Gå til innhold

Defender 130 dobbelcabin


Haakon Aune

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, lafterolf skrev:

Steike for en jobb!!:blink:

 

Hvilken ytelse har motoren?

Ja, masse jobb.. den er på 245hk. Rekkesekser 3l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, motom skrev:

Kult prosjekt!

 

Du har kanskjelest denne tråden, og hvis ikke er det masse info om bmw motor i D90 :)

 

https://www.defendersource.com/forum/f47/andrews-defender-90-3-0i-project-54835-40.html#/topics/54835?page=1

 

Hei! Takker!

har ikke lest denne tror jeg. Må se på den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetråd! Bare fortsett med noen drypp på framgangen. Denne 130'n må jo bli kanontøff! 

 

Må si fargevalget skiller seg ut på en veldig bra måte! Spent på inventaret også. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jasswass skrev:

Kjempetråd! Bare fortsett med noen drypp på framgangen. Denne 130'n må jo bli kanontøff! 

 

Må si fargevalget skiller seg ut på en veldig bra måte! Spent på inventaret også. 

Takker! 

Hadde håpet at store deler av bmw inventaret fikk plass inni!  X6 modellen er forholdsvis smal den også, men vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke involvere Biltilsynet ifb med seter. Er bilen godkjent for 5 seter

er det ingen problem å kun ha 4.

Motoren derimot....???:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, joran skrev:

Dæven den der blir rå, meget spennende prosjekt

Takker! Ja, men hadde nok ikke startet om jeg visste hvor mye jobb dette var...  lol

13 minutter siden, qcnr skrev:

Trenger ikke involvere Biltilsynet ifb med seter. Er bilen godkjent for 5 seter

er det ingen problem å kun ha 4.

Motoren derimot....???:o

Ok, den er grei!

Når det gjelder motoren har jeg bekreftelse fra importør i Sør Afrika på at dette rammenr. tåler påkjenningene på denne motoren. 

Det skal vel være greit da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Haakon Aune skrev:

Takker! Ja, men hadde nok ikke startet om jeg visste hvor mye jobb dette var...  lol

Ok, den er grei!

Når det gjelder motoren har jeg bekreftelse fra importør i Sør Afrika på at dette rammenr. tåler påkjenningene på denne motoren. 

Det skal vel være greit da?

Da har du gode kontakter hos Statens Vegvesen. Det eneste de aksepterer er Landrover eller TUV.

Hva en importør sier tror jeg de bare vil fnyse av, desverre. Men det er lov å prøve.

 

Nå lages jo storkarsdefendere med storkarsmotorer på plenty hester, og finner du ut hvilke bremser den har sammenlignet med dine har du kommet langt.

 

De har merkelig nok en ide om at annen motor trenger større bremser. Selv om turtall, utveksling og vekt forblir likt.:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lafterolf skrev:

Da har du gode kontakter hos Statens Vegvesen. Det eneste de aksepterer er Landrover eller TUV.

Hva en importør sier tror jeg de bare vil fnyse av, desverre. Men det er lov å prøve.

 

Nå lages jo storkarsdefendere med storkarsmotorer på plenty hester, og finner du ut hvilke bremser den har sammenlignet med dine har du kommet langt.

 

De har merkelig nok en ide om at annen motor trenger større bremser. Selv om turtall, utveksling og vekt forblir likt.:blink:

Jeg skrev til Customer Services Operations. Jaguar Land Rover South Africa (Pty)Ltd. www.LandRover.co.za

De anbefalte Lazarus Motor Company for å hjelpe meg.

skrev så videre dit og ble sendt til teknisk avd som bekreftet at ramme og hk ikke var noe problem.

Er ikke dette godt nok? 

Motoren er adskillig lettere enn original td5 så jeg ser ingen grunn til å ha større bremser.. men om det kreves får jeg nesten bare kjøpe disse storkarbremsene...lol.. blir bare mer venting til det er nok penger til dette.. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorfeste høyre side. Kunne ha brukt original bmw, men måtte ha justert litt i tuppen på denne og det virket ikke helt sikkert. 

