Gå til innhold

Hovedsikringen ryker i huset


Nils

Anbefalte innlegg

3 timer siden, finnarne skrev:

Sjekket av en helt annen grunn hvor mye strøm som gikk gjennom måleren min i dag morges. ca 8400 watt, når slangevarmeren slo inn gikk det ca 10400 watt mer.

Sånn går det når en først skriver "8400watt, Når  slangevarmer slo inn gikk det 2kw mer", og så skal redigere til "8400 watt, når slangevarmer slo inn gikk det ca 10400 watt"

 

Jaja. Fungerer det å legge inn alufolie på automatsikringer ? Tror de ryker lett om jeg belaster kursen med 10400, som skal være 45 amp eller noe ? Litt usikker på hva hovedsikringene må være på, siden det bare er 1-fase forbrukere, og det er 3-fase inn. 5 lage med alufolie ? Bak hver automatsikring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Himat said:

Om eg reknar riktig:

Einfas anlegg, maks effekt 35A*230V = 8050Watt. Med skeiv last der ein kurs få all belastning er dette det anlegget kan levere. Ein elektrisk ovn er gjerne 1500W, to det dobbelte. Motorvarmer 1350W, hårføner 1400W seier Trond, det er då att 3750W til lys, varmtvann, kaffekoker, kjøleskap, vannkoker og liknande. Varmtvann er gjerne meir enn 2000W og etter å ha dusja er denne på. det blir 1750 til lys og diverse. Det skal ikkje mykje til å knekke sikringen då.

 

Sjølv med perfekt lastdeling har du ikkje meir enn 12075 Watt, ikkje mykje om huset er fullt av moderne dingsar der induksjonskoketoppen på kjøkkenet er av dei som drar mykje effekt.

 

Og den føhneren er nøktern i størrelsen. 2000 - 2500w er ikke uvanlig lenger. Slå da på en vannkoker for teen og det er gjort. Eller iallfall mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, finnarne skrev:

Jaja. Fungerer det å legge inn alufolie på automatsikringer ? Tror de ryker lett om jeg belaster kursen med 10400, som skal være 45 amp eller noe ? Litt usikker på hva hovedsikringene må være på, siden det bare er 1-fase forbrukere, og det er 3-fase inn. 5 lage med alufolie ? Bak hver automatsikring ?

 

Hvis du har 230 V inntak, og 3 stk 50A inn så blir matten som følger: 

(for de elektrotekniske: jeg ser her bort i fra fasevinkel og annen morro, ettersom belastningen i de fleste tilfeller vil være ohmsk last/ varmekilde)

 

Maks belastning på to faser gir 50*230=11500W

Maks belastning på tre faser, med perfekt fordeling mellom fasene: 50x230x1,73=19895W.

 

Du kan også i korte perioder overbelaste en sikring, om jeg husker rett så skal en vanlig c karakteristikk automat skulle tåle 1,45 ganger merkestrøm i en time før den løser ut.

DVS at teoretisk last i en time vil bli 1,45x50x230x1,73=28847W. Etter en time så vil sikringen utløse (omtrent)

 

Tilsvarende verdi for en skrusikring er som oftest rundt 1,8 ganger, i stedet for 1,45.

 

jeg har selv hus, garasje, oppvermet verksted med dreiebenk og andre maskiner, og har aldri tatt ut min 3x50A hovedsikring, til referanse. Selv om jeg har bedrevet ølbrygging i middels skala. (det skal sies at jeg har brukt gass til hovedvarmekilde på bryggingen)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en stor hytte vi leide i Trysil for endel år tilbake.

Vi var en seks-sju familier med en god del unger.

Boblebad,sauna,kjøkkenting,tørkeskap,gulvvarme,mm stod på for full fart.

Svette,sultne og våte mennesker overalt og hovedsikringene, automater , gikk varme og slo ut.

Friskt snøvær og vind ute + varmgang i utendørs lukket skap satte kreativiteten i gang.

