Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Recommended Posts

Hei
Har en liten snedig utfordring med D3en vår ved oppstart, nå når det har blitt kaldt.
Den indikerer den gløder, men mistenker den ikke gjør det og er veldig vanskelig å starte.
Når jeg bruker Webasto starter den greit nok, men står liksom å «burer» litt og er null respons på speed før etter et par minutter eller så.
Regner med jeg nå står føre ( sikkert for en stund siden ) den elskede glødeplugg skifte jobben?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får begynne med å måle hver enkelt gløde plugg 

Skal ligge på rundt 0.95 ohm . +/-

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det tar lang tid etter start for den kommer skikkelig i gang kan det være EGR problem, men kan samtidig ikke utelukke problem med gløding. Jeg har problem med gløding nå men motor kommer seg etter noen sekunder etter vanskelig start.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har, som nevnt på FB samme "problem" på min. Burer godt etter oppstart. Virker som det bli verre med temperaturen. EGR blendet på min også. I dag tok jeg testen som nevnt av annen på FB og glødet fem ganger før jeg startet i minus 8. Da var det bare kanskje 5 sekunder med buring før den fikk normal lyd. Som du også har sagt Atle kan den godt bure i et par minutter ellers. 

 

Buringen min vil jeg beskrive med at den har en unormal lyd (som jeg ville kalt burelyd), ligger lavere på turtall, tar ikke gassprespons og batterilampa blinker gjerne (ikke alltid). 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, kulien skrev:

Har, som nevnt på FB samme "problem" på min. Burer godt etter oppstart. Virker som det bli verre med temperaturen. EGR blendet på min også. I dag tok jeg testen som nevnt av annen på FB og glødet fem ganger før jeg startet i minus 8. Da var det bare kanskje 5 sekunder med buring før den fikk normal lyd. Som du også har sagt Atle kan den godt bure i et par minutter ellers. 

 

Buringen min vil jeg beskrive med at den har en unormal lyd (som jeg ville kalt burelyd), ligger lavere på turtall, tar ikke gassprespons og batterilampa blinker gjerne (ikke alltid). 

Du gar jo fjernstyring av webasto'en. Starter den bedre når du bruker den i 30min på forhånd? Hvis jeg starter opp min uten webasto på morgenen nå som det er kaldt ute så hører jeg att den varierer på turtallet og trenger høyere turtallet før den beveger seg. Med webasto'en så er det null problem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det som jeg synes er rart. At dette ikke ser ut til å være påvirket av webasto bruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten Webasto må jeg kjinne lenge 30-60 sek kanskje det har batteriet ingen problem med, så jeg utelukker egentlig at det er problemet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker bare utav det blå nå Kjartan. Men kan det være noe med diesel tilførselen? Vi skiftet jo diesel filter på den for ikke så lenge siden. Ei diesel dyse som begynner å tulle? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har noe av samme problemet og det ser ikke ut til at webastoen hjelper på dette. Står og murrer et minutt før det løsner og den går normalt. Har forøvrig opplevd dette på flere andre biler med commonrail system, men ikke funnet ut hva det kommer av. Så kommer våren og alt er glemt:blink:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde meg en tanke en "morgen" på fjellet. Webastoen varmer jo motorblokka, men ikke nødvendigvis det generelle miljøet under panseret. Siden det virket som om trikset nevnt over ved å gløde flere ganger virket, kan dette ha noe med en annen komponent som fortsatt er kald og trenger å varmes opp litt å gjøre? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, kulien skrev:

Jeg gjorde meg en tanke en "morgen" på fjellet. Webastoen varmer jo motorblokka, men ikke nødvendigvis det generelle miljøet under panseret. Siden det virket som om trikset nevnt over ved å gløde flere ganger virket, kan dette ha noe med en annen komponent som fortsatt er kald og trenger å varmes opp litt å gjøre? 

Virker slik, men jeg får ikke glødet etter at jeg har kjørt webastoen i 30min

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk et innspill fra en kar idag om kan dette være en funksjon så man ikke skal ta avgårde før motoren er varm nok og oljen har beg å svirre rundt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Allreit folkens.. ållreit.. la oss nå finne ut av dette, jeg opplever det samme jeg også.. med webasto som har gått en god stund får jeg risting i motoren, lavt turtall, batteri lampe som flasher like fort som en en en en .. ehh ja.. og olje lampe som også er med på samme flashe opptreden. Dette varer i noen sekunder også er alt bare velstand.

 

Fyrer jeg bilen uten webastoen, så harker den seg i gang, og samme lys showet i dashbord.  Så her lurer jeg på hva som skjer.. har 6 nye plugger og de virker.

 

Noe sier meg etter å ha lest function & glow plugg operation så ser det ut til at glødepluggene fortsatt er aktive selv om "krøll halen" i dæsjen er slukket. Men dette kommer an på hva temperaturen i mmotoren ligger på. da tenker jeg seff kjølevann's temperatur. 

 

Sitter i arbeidsbilen med -11c ute og jeg ser at vanntempen synker og synker og synker, selv med motor i gang, webasto står og går og manuelt klima på 2. Shitting Peugeot!

 

Uansett..

 

Jeg har en følelse av at systemet bruker olje temp sensoren i kombinasjon med vann temp sensoren til å avgjøre om / hvor lenge gløde pluggene skal være aktive.