 

62CBC5F6-F4BE-4050-B695-97C1E07AF75A.jpeg

2CB63B87-32EA-416B-B751-85CA1285AC9A.jpeg

BBD12696-1366-4732-88B8-B1A1830B31A9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Pent smedarbeid;)

Takker så mye for det! Tror jeg skal forsterke litt med 2-3 mm sideveis i morgen kanskje? Hva tror du?

tanken var at den skrå bærearmen skulle ta påkjenninger i lengderetning.. pluss avstivere inni! Tror det skal holde faktisk! Det må jo flere tonn til for å bøye dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg er desverre ingen ekspert på dette.

Bare utformingen er sånn laget at motor kan flyttes bakover når det smeller så blir tilsynet glad også. Det var det de sa når jeg smidde motorfester.

9 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg er desverre ingen ekspert på dette.

Bare utformingen er sånn laget at motor kan flyttes bakover når det smeller så blir tilsynet glad også. Det var det de sa når jeg smidde motorfester.

Kludrer seg litt her nå... Ok, jeg skjønner! Huff, fælt å tenke på dette! Må passe på at det ikke er for mye stål som går i hverandre i en smell da! Takker for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde for sikkerhets skyld en tverrplate under. Hadde vært best på toppen, men får store vansker med å skru på og av feste inne i braketten.. 

B7F8B698-66C0-460B-A0E3-3113DBB4F046.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vidar S skrev:

Vakkert :)

 

1 time siden, Land Rover for alle penga skrev:

Imponert. 

Hvordan laget du te dette? 

Tusen takk!

Reverse engeneering...lol.. ligner original bmw braketten. Men den måtte tukles med for å kunne brukes og det ville kanskje svekke den. Fant 6 boltehull i motoren(10mm) bmwfeste bruker 4. Kappet passe stålbiter(5mm) med hull til boltene og skrudde disse fast i motoren. Nestet dette forsiktig sammen . Så lagde jeg feste på ramma, også 5 mm tykt, mot defenderens 3 mm. Ser nesten ut som en H bjelke. Denne sveiset jeg på benken og nestet fast i ramma foreløbig. tenker å sveise vinkler i tillegg på dette når motoren er ute igjen.  Så er det bare å ha tusj, saks og papp. Lage maler som kan fungere og kopiere mot stålplater vi har liggende. Noe stål var valset fra før, men det passet ypperlig til dette. Så kappet jeg dette ut med plasmakutter. Det gjør jobben litt lettere. Har brukt vinkelsliper frem til i fjor. Pusset stålbitene og nester dette sammen mot stålplate på topp gummipute litt forsiktig. Triangulerer med flere stålbiter som hindrer at braketten vrir seg. Så er det bare å sveise litt rundt forbi til det er god ved. Og så sveiser jeg en gang til bare litt bredere. Passer på å slipe ned stålstykkene der de ska sveises i 45 grader først. Gjennombrenning/sveising tror jeg det heter.  Tungvint forklart sikkert, men håper det forklarer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forklart og en fin oppskrift.

Lærte for lenge siden av en biloppretter som var dyktig, at kan det lages i papp og papir, så kan det lages i metall.

Har benyttet klipp og lim (kapp og sveis) aktivt i lang tid. Nydelig motorfeste, vakkert utført arbeide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i dialog med biltilsynet om de vil godkjenne motorbyttet og hva som må gjøres med bremser etc?

 

I siste nummer av LRO beskrives et prosjekt hvor en 3.7 liter V6 med 300 hk passer bolt-on på puma gearkasse. Pris for ombygging inkl ny motor er 15 000 gbp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Haakon og besiktiget arbeidet med Defenderen.  Og jeg ble virkelig imponert over jobben som er gjort så langt.  
De nye motorfestene virker veldig solide, og går nok godt utenpå de originale.  Flotte skinnseter og blåfargen er jo skikkelig flott.  

