Gå til innhold

Defender 130 dobbelcabin


Haakon Aune

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Sven skrev:

Så på Facebook-siden til alive tuning at de nettopp hadde hatt inne en td5 med m57 konvertering innen for justering. Motoren kom fra en 330.

5792DA00-5063-44F2-83EB-1E7BC9B2ACD4.jpeg

Sweet! Ser utrolig bra ut det der! 

Må inn å sjekke siden deres nu! Thanks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Denne tråden har jeg gått glipp av. Har sittet en stund i kveld og lest meg opp litt på prosjektet ditt. Imponert er vel bare forbokstaven. Får i tillegg «bøye meg i hatten», så sier det også sitt... :)

Lykke til med prosjektet videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Paal Helge skrev:

Hei! Denne tråden har jeg gått glipp av. Har sittet en stund i kveld og lest meg opp litt på prosjektet ditt. Imponert er vel bare forbokstaven. Får i tillegg «bøye meg i hatten», så sier det også sitt... :)

Lykke til med prosjektet videre!

Tusen takk!

gøy at folk også synes dette er gøy! Joda, mye jobb, men unnskyldningen min er at jeg må være på bruket her om noe skal skje.

Vi driver Myklebostad Pleieheim ser du og da må det alltid være noen i bakvakt liksom.. jada, uansett, gøy at du liker dette! Ha en fin lørdagskveld!!!

50 minutter siden, Gard skrev:

Tusj, saks og papir. Også kalt CAD (Cardboard Assisted Design) :P Perfekt for denne type platearbeid.

Lekkert utført! 

Takker! LOL! Yess! CAD blir brukt over hele linjen her oppe i skogen... Og det mest geniale er at det ikke tar så lang tid å lære seg dette...

ha en fortsatt fin lørdag!!,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2019 den 21.03, telindnor skrev:

Smellkult prosjekt. Følger med fra sidelinjen. Skulle ønske man hadde kunnskap og kanskje også tid til sånne prosjekter. 

Masse lykke til! :)

Tusen takk! Ja, dette er jo kjempegøy! Det med kunnskap er det så som så med tenker jeg flere ganger, ha,ha,ha! Og tid...

.madamen er til tider lettere forbannet på disse prosjektene kan du tro...

har bryllup 3 august så må kanskje være litt taktisk frem til det er over...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynnelse motorfeste venstre side. Har lagt to sveiser i hver fuge, over og under.. dønn solid! Klipp og kopier...

543239BD-6C40-474D-B60C-1644EC7B713E.jpeg

2C006691-2F58-4C01-816F-91912B680276.jpeg

86A40270-BC11-48A1-9B5D-341CC3CEF02A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bra dette! Valgte å tigge denne. Grunnen er at jeg til tider får mye sveiseperler med mig, og det er ikke pent. Og vanskelig å fjerne på plasser det er trangt..

5EBB8B41-F0A0-4E6E-ADC5-364D495A345E.jpeg

D33109AC-CDE6-44C2-BB59-FA4CE713EBB0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esab 400 står det på det. Rundt 20 år gammelt... 

87C8F569-70A9-4229-ABE7-2E7CF26B195A.jpeg

2 minutter siden, rang skrev:

Du har sveist noen meter før du:)

 

Skikkelig flott arbeid. 

Tusen takk! Ja, gøy å sveise synes jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, kimhas skrev:

Rått prosjekt! Fin motor du setter inn også, blir gøy å se hvordan denne bilen blir når den er ferdig 

Ja, den gikk så lunt og fint før jeg demonterte.. ble faktisk litt skuffet over lyden.. ingen knurring og wowfaktor, selv med eksospotta kappet helt opp mot autokassa...  men så har jegvel hatt litt høye forhåpninger etter å ha sett for mye på youtube og bilmotortv... det er ikke mer enn 245 hk på denne så det skal vel ikke bråke så mye heller da. Men fint gikk den.. blir spennende når vi får ferdig festene. Da må vi fyre den opp..  prøve hvertfall...lol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Heisann godtfolk!

lenge siden sist.. ble gift på lørdag og da må prosjekter vente.

Uansett, vegvesenet var innom i dag for å se på prosjektet. To stykker faktisk. Ramme, motor og autokasse fikk plombering på seg. Vil tro dette er en god ting. Rammenr og chassinr fant jeg når de hadde dratt igjen. Måtte sende hele prosjektet til spesialavdeling for sånne prosjekt. Blir spennende å se videre nå hva som skjer. 

Glemte å fortelle eller vise at defender har laget 70th. Edition med 405 hk i fjor. Tipper dette gjør ting lettere.

