Gå til innhold

Defender 130 dobbelcabin


Haakon Aune

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, SiggenRRC skrev:

 

Sideeksos er definitvt lov ja, men det er visse regler; blant annet skal det være noen cm bak siste dør som kan åpne vindu. Dette for at eksos ikke kommer inn i bilen. Din er vel strengt talt uten bakdører, så her kan du stå fritt til å lempe ut sideeksosen hvor du vil. Jeg gjorde dette på en Nissan patrol Y60 - her «skjøt» jeg ikke eksosen langt nok ut, så alt av bremsedeler osv. Ble kølsvart. Dette var fordi blandingen var dårlig før turboen slo inn. Dette blir kanskje ikke tilfelle med tyskern du har plassert inn?

 

Tilbake til støy fra eksos; ja, jeg mener det er nok, sammen med godt oppheng :)

 

Har en 130 crew cabin, så har bakdører, men burde være mulig å få dette ut foran bakhjulet. Slipper jo over meteren med rør helt bak, noe som er supert synes jeg. Og noen cm bak siste dør kan kanskje gå?... takker for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Forresten så vil bruk (så du hadde ett) av flexrør minske viberasjonerB)

Thanks! Må lete etter rustfrie sånne.... Biltema hadde stålversjonen.. den på bildet.....tenkte mest mulig rustfritt på dette... men så er det jo sånn at man bruker det man finner, og om vi ikke finner rustfritt, blir det stål. Takker for tips kompis! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, JokerS30 skrev:

Vangbo.no har mye gromt i eksos, skikkelig kvalitet..... 

Takker! Ser at akkurat den samme V flens koblingen man betaler 289 på biltema skal Vangbo ha 517 for.  Fant ikke rustfrie flexrør enda, men får lete litt.. de hadde mye kjekt på Vangbo da... takker for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn. Ble vanlig flexfør fra biltema 3``. Og noen benn og skøytemuffer, også fra bilteme. Får sveiset dette sammen i kveld kanskje. Bruker ellers et rustfritt rør svigerfar slengte til meg for rette strekk. Noe større dimensjon, men går å sveise det sammen åkkesom. 

356B3EE9-2E24-4CA4-90D0-2A71C085C709.jpeg

8169769F-2125-4796-A89C-E881E1169973.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ble det sideeksos gitt... blir dette godkjent mon tro? Vil kanskje bli eksos rundt/i kassa? Og om vi skal ha bikkjer eller folk oppi der er det kanskje best å ta den ut bak? 

5714D7AB-332D-4A5A-82E9-C2BA1E114BDD.jpeg

B4B20400-CC12-4A10-A453-58D905FE7E4B.jpeg

3299BE7A-CD54-4B75-963E-E1B90D5E8590.jpeg

A6F902AE-3340-46A0-8DA0-35F4140FE6A8.jpeg

DCCFC97B-0473-458A-85CD-4BCE395C18D8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, sondre b skrev:

Tøft med sideeksos da ;)

Uanz, gromt prosjekt detta. :)

Ja, det er kjempetøft! Prøvde å få den ut foran bakhjulet, men er usikker på hvordan det blir med tverrbjelken som skal inn rett bak transfer. Og der må jeg ha ei potte, ellers blir det vel for mye godlyd, he,he... Dette er kjempegøy altså! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiggenRRC skrev:

Det bør bli godkjent!

Leste meg litt opp igjen på reglene, og den eneste regelen knyttet til sideeksos er at røret må komme ut 30cm bak siste vindu som kan åpnes. 

 

Videre skal lydnivået være OK osv..

Vi får håpe det blir godkjent da! Hadde ikke tenkt på sideeksos, så takker for tipset! Da kunne jeg ikke hatt den ut foran bakhjulet allikevel, siden man kan åpne ruta i bakveggen. Blir mindre enn 30 cm det.. Blir gøy å høre lyden. Ser man kan få tak i elektrisk eksosspjeld... hadde egentlig tenkt å bruke baklukelåsen på x6n til det, så vi får se om det blir senere. det er kanskje bare jåleri og noe ekstra vas.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SiggenRRC skrev:

Da burde du nok montere spjeldet etter godkjenning B) 

 

Spjeldet kan du jo montere relativt tett på turbo, jo kjappere utvei, jo bedre! 

 

God plan! Min Far hadde eksosspjeld på en Bmw, fabrikkmontert... og satte man den i Sport-Mode ble det straks mere lyd.. regner med dette er lov da? Eller kanskje det gjelder banekjøring?  Er nok det ja. Tanken var å lage doble rør et stykke. Ett rør med lydpotta i bildet og spjeld foran og et rakt rør ved siden av.. begge vil ende ut på samme plass. Men tanken om kortest vei ut virker litt artig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

I går kveld var gjengen fra NLRK avd Sør på julemiddag hos familien Aune.  
Nærmeste industrielle kvanta deilig julemat ble satt til livs.  Og deretter ble det satt frem generøse mengder risgrøt med rød saus, og et voldsomt utvalg fristende bakverk.
Denne karen er ikke småspist, men jeg ble mett.  Altså veldig mett!!!  Tusen takk for en flott kveld.

