Gå til innhold

Startproblem 98 RR P38 V8


Tommy 62

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg legger ut et problem jeg ikke greier å løse her i håp om det er andre som har opplevd dette selv eller har noen løsningsforslag til dette problemet.

Dette dreier seg om en P 38 med V8  og LPG som nettopp er blitt byttet topp-pakninger på. Etter dette byttet / overhalingen av motoren startet den og gikk fint uten noen problemer. En uke senere skulle motoren bare stoppes under et besøk og da begynte problemet. Når motoren skulle startes igjen så klikket det bare i starteren ved samme eksempel som at batteriet hadde dårlig kapasitet. Jeg tok ut batteriet og ladet det skikkelig opp men med samme resultat. Det klikket fortsatt i starteren om den fortsatt hadde dårlig med strøm.  Jeg så etter oppladning av batteriet at jeg ikke hadde noen grønt øye på batteriet men sort  og tenkte da at dette batteriet var defekt og vi dro å kjøpte et helt nytt 100 amp batteri og satt inn.  Det hjalp ikke noe da problemet var det samme med at det bare klikket i starteren. Det neste var da starteren. Kanskje var det noe galt med inslagsreleet der. Starteren ble skrudd ut og sjekket uten å finne noen feil på denne når vi satte strøm direkte på denne. Jeg hadde en annen starter liggende å valgte å sette inn denne for å se hva som skjedde. Da startet bilen med en gang og alt føltes Ok igjen. Vi slo motoren av etter en stund og skulle kjøre avgårde en stund senere så var det plutselig tilbake til utgangspunktet at det bare klikket i starteren igjen. Nå er jeg helt rådløs . Jeg har prøvd å koble til min Lynz diagnose men får ikke kontakt med bilen med denne. Startsperren skal være OK her og skal ikke være problemet for dette nå så vidt jeg vet. Bilen tilhører en kamerat av meg. 

 

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Tommy.

 

Lader dynamoen din? Det er jo ikke helt uvanlig at den tar kvelden etter mange års drift. Jeg ville sjekket den.

Det er så enkelt som at er det ikke batteriet, ja så er det dynamoen;).

 

Skiftet nettopp på min....

 

Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Brage skrev:

Det er så enkelt som at er det ikke batteriet, ja så er det dynamoen;).

Dette er vel bare riktig hvis det er dårlig spenning på batteriet. Det er ikke riktig så enkel løsning på trådstarters problem.

Jeg tipper også dårlig kontakt mellom batteri og starter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestilt en helt ny starter som ankommer hit på tirsdag. Da kommer vi til å demontere jordkablene og pusse disse skikkelig samt rengjøre til gods. Tannhjulet på den ordinære starteren hadde skader etter nærmere befaring så ny starter ble bestilt fra FF. Så får vi se hva som skjer.:rolleyes:

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et voltmeter også så er mye gjort hvis det bare klikker i starteren. Hvis derimot starteren slår inn men motoren ikke går rundt må du frem med pluggnøkkelen og se hvor det kommer kjølevann? Begynn på batteriet, hvis det bare klikker i starteren er det ca samme spenning som med tenning på. Mål så på starteren, minus på gods i starteren pluss på kabelen inn på releet. Er det samme resultat er det starteren som er defekt.  Hvis derimot starter slår inn bør du ikke måle under 11,5 volt i startøyeblikket, kanskje ned mot 11,0 V hvis det er grisekaldt.11,0-10,5V på starteren. Se samtidig om veiva beveger seg idet starteren slår inn (hvis den slår inn å ikke bare klikker) Da må du prøve å sveive motsatt vei. Saken kan være at toppakningsjobben ikke ble bra og at det er vann i en sylinder.

 

Så du oppdaterte status imens jeg skrev men tenkte jeg fullførte alikevel, håper det beste for deres del at det bare er starter.

Tallene mine er litt generelt og kan unnvike litt fra P38 men jeg kan gå ut å måle på min i morgen hvis ønskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...