Eiken Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 Hei, skal handle inn galva ramme til en 300tdi defnder 110. Finner mangen eldre tråder om temaet. Nokon som er oppdatert på kor en kjøper ramme no om dagen? Vurderer LrParts i danmark. Skal ha 18000 DKK +mva der. Er overkommeligt å reise ned og hente, eventuelt er det sansynligvis ikkje kjempedyrt og få sendt det opp. Er det forhandlere i norge som kan anbefales? Om det er fleire som har behov, kan vi ta en felles bestilling... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan-Ove Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Har akkurat sjekket litt selv. 4Land i Polen leverer også rammer. Han mener selv de er bedre enn mye annet og laget der. Kanskje litt dyrere. Snakket om rundt 14.000 zl. Fikk også en pris på å levere bilen, de plukker den ned, fikser opp ramma og galvaniserte den. Setter sammen igjen med nye fôringer etc. Prisantydning 3-4000 euro. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Jeg ville kjøpt ramme som er laget som orginalen, og da har du bare ett alternativ. Desverre husker jeg ikke produsenten, men rammen blir laget i pressen som lagde de orginale Defenderrammene. Andre rammer sveises sammen i hvert hjørne mens orginalt er det kun en sveis over og under. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Har hørt mye bra om Richards chassis. De leverer vel det som kommer nærmest originalen, etter min oppfatning. Leverer rammer tilpasset hver enkelt utgave fra Serie 2 opp til Puma. Ramme for Defender 110 med 300Tdi koster £ 1890.00 i følge pris listen. Så har du en del tilvalg og frakt som får Pound Sterlingene til å fly. Så har du også Marsland Chassis. De leverer Td5 bakre crossmember uansett hvilken modell du har ellers. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Å få fikset opp ramma betyr ofte ikke at man bytter ut alle steder det er rustangrep. Kun steder der det er tynt og hullete blir skiftet . Og så galvaniserer man og stopper rusta for en god del år. Ramma flekser litt og med årenes løp og kanskje litt terrengkjøring blir den mer og mer fleksibel. Til slutt vil du overraskes av sprekker og plutselige utmatningsbrudd. Skulle jeg velge igjen ville jeg gått for ny og galvanisert ramme. Men så var det dette med stålkvalitet,tykkelse og ditto tykkelse på galvaniseringen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Se på denne ramma. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113545356 Levert av Marsland. Laget helt likt den orginale. En ting jeg ville vært nøye på p ei nylaga ramme er hvilken ståltype den er laget av. Ramma skal flekse, og det er viktig at den finner tilbake til rett form etter full fleks og andre påkjenninger. Det sies at orginalrammer er laget av karbonstål, uten at jeg vet. Det var i allefall ankepunktet til Statens Vegvesen da jeg søkte. De aksepterte rammebytte om fabrikant skaffet dokumentasjon på stålkvalitet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Karbonstål er veldig upresist.. finnes nemelig ikke stål uten karbon... Uttrykket brukes om helt enkleste type ulegert stål (altså en ren jern/karbonmix). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Det var nok derfor de oppfordret meg til å dokumentere stålkvaliteten slik at innkjøpt ramne tilsvarte orginalen. Jeg vil tro det er enklere å finne kvaliteten på den nye leverandøren enn å få Landrover til å røpe sin kvalitet kanskje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Ble nyskjerrig her. Alle som skriver noe om det på nett oppgir "mild steel" som materiale. Altså et helt standard stål med lavt karboninnhold (0,05%-0,25%). Jeg vil bli veldig overrasket om de brukte noe bedre/annet enn tilsvarende standard varmvalset plate. Får jeg ånden over meg skal jeg nok finne ut mer nøyaktig hva slags stål de brukte. Rammebytte er kanskje en av de tingene vegvesenet kan slippe å vite om.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Jeg har hørt det beskrevet som English Mild Steel. Om det hjelper er en annen sak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan-Ove Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Har hatt litt mer kontakt med 4Land i Polen om rammene de skaffer. De lager også en spesifikk ramme for hver modell. I tillegg har de designet baktravers annerledes så den ikke skal være så utsatt. Vurderer å la dem bytte ramme og gjøre hele jobben for meg. Synes kostnaden er ganske grei, men ramma mi er ikke helt gåen ennå bortsett fra baktravers...