må prøve på det ja! Ser ikke så avansert ut faktisk. 

1 time siden, lafterolf skrev:

Om jeg skulle snuble over en natobil i nattens mulm og mørkre:rolleyes:

Akkurat! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

airintakearmy.jpg

 

For at disse skal virke som tenkt, mener jeg det må være en på hver side, slik som på WOLF / WMIK.

Da er teorien at den ene kan dykkes i vann, mens den andre (forhåpentligvis) er over. Lufta suges da inn gjennom den "tørre" sida. Ingen bevegelige deler, kun noe filterstoff inni dem, kan  vel si de følger sokkeprinsippet til KjartanB over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, fior skrev:

airintakearmy.jpg

 

For at disse skal virke som tenkt, mener jeg det må være en på hver side, slik som på WOLF / WMIK.

Da er teorien at den ene kan dykkes i vann, mens den andre (forhåpentligvis) er over. Lufta suges da inn gjennom den "tørre" sida. Ingen bevegelige deler, kun noe filterstoff inni dem, kan  vel si de følger sokkeprinsippet til KjartanB over. 

Ok. Da skjønner jeg bedre! Derfor e bay hadde ett sett til salgs. 275 pund. Kommer vel på 5 store dette. Hmm. Jeg kan lage mye rart for 5000. Må tenke ut noe lurt. Ikke hjelper det om vannstanden er lik heller. Men forstår ikke helt den sorte i toppen der. Er det en slags dobbe som går opp og tetter innsuget? 

2 minutter siden, fior skrev:

Her er en WOLF med en på hver side:

https://forsale.lro.com/land+rover/defender+90/258311

Fy fasan så fin den var! Ikke en skramme! Nesten litt juks når de blir så flotte! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, den sorte gummigreia har ingen åpenbar funksjon, er bare skrudd fast på toppen.

Har noen  liggende hjemme, og kan ta noen bilder, men foreløpig er jeg noen hundre mil hjemmefra, så det må bli mot slutten av november...

Og hvis du har lyst til å lage kopi, kan du gjerne låne et sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh? Noen hundre mil? Er du den som reiste til Afrika med den seriebilen? 

2 minutter siden, fior skrev:

Neida, den sorte gummigreia har ingen åpenbar funksjon, er bare skrudd fast på toppen.

Har noen  liggende hjemme, og kan ta noen bilder, men foreløpig er jeg noen hundre mil hjemmefra, så det må bli mot slutten av november...

Og hvis du har lyst til å lage kopi, kan du gjerne låne et sett.

Ja, kanskje det. Ikke langt til Mandal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Haakon Aune skrev:

Hæh? Noen hundre mil? Er du den som reiste til Afrika med den seriebilen? 

 

 

Neida, er nok ikke så eksotisk, "bare" på jobb i Egypt. Har riktignok kjørt forrige Defenderen min i Sahara, ref. profilbilde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malingen er på. Ble etpar renner. Får vannslipe i morgen. Uansett får jeg ikke malt undersiden, så må blande maling en gang til åkkesom.

gikk masse maling på denne delen altså! Får håpe lakkering går greit. Om det blir renner i alle disse skrukkene er det ett h... å få det bort!

 

6C5A217B-634B-4E94-B093-471293964BBE.jpeg

26D13A6D-D523-416C-AA4D-DD7D1B8378D7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fior skrev:

 

Neida, er nok ikke så eksotisk, "bare" på jobb i Egypt. Har riktignok kjørt forrige Defenderen min i Sahara, ref. profilbilde....

Skrythals! Jeg, kunne også ha lagt ut bilder av mine eventyr, men gjør jeg det? Nei!

Blir for ekstremt det jeg har kjørt gjennom.

Kan legge ut ett bilde bare for å poengtere litt..

Boble gjennom Amazonas. Blåste superorkan og trærne gikk over bilen. Et svare strev å få det av! Ble ikke en ripe i lakken riktignok..

Slå den du!!

 

EE7B2DCA-62ED-4D39-85DD-084137956474.jpeg

5 minutter siden, Morten29 skrev:

Er gøy å se noen legge ned en slik innsats for å komme i mål! Stå på videre! Det er imponerende hva du får til!

Takker! Kom akkurat hjem fra Amazonas så nå kan vi jobbe videre på bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte det ja.

Joda, vi gjør så godt vi kan! Jeg er så heldig å ha en plass å stå. Så da blir det mye enklere å få dette til..

Er jo fortsatt litt nyskjerrig på hva du gjør dere nede, men tipper det er oljerelatert. Om jeg var deg hadde jeg sagt at det kunne du ikke snakke om, bare at du kan bekrefte at du befinner deg i Egypt....

 

1 time siden, fior skrev:

Hehe, nei, klarer ikke å toppe den, legger meg flat :D

Legger meg også flat for innsatsen din på bilen, sjøl så har jeg en (eller kanskje to blush) prosjektbil(er) som har fått null omsorg de siste årene.

Det er vel ikke for sent å ta ett skippertak på de enda.? 

Nysgjerrig skrives med g, ikke k..  sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Haakon Aune skrev:

Er jo fortsatt litt nysgjerrig på hva du gjør dere nede, men tipper det er oljerelatert. 

Ikke så langt unna, LNG.

 

1 time siden, Haakon Aune skrev:

Det er vel ikke for sent å ta ett skippertak på de enda.? 

Ikke for seint, og skippertak er jo ei greie på Sørlandet :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fior skrev:

Ikke så langt unna, LNG.

 

Ikke for seint, og skippertak er jo ei greie på Sørlandet :rolleyes:

 

Ja, de har en slik greie nede i kristiansand. Har invitert meg selv dit, men har ikke blitt invitert enda..

 Lng.... er ikke det metan?? Klimaforskere er bekymret over hvor mye kuer forurenser atmosfæren, med metan...

forstå det de som kan..

Er det gamle gjødselkjellere du roter rundt i der nede da eller?  Fra de gamle faraoer? 

Mot rødehavet, eller middelhavet? 

Helt ærlig, så er jeg vel litt misunnelig på dere som har en sånn jobb.. høres litt eksotisk ut liksom..

Må derfor ærkjenne at den historien om at jeg hadde vært i Amazonas bare var tull.. fra ende til annen.

ville liksom at det var jeg som hadde vært i sahara, på savannen, i jungelen, hvor enn det måtte være.. ble misunnelig på at du hadde vært i Sahara og tenkte å sette deg litt på plass.. så jeg Photoshoppet et bilde fra de dypeste skoger, langt, langt inne i jungelen. Det er helt utrolig hva man kan få til ved hjelp av teknologi. Alle gikk på limpinnen.. men, desverre, var det bare, juks..

Det er ufattelig hva jeg i en tilstand av dyrisk misunnelse og det å ikke få til et profilbilde kan gjøre med meg.

Jeg ber om unnskyldning!

 

mvh

Haakon Aune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal holde fast ved Amazonashistorien jeg! Bra for imagen:D

Rødehavet, Suez, Ain Sokhna, har holdt på med ilandføring av gass fra FSRU her nede i noen år, til og fra, mellom andre oppdrag.

Og ja, heldig som får anledning til det, er jo en gammel skrått etterhvert.

Og Tunisia/Sahara-turen var ingenting mot strabasene dine i Amazonas: http://www.saharun.org/gallery/201403-saharun-photos--tibi-gal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...