Jeg kommer nok til å droppe innom med jevne mellomrom for å se på fremdriften.   
Men kabelmatta som fulgte med motoren gjorde meg litt betenkt.  Så er jeg heller ikke flink med elektriske ting i bil.  

Mitt motto er som kjent at "ting som ikke kan måles med tommestokk er ikke målbart !"  Ferdig snakka! 
Jeg ser for meg at det er endel sensorer på "bimmermotoren" som ikke har noe tilhørighet på Defenderen.  Da må vel mangel på  tilbakemeldinger fra disse på en eller annen måte ignoreres?  Og fortelle hjernen at; "ja, disse kommer du aldri til å få svar fra, men bare tut og kjør og gjør som ingenting."

Sannsynligvis har noen gjort dette før, så her gjelder det vel å være dyktig på å søke på internett.

 

Ronny S

Endret av RonnyS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Klusenhusen skrev:

Godt forklart og en fin oppskrift.

Lærte for lenge siden av en biloppretter som var dyktig, at kan det lages i papp og papir, så kan det lages i metall.

Har benyttet klipp og lim (kapp og sveis) aktivt i lang tid. Nydelig motorfeste, vakkert utført arbeide. 

Takker! Ja, det funker med klipp og lim! Av og til prøver man seg jo uten papp, med det resultat at man kapper feil...lol..

8 timer siden, Sven skrev:

Har du vært i dialog med biltilsynet om de vil godkjenne motorbyttet og hva som må gjøres med bremser etc?

 

I siste nummer av LRO beskrives et prosjekt hvor en 3.7 liter V6 med 300 hk passer bolt-on på puma gearkasse. Pris for ombygging inkl ny motor er 15 000 gbp

Snakket med Einar Kalajoa på vegvesenet i Arendal. Han var litt betenkt på om ramme var sterk nok, så jeg måtte få bekreftet fra en uavhengig instans at den var det. Se over. Fikk bekreftelse fra Sør Afrika.. der har de jo kjørt denne 2,8 literen i flere år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, RonnyS skrev:

Jeg var innom Haakon og besiktiget arbeidet med Defenderen.  Og jeg ble virkelig imponert over jobben som er gjort så langt.  
De nye motorfestene virker veldig solide, og går nok godt utenpå de originale.  Flotte skinnseter og blåfargen er jo skikkelig flott.  

Jeg kommer nok til å droppe innom med jevne mellomrom for å se på fremdriften.   
Men kabelmatta som fulgte med motoren gjorde meg litt betenkt.  Så er jeg heller ikke flink med elektriske ting i bil.  

Mitt motto er som kjent at "ting som ikke kan måles med tommestokk er ikke målbart !"  Ferdig snakka! 
Jeg ser for meg at det er endel sensorer på "bimmermotoren" som ikke har noe tilhørighet på Defenderen.  Da må vel mangel på  tilbakemeldinger fra disse på en eller annen måte ignoreres?  Og fortelle hjernen at; "ja, disse kommer du aldri til å få svar fra, men bare tut og kjør og gjør som ingenting."

Sannsynligvis har noen gjort dette før, så her gjelder det vel å være dyktig på å søke på internett.

 

Ronny S

Heisann!

hyggelig med besøk! Især av hyggelige folk! Ja, det er endel givere som vil gå tomme...som blir vanskelig å få til mekanisk.

men det får vi ta etterhvert, ellers graver vi oss ned i for mange problemer på en gang. Og da stopper fremgangen. Tror vi bare kjører på og tar problemene etterhvert.. litt som livet.. så gøy at du stakk innom! Datteren min sa forsiktig at det der var julenissen... ha,ha,ha!! 

Ta turen innom når det passer. Ikke ofte vi er hos presten ser du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...