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 15. mars 2018 Del Skrevet 15. mars 2018 Har nylig hatt en Disco 2 hos 4Land og skiftet tak + hellakkering + mye annet. Ryddige og greie - godt rykte, god jobb og gode priser. Planlegger å bruke disse på andre jobber på bilene våre (etter hvert som der dukker opp penger ;-) ). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peder Holm Løvstad Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 På 25.2.2018 den 10.46, Eiken skrev: Hei, skal handle inn galva ramme til en 300tdi defnder 110. Finner mangen eldre tråder om temaet. Nokon som er oppdatert på kor en kjøper ramme no om dagen? Vurderer LrParts i danmark. Skal ha 18000 DKK +mva der. Er overkommeligt å reise ned og hente, eventuelt er det sansynligvis ikkje kjempedyrt og få sendt det opp. Er det forhandlere i norge som kan anbefales? Om det er fleire som har behov, kan vi ta en felles bestilling... Hei! Hva endte det med at du gjorde i forbindelse med kjøp av galvanisert ramme? Vurderer rammebytte på en 98 mod. 110 selv, så er litt interessert i erfaringer. Mvh Peder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himat Skrevet 21. desember 2021 Del Skrevet 21. desember 2021 Skranglomaten har for mange hull i ramma til å bli godkjent. (Defender 30 TDi 110 frå 1996) Eg sveiser ikkje sjølv, så då blir alternative å bytte ramme. Eg finn i fire produsentar av galvanisert ramme: MAER i Polen, Shielder Chassis, Richards Chassis og Marsland Chassis i UK. Marsland er "original" i følgje nettet. Ut frå produsentane sine nettsider, der Marsland har dobla plater for styrke bruker dei andre tjukkare plate. Er det fleire som kan dele nyare erfaring? Og er det nokon som har erfaring med verkstad for rammebytte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lochen Skrevet 21. desember 2021 Del Skrevet 21. desember 2021 Byttet til Richards ramme på min TD5 90 for 1,5 år siden. God passform og bortsett fra dette med plassering av sveisene i "hjørnene" og ikke over/under så det svært bra ut. Måtte bore noen få huller selv til clips etc, men alt annet var på plass. Så også ut som de hadde brukt riktig tykkelse materiale muligens litt tykkere noen steder. Dette ble gjort med SVVs viten og godkjenning, grei prosess: søkte med kopi av dokumentasjon på rammen, viste bilen og fikk plombert kasser og akslinger, byttet ramme (gjorde det selv), fikk utført firehjuls og lyskontroll + (EU, var overmoden). SVV slo inn det gamle rammenummeret og fjernet plomber. Hentet skiltene som var innlevert og har kjørt siden. Det hele er ført inn i vognkortet. SVV skulle i tillegg til samsvarserklæringen se kvitteringer på ramme/frakt og betalt mva ved godkjenning. Vil også bare nevne: Byttet etterpå torpedoveggen (kan ikke gjøres samtidig i følge SVV, blir for mye "nybil"). Kjøpte også der galvanisert (tror det var en irsk produsent via LRparts). Ikke å anbefale, dårlig håndverk og fryktelig dårlig passform. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 Han her har en gjennomgang på en del alternativer: https://www.youtube.com/watch?v=IpxBbYsZd9g Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 Doble plater er å be om rustproblem over tid. Hvorfor forsterke noe som du ikke har hatt problemer med i 25 ++ år? Sannsynligheten for problem er nok enda mindre etter 30 for da blir bilen kun luftet i penvær ved spesielle anledninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himat Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 1 time siden, gautes skrev: Doble plater er å be om rustproblem over tid. Hvorfor forsterke noe som du ikke har hatt problemer med i 25 ++ år? Sannsynligheten for problem er nok enda mindre etter 30 for da blir bilen kun luftet i penvær ved spesielle anledninger. Det med dobling av plater og å sveise saman fleir bitar er slik eg har forstått det origingalutføringa til Land Rover. Og det stemmer, det er ingen god ide når kjem til korrosjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.