 

 

92A09339-2920-498D-B48F-EF80DA9FB031.jpeg

8EC40366-45AA-4E2A-90E1-FF799275CE78.jpeg

EAB01A5A-A625-4FD8-8A1A-2F14D49B2742.jpeg

C3905C6F-2A83-440A-B5C6-27028D225C38.jpeg

Jeg lurer på hvorfor defenderen er så høy? Kan det ha blitt byttet fjærer foran en gang, eller er motoren for lett/lengre bak/ikke noe chassis? Hvor mange runder har fjærene deres? Tykke? Avstand fra bunn fjær til topp fjær hos dere? Husker jeg rett er det 33cm på denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 9.09, fRRode skrev:

Orginal framfjær til 130 har 8 coiler og er 375 og 389 mm høye når de ikke har belastning.

Tusen takk! Må ned i garasjen å sjekke med en gang! Labbelabbelabbe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33cm med motor/auto/transfer. Ser nesten ut som styringen vipper feil vei om dere skjønner? Trodde svingpunktet skulle være på ca tre grader bakover. Sånn som det er nå vil hjula ikke rette seg opp om man slipper rattet... noen tanker om dette?

52AA3CB1-22D2-40E4-ABFC-2AB329B5580E.jpeg

E0D85D60-A5E8-432A-A2F0-17E607D2DC92.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Kingboltene har nok riktig castervinkel likevel. De står ikke vinkelrett i forhold til diff. 

Når resten av karosseriet er på vil den bli litt lavere så jeg ville ikke vært bekymret riktig enda.:)

Ok. Ser bare så rart ut her den står! God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Heisann!

skal ha eksos forbi autokasse/transfer og vet ikke helt hvor vi skal ta den over. Valget er som dere ser på bildene, enten flat variant under automaten, eller rør forbi krysset i transfer.. fordelen med flat variant er at man kommer lettere til krysset. Fordelen med rør er at man unngår en brå knekk i eksosstrømmen/flow..  Ulempen med rør er at det er trangt og er redd dette kan skrangle?? Pluss at den vil komme under ramme og være litt sårbar.. suggestions?.

FDAA7803-2FAE-46D5-A148-4AFB4568A2A8.jpeg

6EE635EB-1245-4789-8D3B-82E26C479C91.jpeg

EA70CEB1-1C08-41A9-B43F-A60C66D9A047.jpeg

E5DAAED4-864F-4715-9E03-328492AF1E32.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi fant en løsning.. kappe ut litt av hjelperamma. Tidkrevende å lage eksos altså! Får håpe det er nok klaring så dette ikke blir liggende å klirre... 

B94D1DD4-A5E5-498A-9DBD-D5B0BA789A3B.jpeg

F9B77F09-EB6B-482E-B31C-9486215F0E1F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Herlig arbeid!

Du kan bruke eksosbånd der du mener det blir for lite klaring. Ellers går det med bra opppheng rundt om, men er det mindre enn 0.5 er min erfaring at det blir mye lyd...  Skal du ha sideeksos?

Tusen takk! 

Du mener eksosbånd som i glassfiberstrimler man ruller rundt eksos?  Ok, over 0,5cm slark rundtbaut håper vi skal gå! Får Far til å handle med 3´´ Eksoskobling, V band, til mandag. Så da skal vi prøve litt igjen.. tanken er at med slike V band har vi nullet ut punkter underveis som blir sveiser videre på. Er lite klaring rundt transfer så alt bør være i null før vi sveiser fast rørene.(tilbake til dine 5mm) Tja, sideeksos... er det lov? Ser unektelig tøft ut! .. skal det ut venstre(som er det beste sånn arbeidsmessig), eller høyre? Ut mot hjul da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Haakon Aune skrev:

Tusen takk! 

Du mener eksosbånd som i glassfiberstrimler man ruller rundt eksos?  Ok, over 0,5cm slark rundtbaut håper vi skal gå! Får Far til å handle med 3´´ Eksoskobling, V band, til mandag. Så da skal vi prøve litt igjen.. tanken er at med slike V band har vi nullet ut punkter underveis som blir sveiser videre på. Er lite klaring rundt transfer så alt bør være i null før vi sveiser fast rørene.(tilbake til dine 5mm) Tja, sideeksos... er det lov? Ser unektelig tøft ut! .. skal det ut venstre(som er det beste sånn arbeidsmessig), eller høyre? Ut mot hjul da eller?

 

Sideeksos er definitvt lov ja, men det er visse regler; blant annet skal det være noen cm bak siste dør som kan åpne vindu. Dette for at eksos ikke kommer inn i bilen. Din er vel strengt talt uten bakdører, så her kan du stå fritt til å lempe ut sideeksosen hvor du vil. Jeg gjorde dette på en Nissan patrol Y60 - her «skjøt» jeg ikke eksosen langt nok ut, så alt av bremsedeler osv. Ble kølsvart. Dette var fordi blandingen var dårlig før turboen slo inn. Dette blir kanskje ikke tilfelle med tyskern du har plassert inn?

 

Tilbake til støy fra eksos; ja, jeg mener det er nok, sammen med godt oppheng :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...