Haakon Aune Skrevet 8. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2019 2 minutter siden, lafterolf skrev: Steike for en jobb!! Hvilken ytelse har motoren? Ja, masse jobb.. den er på 245hk. Rekkesekser 3l Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Kult prosjekt! Du har kanskjelest denne tråden, og hvis ikke er det masse info om bmw motor i D90 https://www.defendersource.com/forum/f47/andrews-defender-90-3-0i-project-54835-40.html#/topics/54835?page=1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakon Aune Skrevet 8. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2019 2 minutter siden, motom skrev: Kult prosjekt! Du har kanskjelest denne tråden, og hvis ikke er det masse info om bmw motor i D90 https://www.defendersource.com/forum/f47/andrews-defender-90-3-0i-project-54835-40.html#/topics/54835?page=1 Hei! Takker! har ikke lest denne tror jeg. Må se på den! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 (endret) Kjempetråd! Bare fortsett med noen drypp på framgangen. Denne 130'n må jo bli kanontøff! Må si fargevalget skiller seg ut på en veldig bra måte! Spent på inventaret også. Endret 8. juli 2019 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakon Aune Skrevet 9. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2019 7 timer siden, Jasswass skrev: Kjempetråd! Bare fortsett med noen drypp på framgangen. Denne 130'n må jo bli kanontøff! Må si fargevalget skiller seg ut på en veldig bra måte! Spent på inventaret også. Takker! Hadde håpet at store deler av bmw inventaret fikk plass inni! X6 modellen er forholdsvis smal den også, men vi får se. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 9. juli 2019 Del Skrevet 9. juli 2019 Dæven den der blir rå, meget spennende prosjekt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 9. juli 2019 Del Skrevet 9. juli 2019 Trenger ikke involvere Biltilsynet ifb med seter. Er bilen godkjent for 5 seter er det ingen problem å kun ha 4. Motoren derimot....??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakon Aune Skrevet 9. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2019 2 timer siden, joran skrev: Dæven den der blir rå, meget spennende prosjekt Takker! Ja, men hadde nok ikke startet om jeg visste hvor mye jobb dette var... lol 13 minutter siden, qcnr skrev: Trenger ikke involvere Biltilsynet ifb med seter. Er bilen godkjent for 5 seter er det ingen problem å kun ha 4. Motoren derimot....??? Ok, den er grei! Når det gjelder motoren har jeg bekreftelse fra importør i Sør Afrika på at dette rammenr. tåler påkjenningene på denne motoren. Det skal vel være greit da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. juli 2019 Del Skrevet 9. juli 2019 3 timer siden, Haakon Aune skrev: Takker! Ja, men hadde nok ikke startet om jeg visste hvor mye jobb dette var... lol Ok, den er grei! Når det gjelder motoren har jeg bekreftelse fra importør i Sør Afrika på at dette rammenr. tåler påkjenningene på denne motoren. Det skal vel være greit da? Da har du gode kontakter hos Statens Vegvesen. Det eneste de aksepterer er Landrover eller TUV. Hva en importør sier tror jeg de bare vil fnyse av, desverre. Men det er lov å prøve. Nå lages jo storkarsdefendere med storkarsmotorer på plenty hester, og finner du ut hvilke bremser den har sammenlignet med dine har du kommet langt. De har merkelig nok en ide om at annen motor trenger større bremser. Selv om turtall, utveksling og vekt forblir likt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakon Aune Skrevet 9. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2019 4 timer siden, lafterolf skrev: Da har du gode kontakter hos Statens Vegvesen. Det eneste de aksepterer er Landrover eller TUV. Hva en importør sier tror jeg de bare vil fnyse av, desverre. Men det er lov å prøve. Nå lages jo storkarsdefendere med storkarsmotorer på plenty hester, og finner du ut hvilke bremser den har sammenlignet med dine har du kommet langt. De har merkelig nok en ide om at annen motor trenger større bremser. Selv om turtall, utveksling og vekt forblir likt. Jeg skrev til Customer Services Operations. Jaguar Land Rover South Africa (Pty)Ltd. www.LandRover.co.za De anbefalte Lazarus Motor Company for å hjelpe meg. skrev så videre dit og ble sendt til teknisk avd som bekreftet at ramme og hk ikke var noe problem. Er ikke dette godt nok? Motoren er adskillig lettere enn original td5 så jeg ser ingen grunn til å ha større bremser.. men om det kreves får jeg nesten bare kjøpe disse storkarbremsene...lol.. blir bare mer venting til det er nok penger til dette.