Mulig en brun eller flere var involvert også.

Skapdøren ble løftet av hengslene og sammen med litt forming av snøfonn og en spade ble

det laget en slags spoiler som ledet vinden og litt snø inn i skapet for avkjøling.

Funket som bare det , men sikkert hårreisende løsning og lesning for de elektrisk utdannede.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

13 minutter siden, GuttormG skrev:

Hjemmebryggere, der har du en gjeng som stort sett har mer flaks enn vett på sttømfronten..

 

Akkurat ja. Godt man er født med mye flaks da.

Hjelper litt med 7 års elektroutdannelse kanskje, men antagelig mest flaks :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda skjønner ikke alle installasjonsfirmaer hvorfor jeg vil øke inntaket til huset mitt.
ØKH har jo 11KW bare i koketopp og stekeovner, og da blir 50A inntaksikring litt lite. 
Får se om man klarer å få 3x63 eller større når telen tiner :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YMK: riktignok kan koketoppen avgi 11KW på full blås, men hvor ofte (og ikke minst lenge) skjer det i praksis?

 

Det er en grunn til at anlegg dimensjoneres med en "samtidighetsfaktor" som det heter på fint. Sagt med andre ord: alt brukes ikke samtidig.

 

Ellers så er 11 KW koketopp ganske heftig... ØKH hjemme har en 80cm siemens dings, og den har levd fint på en tofase 25A sikring siden installasjon. Eneste gangen sikringen gikk var når et av utgangstrinnene kortsluttet.

 

Gautes: Den var kreativ :) Ikke helt IHHT regelverket, men definitivt kreativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve koketoppen er på 7.4KW, men hun har 2 komfyrer også (på 2 egne kurser).. Så totalen blir 11KW om alt er i bruk samtidig. Men 32A til koketoppen holder det. 
Og vi vil ikke ha det slikt som hos noen i familien, der koketoppen regulerer ned pga for lite mat inn (20/25A). 
Er klar over samtidighetsfaktoren, men mistenker at en moderne familie i en enebolig har større energibehov en 2x50A i perioder.

Dette holder i massevis i leiligheten vi har som sammenligning. .
Men i eneboligen går ofte mye samtidig. Varmtvannstanken er jo på 3KW, og vaskemaskin og tørketrommel er også i drift på samme tidspunkt som man lager middag. 
Jeg klarer niok å unngå å bruke badstua samtidig med alt dette, for den er jo på 6-7KW den også. 
Og enda har man jo ikke kjøpt kjøretøy med behov for påfyll av elektroner daglig... 
Kan man få for mye strøm egentlig? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da en bør vurdere gass koketopp, og utkobling av VVB ved effekt topper.

 

De fleste nyere eneboliger har 3 fase inntak om det er IT/TT nett.

Nyere byggefelt har ofte TN nett med helt andre utfordringer med tanke på fasefordeling og problemer med strøm i N leder som følge av det.

 

Endret av Jarle F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, YMK skrev:

der koketoppen regulerer ned pga for lite mat inn (20/25A). 

Hvordan fungerer dette? stiller du inn hvor stor forankoblet sikring du har på koketoppen?

 

For en sikring har ingen måte å regulere ned hvor mye strøm en forbruker tar, det er enten av, eller på. Så om du har for kraftig koketopp så går sikringen om du skrur på for mye. den har ingen mulighet til å "se" at den overbelaster sikringen. (med mindre som sagt, koketoppen får beskjed om hvor stor sikringen er, og regulerer ut i fra det)

 

Jarle F: TN nett er flott det, betraktelig mere effekt på samme trefase sikring. Men om hvert hus kun får 1+N så blir distribusjonen i N leder... interresant til tider :)

Det er en grunn til at regelverket gikk vekk fra kun sikring i fasekursen..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var en selvtest som koketopp kjørte når man koblet på strømmen. 

