Gå til innhold

Ny Serie eier


Fjellis1987

Anbefalte innlegg

Heisann! 

For en liten stund siden ble jeg nyfrelst Land Rover Serie III eier, en Ex militær sliter fra 74. Link til den aktuelle bilen her.

Fra før har jeg en 1982 Range Rover som jeg holder på å restaurere. 

Jeg har ikke uventet fått de første problemene nå etter et par dager, det hele begynte når jeg kjørte den hjem til Trondheim fra Åndalsnes. På turen opp merket jeg at den hostet og harket litt på full gass, spesielt i oppoverbakker. De siste dagene har den vært ganske tungstartet (er -10 her nå, så hjelper sikkert ikke på). 

Nå i kveld nektet den å starte i det hele tatt, det starter så bra men så virker det som den rett og slett får litt for mye bensin og kveles - når den er varm så klarer den trolig å holde det gående med litt spytting og hosting men når den er kald så bråstopper den. Dette gjelder både med og uten choke. 

Hvor skal man begynne å feilsøke her. 

Jeg har ingen aning om når luftfilter ble rengjort sist, når tennplugger ble byttet (er visstnok sivil tenning på denne, er det noen som vet hvor man får kjøpt tennplugge?), eller om bensin/oljefilter er byttet. 

Jeg har ikke noe særlig erfaring med Land Rover fra tidligere, og kan ikke alvorlig mye om motor heller - men det kan virke som jeg blir pent nødt til å lære meg en del! 

Alle tips og triks i boka mottas med takk - jeg har bestilt Haynes manual allerede men ikke fått den. Har denne for Range Roveren også, og den har vist seg ekstremt nyttig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en flott seriebil.:)

 

Å stille fjerndiagnose er vanskelig. 

Jeg tenkte umiddelbart at toppakning er gåen mellom to sylindre, men det kan godt være andre ting også.

Hvor står bilen? 

Det kan jo tenkes det er entusiaster rett rundt hjørnet som kan hjelpe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallfin Xmill!!

Gratulerer med fin vogn og velkommen på forumet. 

I Trondheimsregionen finnes det mange flinke LR folk. Det er også treff i regionen "stadig vekk". Stikk innom der så får du gode råd og masse hygge attåt :)

Kan jo være at den trenger en skikkelig rens av forgasseren. Kan være ei tett dyse bare. Jeg hadde lignende syptomer og der var det skitt i forgasseren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, 

Takk for en del hyggelige tilbakemeldinger, og tips! 

Den står i Trondheim ja - jeg så det var treff i NLRK i Mars, så får nesten ta turen dit. 

Kan det være en bra plass å starte med å skifte tennplugger? Er det noe spesielt man på tenke på da? Er visstnok sivil tenning på denne. 

Mvh 
Håvard 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - er medlem I NLRK allerede. Men har nettopp begynt med Land Rover eie, så har ikke fått vært med på medlemskvelder enda. Hvor på Øysand ligger lokalet? 

Jeg har ingen egnet garasje for mekking, så det høres jo optimalt ut - og sikkert veldig mye lærdom. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :)

Overhal forgasseren- rens den godt. Monter med nytt rep-sett. 

Tøm drammeglass på fødepumpe

Bytt stift/kondensator

Bytt plugger

Sjekke om topppakning er hel- skru ut en og en plugg, tar du ut plugg nr 3 for eksempel og du drar rundt motoren og du hører en annen sylinder får kompresjon har du gjennomslag på enten 2 eller 4. 

Så bytter du olje- sjekker luftfilter- og annen service. 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fjellis1987 skrev:

Er det noen her på forumet som har kjennskap til bilen fra tidligere foressten? 
 

Den har vært innom forumet her en gang i hvert fall:

Ellers så ble den jo solgt knapt et par måneder før du kjøpte den: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106340649&fks=106340649

 

Mulig andre kjenner mer til bilen, ellers så kan du få eierhistorikken fra vegvesenet.

 

Og gratulerer med fin bil. Jeg har også en ex-mil jeg skal dimmitere og gjøre noe lignende med (hvis jeg ikke selger da...).

 

 

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Stig skrev:

Den har vært innom forumet her en gang i hvert fall:

Ellers så ble den jo solgt knapt et par måneder før du kjøpte den: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106340649&fks=106340649

 

Mulig andre kjenner mer til bilen, ellers så kan du få eierhistorikken fra vegvesenet.

 

Og gratulerer med fin bil. Jeg har også en ex-mil jeg skal dimmitere og gjøre noe lignende med (hvis jeg ikke selger da...).

 

 

 

ahhh, er det Robert sin. Det var jeg ikke klar over.

Da er det definitivt mulig å formidle kontakt. Lite på forumet for tiden den karen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var den ja - morsomt. Ja han som kjøpte den før meg har ikke egentlig brukt den i hele tatt, ser han har kopiert inn gamle annonsen mer eller mindre og økt prisen litt :)

Morsomt å se igjennom den forumtråden også, den har iallefall blitt tatt godt vare på en gang i tiden. Så får jeg bare gjøre det samme her og ta den tilbake til sin storhetstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisann, 

Jeg vurderer å legge ut denne for salg, og fokusere på å få ferdig RR Classic som jeg allerede har investert alt for mye penger i! 

Hvis noen er interessert er det bare å sende et bud på melding, eller ta kontakt for spørsmål. Ikke mye har endret seg på bilen siden den forrige annonsen lå ute. 

I utgangspunktet ute etter å få tilbake det samme som jeg betalte for den, bilen starter og går fint! Var litt kondens i bensinen som var problemet med tungstart når det var ekstremt kaldt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...