Tommy 62 Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Hei, Jeg legger ut et problem jeg ikke greier å løse her i håp om det er andre som har opplevd dette selv eller har noen løsningsforslag til dette problemet. Dette dreier seg om en P 38 med V8 og LPG som nettopp er blitt byttet topp-pakninger på. Etter dette byttet / overhalingen av motoren startet den og gikk fint uten noen problemer. En uke senere skulle motoren bare stoppes under et besøk og da begynte problemet. Når motoren skulle startes igjen så klikket det bare i starteren ved samme eksempel som at batteriet hadde dårlig kapasitet. Jeg tok ut batteriet og ladet det skikkelig opp men med samme resultat. Det klikket fortsatt i starteren om den fortsatt hadde dårlig med strøm. Jeg så etter oppladning av batteriet at jeg ikke hadde noen grønt øye på batteriet men sort og tenkte da at dette batteriet var defekt og vi dro å kjøpte et helt nytt 100 amp batteri og satt inn. Det hjalp ikke noe da problemet var det samme med at det bare klikket i starteren. Det neste var da starteren. Kanskje var det noe galt med inslagsreleet der. Starteren ble skrudd ut og sjekket uten å finne noen feil på denne når vi satte strøm direkte på denne. Jeg hadde en annen starter liggende å valgte å sette inn denne for å se hva som skjedde. Da startet bilen med en gang og alt føltes Ok igjen. Vi slo motoren av etter en stund og skulle kjøre avgårde en stund senere så var det plutselig tilbake til utgangspunktet at det bare klikket i starteren igjen. Nå er jeg helt rådløs . Jeg har prøvd å koble til min Lynz diagnose men får ikke kontakt med bilen med denne. Startsperren skal være OK her og skal ikke være problemet for dette nå så vidt jeg vet. Bilen tilhører en kamerat av meg. Tommy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MartinM Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Sjekket jordingspunkter. Høres nesten ut som dere ved bytte av starter har vært borti det som er feilkilden så bilen har startet for så å slå seg vrang igjen. Martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grunneieren Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 jupp, sjekk jordkabelen fra batteri til chassis og jordkabel mellom chasis og motor. Sjekk også selve kabelen at den ikke er korodert invendig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy 62 Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2018 Takk for svar, skal sjekke dette. Tommy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peete Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Defekt startet vil også gi det symptomet du beskriver, men normalt merker man over tid at den drar tyngre og tyngre før dette skjer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Hei Tommy. Lader dynamoen din? Det er jo ikke helt uvanlig at den tar kvelden etter mange års drift. Jeg ville sjekket den. Det er så enkelt som at er det ikke batteriet, ja så er det dynamoen. Skiftet nettopp på min.... Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torke Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 7 timer siden, Brage skrev: Det er så enkelt som at er det ikke batteriet, ja så er det dynamoen. Dette er vel bare riktig hvis det er dårlig spenning på batteriet. Det er ikke riktig så enkel løsning på trådstarters problem. Jeg tipper også dårlig kontakt mellom batteri og starter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy 62 Skrevet 3. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2018 Vi har bestilt en helt ny starter som ankommer hit på tirsdag. Da kommer vi til å demontere jordkablene og pusse disse skikkelig samt rengjøre til gods. Tannhjulet på den ordinære starteren hadde skader etter nærmere befaring så ny starter ble bestilt fra FF. Så får vi se hva som skjer. Tommy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Et voltmeter også så er mye gjort hvis det bare klikker i starteren. Hvis derimot starteren slår inn men motoren ikke går rundt må du frem med pluggnøkkelen og se hvor det kommer kjølevann? Begynn på batteriet, hvis det bare klikker i starteren er det ca samme spenning som med tenning på. Mål så på starteren, minus på gods i starteren pluss på kabelen inn på releet. Er det samme resultat er det starteren som er defekt. Hvis derimot starter slår inn bør du ikke måle under 11,5 volt i startøyeblikket, kanskje ned mot 11,0 V hvis det er grisekaldt.11,0-10,5V på starteren. Se samtidig om veiva beveger seg idet starteren slår inn (hvis den slår inn å ikke bare klikker) Da må du prøve å sveive motsatt vei. Saken kan være at toppakningsjobben ikke ble bra og at det er vann i en sylinder. Så du oppdaterte status imens jeg skrev men tenkte jeg fullførte alikevel, håper det beste for deres del at det bare er starter. Tallene mine er litt generelt og kan unnvike litt fra P38 men jeg kan gå ut å måle på min i morgen hvis ønskelig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.