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakon Aune Skrevet 9. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2019 Motorfeste høyre side. Kunne ha brukt original bmw, men måtte ha justert litt i tuppen på denne og det virket ikke helt sikkert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. juli 2019 Del Skrevet 9. juli 2019 Pent smedarbeid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakon Aune Skrevet 9. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2019 2 timer siden, lafterolf skrev: Pent smedarbeid Takker så mye for det! Tror jeg skal forsterke litt med 2-3 mm sideveis i morgen kanskje? Hva tror du? tanken var at den skrå bærearmen skulle ta påkjenninger i lengderetning.. pluss avstivere inni! Tror det skal holde faktisk! Det må jo flere tonn til for å bøye dette... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. juli 2019 Del Skrevet 9. juli 2019 Jeg er desverre ingen ekspert på dette. Bare utformingen er sånn laget at motor kan flyttes bakover når det smeller så blir tilsynet glad også. Det var det de sa når jeg smidde motorfester. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakon Aune Skrevet 10. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2019 9 timer siden, lafterolf skrev: Jeg er desverre ingen ekspert på dette. Bare utformingen er sånn laget at motor kan flyttes bakover når det smeller så blir tilsynet glad også. Det var det de sa når jeg smidde motorfester. 9 timer siden, lafterolf skrev: Jeg er desverre ingen ekspert på dette. Bare utformingen er sånn laget at motor kan flyttes bakover når det smeller så blir tilsynet glad også. Det var det de sa når jeg smidde motorfester. Kludrer seg litt her nå... Ok, jeg skjønner! Huff, fælt å tenke på dette! Må passe på at det ikke er for mye stål som går i hverandre i en smell da! Takker for tipset! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakon Aune Skrevet 10. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2019 Lagde for sikkerhets skyld en tverrplate under. Hadde vært best på toppen, men får store vansker med å skru på og av feste inne i braketten.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 Vakkert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 Imponert. Hvordan laget du te dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakon Aune Skrevet 11. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2019 1 time siden, Vidar S skrev: Vakkert 1 time siden, Land Rover for alle penga skrev: Imponert. Hvordan laget du te dette? Tusen takk! Reverse engeneering...lol.. ligner original bmw braketten. Men den måtte tukles med for å kunne brukes og det ville kanskje svekke den. Fant 6 boltehull i motoren(10mm) bmwfeste bruker 4. Kappet passe stålbiter(5mm) med hull til boltene og skrudde disse fast i motoren. Nestet dette forsiktig sammen . Så lagde jeg feste på ramma, også 5 mm tykt, mot defenderens 3 mm. Ser nesten ut som en H bjelke. Denne sveiset jeg på benken og nestet fast i ramma foreløbig. tenker å sveise vinkler i tillegg på dette når motoren er ute igjen. Så er det bare å ha tusj, saks og papp. Lage maler som kan fungere og kopiere mot stålplater vi har liggende. Noe stål var valset fra før, men det passet ypperlig til dette. Så kappet jeg dette ut med plasmakutter. Det gjør jobben litt lettere. Har brukt vinkelsliper frem til i fjor. Pusset stålbitene og nester dette sammen mot stålplate på topp gummipute litt forsiktig. Triangulerer med flere stålbiter som hindrer at braketten vrir seg. Så er det bare å sveise litt rundt forbi til det er god ved. Og så sveiser jeg en gang til bare litt bredere. Passer på å slipe ned stålstykkene der de ska sveises i 45 grader først. Gjennombrenning/sveising tror jeg det heter. Tungvint forklart sikkert, men håper det forklarer litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Godt forklart og en fin oppskrift. Lærte for lenge siden av en biloppretter som var dyktig, at kan det lages i papp og papir, så kan det lages i metall. Har benyttet klipp og lim (kapp og sveis) aktivt i lang tid. Nydelig motorfeste, vakkert utført arbeide. