Gå til innhold

O ring dieselkjøler td5


leiohel

Anbefalte innlegg

Gjett hva jeg fant i kassa med deler. Der lå 2 ringer fra sist jeg byttet. Måtte kjøpe en pose sist. Fikk byttet til ny o ring, men lakk like vel. Pokker. Ny kjøler koster litt mer enn hva jeg planla å bruke nå så da ble det lurium på flaske. Ser tett ut og vet at det ikke er riktige måten men i dag var det den billige måten som gjelder.

 

Fant samtidig ut at ac vifta i front står bom fast. Kanskje derfor jeg fikk damp ut av ventilene når jeg hadde på ac i sommer.  40 grader, 90 på motorvei og henger bak på.  Ac savnet nok kjøling. 

 

Mvh Leif Ove 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Byttet i går etter at jeg fikk beskjed fra verksted at de ønsker å bytte dieselkjøler til 10000,- kroner pluss arbeid. Dro til en butikk her i Trondheim som selger diverse kulelagre og fôringer og kjøpte en BS225 1.875"x0.139" som blir 47,63 x 3,53 mm. Det ble nitril (kortere levetid), da de ikke hadde Viton. Betalte 39 kroner for 2 o-ringer. Jobben var faktisk gjort på under en halvtime. Jeg gadd ikke å gjenbruke original klemme og brukte en slangeklemme.

 

mvh

Thommes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

O ringen i dieselkjøleren er 47,63 x 3,53 mm.

da jeg byttet for fire år siden, ble det tett. Byttet nå nylig, men lekker fortsatt. Prøvde lurium på boks uten hell. Mistenker at det har blitt spor i godset hvor o ringen  ligger an mot yttervegg ( selvsagt bare spekulasjoner) finnes o ringer  i noe tykkere utførelse så jeg får den tett? 

 

Mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men Abra i Trondheim har det meste. Regner med at du finner tilsvarende butikk hos deg. Leste en kommentar på http://www.discovery2.co.uk/fuelcooler.html om at det kunne lønne seg å bruke 2 ringer. Er det i fronten den lekker?

Jeg brukte kun nitril, da de hadde 5 dagers leveringstid på Viton.

Jeg ignorerte andres advarsler og brukte en vanlig brei biltemaklemme på utsiden av plastarmene. Helt tett ennå etter 2 uker med 3-4 kjøreturer hver dag.

 

mvh

Thommes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, leiohel skrev:

Mistenker at det har blitt spor i godset hvor o ringen  ligger an mot yttervegg ( selvsagt bare spekulasjoner) finnes o ringer  i noe tykkere utførelse så jeg får den tett? 


Har jobbet med tettinger og elastomer-løsninger i snart 12 år, og det har jeg ALDRI opplevd på en stasjonær tetting.

Urenheter, grader i godset, fomling ved montasje mv er nok årsaken, ikke at oringen har gravd seg ned i godset.

 

Gjør jobben om igjen, med korrekte o-ringer, så blir det nok bra tenker jeg. Bruk et tannlegespeil til å inspisere tetningsflatene, så tipper jeg du finner problemet, om det ikke blir borte når du demonterer greiene.

Forøvrig er målene du oppgir på o-ringene feil. 
Korrekt er BS225V75 Size ID x C⁄S (mm) 47.22 x 3,53 og i materiale VITON som tåler temperaturen.

 

Jeg har nye ringer på lager, men sjansen er større for at Sylvi Listhaug faktisk BLIR en angrende synder, enn at jeg klarer finne disse på kort varsel....

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, thommes skrev:

Det vet jeg ikke, men Abra i Trondheim har det meste. Regner med at du finner tilsvarende butikk hos deg. Leste en kommentar på http://www.discovery2.co.uk/fuelcooler.html om at det kunne lønne seg å bruke 2 ringer. Er det i fronten den lekker?

Jeg brukte kun nitril, da de hadde 5 dagers leveringstid på Viton.

Jeg ignorerte andres advarsler og brukte en vanlig brei biltemaklemme på utsiden av plastarmene. Helt tett ennå etter 2 uker med 3-4 kjøreturer hver dag.

 

mvh

Thommes

Har to ringer og min lekker i bakkant. Det ekstra festlige er at hvis jeg forsøker å stramme slangeklemmen, lekker det mer. 

 

De produserer Viton o ringer 500 meter borti gata fra hvor jeg bor. Men minste sum er 1000,- kr så det blir en solid pose.

 

mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, YMK skrev:

BS225 får du stort sett tak i overalt. Jeg kjøpte lokalt til 5,- stykket tror jeg det var. 

Tror viton ringer er mer sært å få tak i. Annen type gummi er kanskje mer vanlig. Men jeg har null peiling på slikt

 

mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påenget er at NBR elastomerer ikke tåler temperaturen. Over tid kan du like gjerne bruke kanel.


Viton er høytemp-tettinger, som blir tette en gang for alle.


Leif-Ove: jeg har finni EN viton ring i rotekassa mi. Si fra om du vil at jeg skal sende den i et brev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro bortom fabrikken og bak disken står en vakker kvinne. Med et laaangt : kan jeg vææærsåååsnill få kjøpe 2 o ringer og ikke 100. Setter på mitt peneste smil og damen sier at hun skal gå på lageret. 15 min senere kommer hun tilbake med 2 o ringer til meg. 

 

Sjarm virker bedre på kvinner enn stressa mann som ble forstyrret i lunsjen. 

 

Mvh Leif Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker også utmerket med baggasjeovervekt ved charter check-in. Jeg pleier å sikte meg inn på femi menn eller damer over ca. 50 som sitter bak skranken. Får dessuten full støtte av samboeren. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, thommes skrev:

Funker også utmerket med baggasjeovervekt ved charter check-in. Jeg pleier å sikte meg inn på femi menn eller damer over ca. 50 som sitter bak skranken. Får dessuten full støtte av samboeren. :-)

Livet er enklere for oss som er så vakre ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe mer med denne diesel kjøleren. Inne i den plastikk delen som vender bakover er det en dings med en fjær som trolig begrenser gjennomstrømmingen. Ser på utenlandske forum at den omtales som en termostat. Den låseringen som holder fjæra fast til plastikken har vært løs siden første gang jeg byttet o ring for 5 år siden. Er det viktig at denne ringen sitter fast eller kan fjæra bare ligge an mot kjølerørene som det har gjort i årevis? Eller kan en bare hive ut hele dingsen inni der?

 

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...