Gå til innhold

Tåler reflektorene sterkere pærer ?


Kristian Kvart

Anbefalte innlegg

Jo flere watt , jo varmere blir det. Egentlig samme med spenningen.

Lykta tåler det , men reflektorens levetid blir redusert.

Med forbehold om lykter med plastglass. Har ikke prøvd ut det selv ennå.

Lamper eldre enn 5-6 år , avhengig av kvalitet , kan du bytte og bli overrasket over forbedringen.

Reflektorene blir gradvis mattere og det legger man ikke så godt merke til.

Man ser det sjelden ved å se "inn" i lykta,kun ved sammenlikning av avgitt lys mellom ny og gammel lykt.

Personlig er jeg blitt imponert over de nye lyktene med klart glass , dessverre plast , men de avgir mer lys enn de gamle med brytningen i glasset.

 

Er man passert 40? trenger man 100% mer lys enn en 20-åring, så bruk penger på FORNUFTIG lys.

10 gromme ekstralys bedrer ikke sikkerheten når du slår over til gamle nærlys.

 

Ser du nøye på møtende biler med halogenlys ser du godt forskjellen.

Noen har ganske klart og hvitt lys , andre har gulaktig lys.

Stort sett samme pærene på de fleste.

 

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Plutselig hadde jeg bare nærlys på en side. Var en Osram Nightbreaker som hadde gått og så hadde Kasper 2 andre pærer liggende med litt mere watt enn strengt tatt lovlig. 

Har vel originale lykter med glass på bilen så nå får vi se hvordan de tåler 100w pærer...mener fra mine yngre dager at det var snakk om at noen lykter «tålte» 100w pærer og noen ikke. 

 

Ellers er jeg enig i at de nye plastlyktene gir godt lys. Byttet til sånne på Land Roger og det ble stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med metallreflektor og glass tålte mye varme da de ledet varmen bort.

Men den som prøver får se hvordan dagens  forskjellige versjoner holder.

Ha i bakhodet at sakte reduksjon av effekten ikke merkes uten å sammenlikne med nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jo en skikkelig rengjøring av lykteglass og reflektor også gjøre underverker. Ikke alltid like lett å få til.

 

En BMW 5-serie jeg hadde var plaget av dårlig lys. Visirglasset var ganske så matt, så jeg fikk tak i nye. Da jeg plukket av de gamle visirglassene så jeg at både reflektorer og lykteglassene innenfor var helt melkehvite. Fikk renset de skikkelig... Du verden. Var som å bytte fra telys til høylys dag. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, qcnr skrev:

Det som er mest interessant med 100W pærer er ikke om reflktoren tåler det,

men om ledningsnett tåler den ekstra belastning.

 

Har BT lysforsterkersett så ledningene eller bryter er jeg ikke bekymret for 

Lykta har glass foran, men reflektor er i plast så jeg er mer spent der. 

Har tilgode å prøve det i mørket ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100W pærer, lykter med glass - ikke vask lykteglassene med snø når du har lyset på, da sprekker glassene. Lysbryter brant også opp. Kjøpte BT lysforsterkersett, dyre Osram pærer og innsatser med klart plastglass. Nå har jeg akseptabelt nærlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...