Gå til innhold

Defender 130 dobbelcabin


Haakon Aune

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har kjøpt en 130 som har vært i saltvann, motor er kastet. Ser nå at det var dumt... men sånn er det nå.. Er det noen som vet om en td5 motor. P15.?

Eller har noen her bygd om til bmw m57 eller m52. Setter veldig pris på om noen kan hjelpe meg med dette! Har tatt fra hverandre hele bilen, sandblåst, lakket ramme, sandblåst beslagog festebraketterog hatt halvparten til galvanisering.Vil gjerne ha en nesten ny motor i denne bile siden jeg legger så mye arbeid inn i dettee prosjektet, men en ny koster jo hundre tusen eller noe sånt..? Har noen noe forslag eller alternativer jeg kan vurdere?

mvh

haakon aune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke jeg ville bygget om.

Gir som oftest veldig mye mer arbeid enn beregnet.

Ditto med Biltilsynet.

Og ikke minst vil verdien ved salg være lavere enn med TD5.

Ville holdt nøye øye med bilopphuggerannonser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fra 99 til 2002 heter de p10. 

Kan fint brukes den også. 

P15 kan enkelt chippes, det er verre på P10.

 

P15 har større trykk på dyser og større ladeluftkjøler. Oppgradert topp på motoren, væskekjølt eksos til EGR-ventilen. 

 

Finner du en D2 med manuell gir tror jeg du har mye deler. De er ofte opprusta i bakre ramme og dukker av og til opp til rimelig penge.

Når du likevel gjør så mye jobb ville jeg ventet til det dukket opp rett bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil gjerne få det bra første gang! Ha,ha,ha... prøve på det hvertfall. Takker for gode tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvre akseloppheng hadde jeg ett helvete med! Glemte å ta ut den ytterste stålringen før jeg satte inn ny foring. Fy faen som jeg hylte og skreik, men inn kom den den tredje kvelden. Og når jeg så skulle ha inn stålhylsa og så sette dette i de to festene som skrus på ramma tøt jo faenskapet ut overalt. Jeg trodde jeg skulle få hjertestopp, gav opp og la meg på sofaen helt knekt. Før jeg skulle legge meg kikket jeg på land rover axle rehaul og da kappet denne fyren ytterste ring... opp av sofaen, ned i garasjen igjen, men gummien vil jo ikke ut igjen, svetten siler, mer hyling og banning, skrujernet forsvinner inn i handa, mer hyling, og dette blør jo selvfølgelig, tørker svetten med samme handa og ser etterhvert fryktelig skadet ut, men fikk alt på plass og så glad og fornøyd og blodig og flau. Ikke bare å restaurere bil altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svampete, mener du at den vil gå litt sidelengs i svinger? Kanskje bedre med gamle foringer? Orginale?  Kjøpte ett sett ser du og tenkte dette ble bra... polybush..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har polyforinger og sverger til det, så mulig du liker det.

Jeg synes derimot de blir for myke til bruk på A-armene, panhardstag og slepearmer. 

Orginale gummiforinger synes jeg blir best. Island4x4 har orginale. 

Billige foringer har dårlig slitestyrke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Var ikke billige da! Syns jo ikke det.. men jeg får prøve dette først så om det blir for gelé får jeg heller bytte! Nå vet vi jo hvordan man gjør dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2018 den 17.46, Haakon Aune skrev:

Øvre akseloppheng hadde jeg ett helvete med! Glemte å ta ut den ytterste stålringen før jeg satte inn ny foring. Fy faen som jeg hylte og skreik, men inn kom den den tredje kvelden. Og når jeg så skulle ha inn stålhylsa og så sette dette i de to festene som skrus på ramma tøt jo faenskapet ut overalt. Jeg trodde jeg skulle få hjertestopp, gav opp og la meg på sofaen helt knekt. Før jeg skulle legge meg kikket jeg på land rover axle rehaul og da kappet denne fyren ytterste ring... opp av sofaen, ned i garasjen igjen, men gummien vil jo ikke ut igjen, svetten siler, mer hyling og banning, skrujernet forsvinner inn i handa, mer hyling, og dette blør jo selvfølgelig, tørker svetten med samme handa og ser etterhvert fryktelig skadet ut, men fikk alt på plass og så glad og fornøyd og blodig og flau. Ikke bare å restaurere bil altså!

Fikk medfølelse med deg. Foringer kan være ett h...... . Jeg skulle presse inn noen og satt dem i søylepressa. Og jeg pumpa og pumpa det jeg klarte. Hele radiusarmen skjøt gjennom rommet når det glapp. Bra jeg var alene og ikke i veien. 

 

Men du verden så deilig når det er gjort. Enda en grun får å ta en seiers pils.

 

Mvh Leif Ove 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha,ha,ha! Ja, det er krefter i sving i sånne presser! Litt feil vinkel så har man en rakett gjennom rommet. Best å ikke stå i veien for den!

Kompisen min spurte meg om den ringen som var igjen skulle være der. Jeg sa ja, det var for å ha rett størrelse eller noe sånt.. jeg er jo en idiot av og til! Jeg visste jo ingenting om dette, men gav han det svaret hvertfall. Herregud! Ytterringen i forrige foring skal være i? Må nesten bare le av meg selv! Hva blir det neste? Dekkskift, der man beholder de gamle dekka under de nye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man sånne kule bilder inn i profilen forresten? Jeg har bare en stor h og du har en kul bil.. bildene jeg prøver å få inn er for store. Sjefen/forum sier de blir hoppet over.. eh? Kan man krympe bildet man ønsker å ha inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Lenge siden jeg har vært her nå, men legger ved noen bilder slik at man ser fremgang...

jeg har så jævla mange deler og ikke peiling på hvor alt skal.. Er det ikke noen festebranketter bak til gulvet, eller skal dette bare henge i bakveggen? Finner heller ikke noe særlig tegninger på nett av denne crew caben... Har selvfølgelig ikke tatt bilde under demontering og blir bare å prøve litt forskjellige braketter.. slitsomt også går det mye øl til dette.. noen som kan vise vei?

EC1E443E-9EB0-4A6A-A393-72C5F14B6CB1.jpeg

E5DC8ABB-8F70-44E8-A610-0ECBEDDBCB50.jpeg

71080675-5DD8-429C-A817-B47158E35765.jpeg

C55869B1-BD86-4C12-BF38-593C919E798C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Er det deg igjen? Veldig hyggelig! Jo det var planen å ha den blå! Fint å få litt feedback på disse brakettene. Er jo så mange av dem. Skal det være brakett ut til sidene fra drageren bakveggen står på! Se bilde. Har byttet til rustfrie skruer, men kanskje det ikke er så lurt allikevel? Har følelsen av å prøve og sette sammen et fly under bombing der undertegnede i en forvirret tilstand ikke klarer dette.. 

0E2CD99C-62E0-4F10-BDF8-BFB96C2822F4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! FAEN! Jeg har jo så mange skruer i rustfritt!  SHITSHITSHIT!!! Ahrrg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere deler klare til grunning! Sandblåseren funker ikke helt så må kjøpe dyse og slange en dag snart. Begynner å ta litt form etterhvert synes jeg selv! Får hjulmuttere og flere deler i slutten av uka så nå skal den flyttes. Er så trangt inne i verkstedet med denne bilen. Lurer på hvordan de er å kjøre?

BA49C846-BAD1-454C-BF98-A9B29D0FC769.jpeg

0451951A-612B-4852-BB10-130C70ED0D1D.jpeg

9F6A14E3-C877-4879-BCD7-13844FCAFA2D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...