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sven Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Har du vært i dialog med biltilsynet om de vil godkjenne motorbyttet og hva som må gjøres med bremser etc? I siste nummer av LRO beskrives et prosjekt hvor en 3.7 liter V6 med 300 hk passer bolt-on på puma gearkasse. Pris for ombygging inkl ny motor er 15 000 gbp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RonnyS Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 (endret) Jeg var innom Haakon og besiktiget arbeidet med Defenderen. Og jeg ble virkelig imponert over jobben som er gjort så langt. De nye motorfestene virker veldig solide, og går nok godt utenpå de originale. Flotte skinnseter og blåfargen er jo skikkelig flott. Jeg kommer nok til å droppe innom med jevne mellomrom for å se på fremdriften. Men kabelmatta som fulgte med motoren gjorde meg litt betenkt. Så er jeg heller ikke flink med elektriske ting i bil. Mitt motto er som kjent at "ting som ikke kan måles med tommestokk er ikke målbart !" Ferdig snakka! Jeg ser for meg at det er endel sensorer på "bimmermotoren" som ikke har noe tilhørighet på Defenderen. Da må vel mangel på tilbakemeldinger fra disse på en eller annen måte ignoreres? Og fortelle hjernen at; "ja, disse kommer du aldri til å få svar fra, men bare tut og kjør og gjør som ingenting." Sannsynligvis har noen gjort dette før, så her gjelder det vel å være dyktig på å søke på internett. Ronny S Endret 12. juli 2019 av RonnyS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakon Aune Skrevet 12. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2019 2 timer siden, Klusenhusen skrev: Godt forklart og en fin oppskrift. Lærte for lenge siden av en biloppretter som var dyktig, at kan det lages i papp og papir, så kan det lages i metall. Har benyttet klipp og lim (kapp og sveis) aktivt i lang tid. Nydelig motorfeste, vakkert utført arbeide. Takker! Ja, det funker med klipp og lim! Av og til prøver man seg jo uten papp, med det resultat at man kapper feil...lol.. 8 timer siden, Sven skrev: Har du vært i dialog med biltilsynet om de vil godkjenne motorbyttet og hva som må gjøres med bremser etc? I siste nummer av LRO beskrives et prosjekt hvor en 3.7 liter V6 med 300 hk passer bolt-on på puma gearkasse. Pris for ombygging inkl ny motor er 15 000 gbp Snakket med Einar Kalajoa på vegvesenet i Arendal. Han var litt betenkt på om ramme var sterk nok, så jeg måtte få bekreftet fra en uavhengig instans at den var det. Se over. Fikk bekreftelse fra Sør Afrika.. der har de jo kjørt denne 2,8 literen i flere år.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakon Aune Skrevet 12. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2019 5 timer siden, RonnyS skrev: Jeg var innom Haakon og besiktiget arbeidet med Defenderen. Og jeg ble virkelig imponert over jobben som er gjort så langt. De nye motorfestene virker veldig solide, og går nok godt utenpå de originale. Flotte skinnseter og blåfargen er jo skikkelig flott. Jeg kommer nok til å droppe innom med jevne mellomrom for å se på fremdriften. Men kabelmatta som fulgte med motoren gjorde meg litt betenkt. Så er jeg heller ikke flink med elektriske ting i bil. Mitt motto er som kjent at "ting som ikke kan måles med tommestokk er ikke målbart !" Ferdig snakka! Jeg ser for meg at det er endel sensorer på "bimmermotoren" som ikke har noe tilhørighet på Defenderen. Da må vel mangel på tilbakemeldinger fra disse på en eller annen måte ignoreres? Og fortelle hjernen at; "ja, disse kommer du aldri til å få svar fra, men bare tut og kjør og gjør som ingenting." Sannsynligvis har noen gjort dette før, så her gjelder det vel å være dyktig på å søke på internett. Ronny S Heisann! hyggelig med besøk! Især av hyggelige folk! Ja, det er endel givere som vil gå tomme...som blir vanskelig å få til mekanisk. men det får vi ta etterhvert, ellers graver vi oss ned i for mange problemer på en gang. Og da stopper fremgangen. Tror vi bare kjører på og tar problemene etterhvert.. litt som livet.. så gøy at du stakk innom! Datteren min sa forsiktig at det der var julenissen... ha,ha,ha!! Ta turen innom når det passer. Ikke ofte vi er hos presten ser du... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sven Skrevet 13. juli 2019 Del Skrevet 13. juli 2019 (endret) Så på Facebook-siden til alive tuning at de nettopp hadde hatt inne en td5 med m57 konvertering innen for justering. Motoren kom fra en 330. Endret 13. juli 2019 av Sven Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.