Hvorfor jeg misstenker dette er pga at jeg har sett noen D3 som har en "merkelig" oppførsel på temp måleren i bilen. nåla stiger oppover også pluttselig raser den i bånn og så spretter'n opp igjen og slik går nu dagan. Leser jeg ut data pid's for vann temp sensor og olje temp sensor, så ser jeg at vann temp sensoren gir riktige verdier, mens olje temp sensoren som sitter i sumpen (stumpen) spretter viser pluttselig -40c også normal temp igjen.. og når dette skjer at olje temp sensoren gir slike "drastiske" verdier så ser du i instrument panelet at temp sensoren faller som en stein til bunns.

 

Derfor tenker jeg at det hadde vært bedre å varme opp olja istede for kjølevannet, eller varme opp begge deler.. 

Det som kunne vært artig å funnet ut av er å kjøre gløde pluggene manuelt. slik som man gjorde i gode gamle dager. Slik jeg forstår bilen så er det PCM som styrer denne morroa.

via relle i motor rommet. Lurer på om relle har permanent 12v på styre siden og PCM legger jord på pinne "30" av kontroll siden slik at rellet får 12v og slår inn og gløding settes i gang.

Andre biler bruker noe mer fancy moderne teknologi av typen PWM signal for å styre pluggene. 

 

Dette er bare mine tanker.. Hva tenker dere andre?

 

Mr.P

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, parrafin23 skrev:

Leser jeg ut data pid's for vann temp sensor og olje temp sensor, så ser jeg at vann temp sensoren gir riktige verdier, mens olje temp sensoren som sitter i sumpen (stumpen) spretter viser pluttselig -40c også normal temp igjen.. og når dette skjer at olje temp sensoren gir slike "drastiske" verdier så ser du i instrument panelet at temp sensoren faller som en stein til bunns.

 

Her er vel en grei start å få byttet olje temp sensoren. Jeg hadde akkuratt de symptomene som du beskriver her med tanke på temp nåla. Vår D3 hadde også et en sjelden gang slike symptomer med rar tomgang i 5-15sekunder etter oppstart (2-3 ganger som jeg kan huske). Dette kan jeg ikke erindre å ha lagt merke til etter at jeg byttet nevnte temp sensor. Jeg merket forøvrig også endring på når kassen legger inn lockup i TC osv - og generelt mer "forståelig" oppførsel av girkasse.

 

Tempnåla mi har oppført seg som forventet i ettertid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg testet for gøy nå når jeg reiste fra jobb å kun gløde men gjorde det 5 ganger.

Temp viser -12 og bilen har stått siden kl 8

Nå startet den som ei kule, null problem.

Hmm tenker jeg jo da, er det fordi jeg hadde start på den tidligere idag eller hva kan dette være liksom.

vi snakker jo her om sørlandsvinter med snø og masse vind og temp på -12 grader 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere med samme symptomer. Hmmm. Er det 05-06 modell dere alle har? Ble vel gjort en liten forandring på motoren fra 07 og oppover? Det må jo være noen som har svaret på dette skulle en tro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde bilen min var unik med en feil ikke andre hadde, men virker som jeg tok feil der ja 

Vår D3 er en 06 mod

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er en veldig tidlig 05, registrert i desember 04 faktisk. 

 

Interessant tanke Mr. P. Er det enkelt å bytte oljetemp sensor (beklager har ikke giddet å google/lese enda)?

 

Jeg tror det du opplever Atle er rett og slett restvarme i motor og motorrom. Jeg hadde samme opplevelsen i ettermiddag, men da hadde min stått i bare 5 timer. Buringen min forekommer helst på første oppstart om morgenen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har min bil stått i knappe 2t og nå ligger vanntemperaturen på 38° ifølge altox appen. Jo tippe att 5t med den kulda som vi har hatt i dag har kjølt motoren og motor olja helt ned. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med dysene? Hvis disse er slitne og lager dårlig sprøyte bilde, så vil motoren kanskje gå veldig ujevnt? Min harker en del på første oppstart når den er kald, og sylinder balansen er ikke lik på alle seks. 

Har en '07 modell. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig eg drar dette i feil retning nå, men kan det være diseltrykket fra pumpa som forsvinner over natta, og at det tar en tid å bygge opp riktig trykk igjen? Hadde en Frontera som var plaget med dette, og det var ny pumpe som var redningen på denne. Her var det også den første oppstarten om dagen som var problematisk.

 

Så tenker eg og tilbake på tiden med overgangen mellom forgasser og innsprøytning (bensinmotorer), da var det mye snakk om den problematiske "kaldstartventilen". Litt usikker på hva som var ment med dette, og det er ikke sikkert de viste så mye mer de som snakket om dette da heller. Det var på denne tiden high tek og nymotens med innsprøytning. Om dette har overføringsverdi til en moderne dieselmotor vet eg ikke, men det er vel mulig en ventil eller dyser som skal hjelpe til med å starte i kald temperatur på en dieselmotor også?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at jeg har hørt om kaldstarts dyse, men dette tro jeg bare var på bensin biler. Jeg hadde dette på min nissan cherry gtt fra 83. Denne hadde elektronisk motor styring fra en ecu som satt under fører setet.

 

Men i dag er det sensorer i eksos og innsug og ute temp som finner ut av blandingen for "optimal" gange. 

 

Mr.P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KE / KJ ( ?)  tronic til bosch, hadde slike kald start ventiler, var bare en elektrisk styrt dyse, som ga xtra bensin under oppstart og i en viss tid, antageligvis i forbindelse med " xtra tilskudds luft giver"  som var et spjeld styrt av en varmetråd, som lukket spjeldet.... om eg husker sånn noenlunde rett.... 

 

Moderne dieselbiler, øker vel bare mengden diesel og luft når den er kald vil eg tro. ? 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×