 

Er jo rart at en kar med mine elektriske interesser ikke har sjekket dette mere egentlig.. .  

Men i campingvogna er det jo effektstyring som funker bra. 

Der slår den jo av varmekolben når jeg starter vannkokeren feks. 

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Camarogeddon skrev:

Jarle F: TN nett er flott det, betraktelig mere effekt på samme trefase sikring. Men om hvert hus kun får 1+N så blir distribusjonen i N leder... interresant til tider :)

Det er en grunn til at regelverket gikk vekk fra kun sikring i fasekursen..

 

-Camarogeddon

Har fått en karamell og to fra N-leder som det ikke skulle gå strøm i og skal ha samme potensiale som jord.

Dritten er at du ikke alltid klarer å måle potensial forskjellen med Fluken.

Kobler derfor ALLTID ut fase OG så N-leder før jobbing på slike gamle anlegg, for å unngå flytende nullpunkts blemmen som rammet lysekronen i Operaen.

 

Skjevlast i TN nett blir fort interessant ja. Febdok beregninger i stort boligfelt fra fordelings tavle i trafokiosk har blitt avansert tetris noen ganger.

Glad jeg ikke trenger å jobbe i EDSA lenger. Det var mye å holde styr på på en gang.

 

Angående platetopp som selv reduserer effekten tror jeg har med noe spenningsfall å gjøre.

Har selv opplevd det ved eldre installasjon og nytt kjøkken med 4mm2 og 20A kurs.

Da ble det ett lite spenningsfall som fikk platetoppen til å redusere effekten.

Med de spenningsvariasjonene som kan være i nettet her til lands, i normal drift, er jeg usikker på om det er det smarteste som er laget til.

Husker ikke merket på platetoppen, men den var grisedyr i følge kunden.

1 time siden, YMK skrev:

Tror det var en selvtest som koketopp kjørte når man koblet på strømmen. 

 

Er jo rart at en kar med mine elektriske interesser ikke har sjekket dette mere egentlig.. .  

Men i campingvogna er det jo effektstyring som funker bra. 

Der slår den jo av varmekolben når jeg starter vannkokeren feks. 

 

Da må den ha kortsluttningsmåling som i sluttkontroll instrumentene vi bruker på elektriske installasjoner.

DET tror jeg ikke den har.

 

Effektstyring er fult mulig å få til i heimen også, men det krever en del kompetanse på programmering og en god del elektriker arbeid.

 

Blir nok mye sånt i tiden fremover når strømprisen skal gjøre ett byks i følge media og en del skremselsprofeter.

(Jeg sier ikke at det ikke kommer til å bli dyrere strøm. Er bare oppgitt på at det lages krigs overskrifter og lages konspirasjonsteorier av alt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, YMK skrev:

Men i campingvogna er det jo effektstyring som funker bra. 

Der slår den jo av varmekolben når jeg starter vannkokeren feks. 

 

I så fall har den effektmåling (eller i det minste strømmåling) på inntaket til vogna.

Hvis du da har enkelte hovedforbrukere koblet på kontaktor (eller rele om det er små nok effekter) så kan du kjøre lastavkastning for å unngå å overbelaste inntaket.

Men det er et par faktorer som er på plass i så fall:

1: Du vet hvor stort inntaket er (noe en koketopp normalt ikke vet, en vogn vil normalt ha 16A maks inn)

2: Du har måling på strøm inn (dette kan jo koketoppen gjøre)

3. du har montert utstyr i sikringskapet for å kunne koble fra last ved behov.

 

Dette blir jo som et standard PMS system ombord i båt / skip. Der har du begrenset ytelse på generatorene, og det er ikke unormalt å kaste av last for å prioritere for eksempel manøvrering (thrustere) ved behov. Så får man heller få litt kaldt vann i dusjen framfor å treffe kaikanten i fart :)

 

Det er sånt sett ikke noe i veien for å implementere slikt i hus, men det er ikke normalt, så såvidt meg bekjent er ikke systemene for dette så gode ennå.