 

Men vi hadde krefter til å en tur i garasjen for å se på Haakons 130 som er under oppbygging.  Det er ikke lite synsing og ideer som kommer frem når en solid flokk kunskapsrike Land Roverister står og koser seg rundt dette bygget.  Det kom mange innspill, og særlig ble det diskutert mye omkring temaet "ulike vinkler på utgående aksel fra kassa til fremmer differensial.

Sammen med Haakon ble vi enige om at dette nok vil rette seg noe opp når karosseri mm kommer på.  Motoren er jo flyttet 23 cm bakover, og i tillegg er den ca 70 kilo lettere enn originalmotoren.  Kanskje en tung vinsj med tjukk vaier, og en solid støtfanger vil hjelpe på. Korrigerte armen kan kanskje også hjelpe på vinkelen til slutt.  Vi må bare følge med.

Prosjektet står nok litt stille nå.  Dels på grunn av arbeid på huset, og dels fordi det ventes litt på uttalelse fra Statens Vegvesen.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 13.11.2019 den 19.07, Sven skrev:

Er prosjektet stoppet opp?

Hei!

jeg venter på svar fra vegvesenet. Tre måneder siden de var her og satte plombering på? Har ringt og skrevet til Einar Kalaoja som er min kontakt der. Får svar på telefon at han har purret, men ikke fått svar.

skrev sist nå at jeg gjerne ville se mailene han har sendt til SFOOR for å få bekreftet at han i det minste har sendt noe. Har ikke fått svar på det heller. Litt fortvilet fordi jeg skrev også til vegvesenet sentralt og spurte ette info. De svarte at Einar Kalaoja var min kontaktperson og jeg måtte forholde meg til han. Så.... vet ikke helt hva jeg skal gjøre, om jeg maser for mye blir han sur og tverr og stopper prosjektet, om jeg ikke maser stopper det av seg selv. Så... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinkig sak, men det skal jo opprettes sak på dette i tilsynets arkiver, og der skal jo også all kommunikasjon arkiveres, og dette er jo åpnet for innsyn. kanskje du kan få et innblikk der på hva som er lagt inn på din sak.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, joran skrev:

Kinkig sak, men det skal jo opprettes sak på dette i tilsynets arkiver, og der skal jo også all kommunikasjon arkiveres, og dette er jo åpnet for innsyn. kanskje du kan få et innblikk der på hva som er lagt inn på din sak.??

Supert! Takk for svar! Skal skrive til dem asap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sendes en mail med riktig svarfrist ( de har vel en lovpålagt de må overholde ) og vinkle det dit hen at hvis intet hørt

er ombygging godkjent og at du går igang med jobben. Det kan slå tilbake på avsender.

Dog har dette fungert for meg i andre statlige etater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en nettside der du kan søke på bilens kjennemerke og dermed få alle offentlige dokumenter. 

Desverre husker jeg ikke hva siden heter lenger.

 

Men noen her inne sitter sikkert på de opplysningene.

 

Denne siden finner du all offentlig dokumentasjon på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å se hva som fantes rundt min ombygging av Bien der, men fant ikke noe rundt kommunikasjonen mellom trafikkstasjonen på Stoa, og SFOOR.

Mulig jeg hadde fått mer om jeg hadde bedt om innsyn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2019 den 8.09, lafterolf skrev:

Supert! Tusen takk! Har bedt om innsyn nå så venter litt på det.

På 12.12.2019 den 7.51, gautes skrev:

Det kan sendes en mail med riktig svarfrist ( de har vel en lovpålagt de må overholde ) og vinkle det dit hen at hvis intet hørt

er ombygging godkjent og at du går igang med jobben. Det kan slå tilbake på avsender.

Dog har dette fungert for meg i andre statlige etater.

Ja, det var en i klubben som nevnte svarfrist på sin ombygging til bobtail. Men han nevnte også advokat så da lukket jeg ørene og glemte resten. Tusen takk for tips! Ringer vegvesenet på mandag og hører ang svarfrist på sånt. 

På 12.12.2019 den 11.13, finnarne skrev:

Prøvde å se hva som fantes rundt min ombygging av Bien der, men fant ikke noe rundt kommunikasjonen mellom trafikkstasjonen på Stoa, og SFOOR.

Mulig jeg hadde fått mer om jeg hadde bedt om innsyn.

 

Fant heller ikke noe mellom stoa og sfoor. Bad om innsyn der inne. Får ringe litt på mandag.takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om saksbehandler har dor mye å gjøre koster det fint lite tid og innsats å sende en mail og si fra.

Mye mindre tidsspille enn ved gjentatte purringer ++++.

Vi har jo nesten for mye tålmodighet når vi får en tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte om innsyn slik det ble foreslått her på forumet. Fikk innvilget innsyn dagen etter Og dagen etter der igjen skrev Einar Kalaoja at jeg kunne ringe direkte til saksbehandler Petter Iversen. Supert! Vet ikke hva som har skjedd, men føler det er på rett vei...

Tusen takk for forslag her inne! Dere kan ting på ordentlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...