Løsningen vil vel normalt være bygget inn i en smarthus løsning av noe slag, et standard PMS system er altfor stort og omfattende for et bolighus (og ikke minst dyrt / omfattende).

 

Men jeg tror også vi KAN ha sklidd noe ut i forhold til temaet til trådstarter - hvorfor går sikringen? :)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Camarogeddon skrev:

til trådstarter - hvorfor går sikringe

Er konklusjonen så enkel? 

A- overforbruk 

B- feil i anlegget 

Alternativer kan enkeltvis forårsake at sikring ryker, men de kan også komme sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har ikke fått tid til å få besøk av trikker ennå, men, nå som jeg ikke har brukt motorvarmer, så har ikke sikringen gått. Har 2 x 3 hovedsikringer (huset var originalt 2 leiligheter, så har 2 sikringsskap) Alle hovedsikringer er i samme skap. Siden jeg har 2 x 3 hovedsikringer, har jeg da 3 fas inn i huset?

 

Hårføner ble i dag brukt, og dette gikk bra :D Dog er sikringene lunke, men ikke knall varme. 

 

Skal få trikker til å komme neste uke når jeg er hjemme igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2018 den 13.24, Nils skrev:

Kan være skjevlast. Huset har 2 sikringsskap... fra den gang det var 2 leiligheter her. Synes det er litt rot i fordelingen, skal ringe elektriker og få de til å ta en titt. Nå er alle 3 hovedsikringer lunkne, alle 3 har ca samme varme.

 

 

Fjerne folien?? det er jo grunnen til at jeg har strøm i huset joblush:rolleyes: 

 

Fjern folien og drei en sikring i messing :D

 

(Jada, det er spøk. MEN jeg oppdaget en gang en filippinsk rep hadde gjort det ombord i et skip jeg var ombord i :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, vegarj skrev:

 

Fjern folien og drei en sikring i messing :D

 

(Jada, det er spøk. MEN jeg oppdaget en gang en filippinsk rep hadde gjort det ombord i et skip jeg var ombord i :blink: )

 

Skal det være , så skal det være.

2" 1/4" bolt med UNC.

Vi digger da engelsk.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få termo fotografert anlegget ditt før du fikser hovedsikringene dine. Da får du et greit bilde av hvor strømmen din blir av. En ting er sikkert at den etterlater seg varme dit den stikker.

Har du noe dårlig kontakt et eller annet sted vil du få en liten lysbue som drar greit med strøm og produserer varme. Har sett flere dårlige tiltrekte kabler og punkter som bare lyser opp på kameraet når jeg gjør inspeksjoner. Det er greit og avdekke ting før du må ordne ting som har brent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2018 den 9.37, Nils skrev:

Vel, har ikke fått tid til å få besøk av trikker ennå, men, nå som jeg ikke har brukt motorvarmer, så har ikke sikringen gått. Har 2 x 3 hovedsikringer (huset var originalt 2 leiligheter, så har 2 sikringsskap) Alle hovedsikringer er i samme skap. Siden jeg har 2 x 3 hovedsikringer, har jeg da 3 fas inn i huset?

 

Hårføner ble i dag brukt, og dette gikk bra :D Dog er sikringene lunke, men ikke knall varme. 

 

Skal få trikker til å komme neste uke når jeg er hjemme igjen. 

Ja, det er stor sannsynlighet for at du har trefase inn. Men så spørs det hvordan fasene er fordelt på kursene dine .Uheldige fordeling med flere store enfase laster på samme fase kan lage skjevlast. Få trikkeren til å sjekke med tangampermeter. Det vil være en god diagnoselesning. Svidde bunnskruer/dårlige kontaktpunkt vil være hovedmistenkt hvis bare en sikring blir varm hvis belastning er lik på alle fasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...