Gå til innhold

Hvor kjøpe galvanisert ramme til defender 110


Eiken

Anbefalte innlegg

Hei, skal handle inn galva ramme til en 300tdi defnder 110. Finner mangen eldre tråder om temaet.

Nokon som er oppdatert på kor en kjøper ramme no om dagen?

Vurderer LrParts i danmark. Skal ha 18000 DKK +mva der. Er overkommeligt å reise ned og hente, eventuelt er det sansynligvis ikkje kjempedyrt og få sendt det opp.

Er det forhandlere i norge som kan anbefales?

Om det er fleire som har behov, kan vi ta en felles bestilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat sjekket litt selv. 4Land i Polen leverer også rammer. Han mener selv de er bedre enn mye annet og laget der. Kanskje litt dyrere. Snakket om rundt 14.000 zl.

Fikk også en pris på å levere bilen, de plukker den ned, fikser opp ramma og galvaniserte den. Setter sammen igjen med nye fôringer etc. Prisantydning 3-4000 euro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt ramme som er laget som orginalen, og da har du bare ett alternativ. 

Desverre husker jeg ikke produsenten, men rammen blir laget i pressen som lagde de orginale Defenderrammene.

 

Andre rammer sveises sammen i hvert hjørne mens orginalt er det kun en sveis over og under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye bra om Richards chassis

De leverer vel det som kommer nærmest originalen, etter min oppfatning.

Leverer rammer tilpasset hver enkelt utgave fra Serie 2 opp til Puma.

Ramme for Defender 110 med 300Tdi koster £ 1890.00 i følge pris listen.

Så har du en del tilvalg og frakt som får Pound Sterlingene til å fly.

 

Så har du også Marsland Chassis.

De leverer Td5 bakre crossmember uansett hvilken modell du har ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få fikset opp ramma betyr ofte ikke at man bytter ut alle steder det er rustangrep.

Kun steder der det er tynt og hullete blir skiftet .

Og så galvaniserer man og stopper rusta for en god del år.

Ramma flekser litt og med årenes løp og kanskje litt terrengkjøring blir den mer og mer fleksibel.

Til slutt vil du overraskes av sprekker og plutselige utmatningsbrudd.

 

Skulle jeg velge igjen ville jeg gått for ny og galvanisert ramme.

Men så var det dette med stålkvalitet,tykkelse og ditto tykkelse på galvaniseringen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på denne ramma.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113545356

Levert av Marsland. Laget helt likt den orginale.

 

En ting jeg ville vært nøye på p ei nylaga ramme er hvilken ståltype den er laget av. Ramma skal flekse, og det er viktig at den finner tilbake til rett form etter full fleks og andre påkjenninger. 

Det sies at orginalrammer er laget av karbonstål, uten at jeg vet. Det var i allefall ankepunktet til Statens Vegvesen da jeg søkte. De aksepterte rammebytte om fabrikant skaffet dokumentasjon på stålkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nyskjerrig her.

Alle som skriver noe om det på nett oppgir "mild steel" som materiale. Altså et helt standard stål med lavt karboninnhold (0,05%-0,25%).

Jeg vil bli veldig overrasket om de brukte noe bedre/annet enn tilsvarende standard varmvalset plate. 

Får jeg ånden over meg skal jeg nok finne ut mer nøyaktig hva slags stål de brukte.

 

 

Rammebytte er kanskje en av de tingene vegvesenet kan slippe å vite om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt litt mer kontakt med 4Land i Polen om rammene de skaffer. De lager også en spesifikk ramme for hver modell.

I tillegg har de designet baktravers annerledes så den ikke skal være så utsatt. 

Vurderer å la dem bytte ramme og gjøre hele jobben for meg. Synes kostnaden er ganske grei, men ramma mi er ikke helt gåen ennå bortsett fra baktravers......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nylig hatt en Disco 2 hos 4Land og skiftet tak + hellakkering + mye annet.  Ryddige og greie - godt rykte, god jobb og gode priser. Planlegger å bruke disse på andre jobber på bilene våre (etter hvert som der dukker opp penger ;-) ).  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 25.2.2018 den 10.46, Eiken skrev:

Hei, skal handle inn galva ramme til en 300tdi defnder 110. Finner mangen eldre tråder om temaet.

Nokon som er oppdatert på kor en kjøper ramme no om dagen?

Vurderer LrParts i danmark. Skal ha 18000 DKK +mva der. Er overkommeligt å reise ned og hente, eventuelt er det sansynligvis ikkje kjempedyrt og få sendt det opp.

Er det forhandlere i norge som kan anbefales?

Om det er fleire som har behov, kan vi ta en felles bestilling...

 

Hei!

Hva endte det med at du gjorde i forbindelse med kjøp av galvanisert ramme? Vurderer rammebytte på en 98 mod. 110 selv, så er litt interessert i erfaringer.

Mvh Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Skranglomaten har for mange hull i ramma til å bli godkjent. (Defender 30 TDi 110 frå 1996) Eg sveiser ikkje sjølv, så då blir alternative å bytte ramme. Eg finn i fire produsentar av galvanisert ramme:
MAER i Polen, Shielder Chassis, Richards Chassis og Marsland Chassis i UK. Marsland er "original" i følgje nettet. Ut frå produsentane sine nettsider, der Marsland har dobla plater for styrke bruker dei andre tjukkare plate. Er det fleire som kan dele nyare erfaring?

 

Og er det nokon som har erfaring med verkstad for rammebytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet til Richards ramme på min TD5 90 for 1,5 år siden. God passform og bortsett fra dette med plassering av sveisene i "hjørnene" og ikke over/under så det svært bra ut.

Måtte bore noen få huller selv til clips etc, men alt annet var på plass. Så også ut som de hadde brukt riktig tykkelse materiale muligens litt tykkere noen steder.

 

Dette ble gjort med SVVs viten og godkjenning, grei prosess: søkte med kopi av dokumentasjon på rammen, viste bilen og fikk plombert kasser og akslinger, byttet ramme (gjorde det selv), fikk utført firehjuls og lyskontroll + (EU, var overmoden). SVV slo inn det gamle rammenummeret og fjernet plomber. Hentet skiltene som var innlevert og har kjørt siden. Det hele er ført inn i vognkortet.

SVV skulle i tillegg til samsvarserklæringen se kvitteringer på ramme/frakt og betalt mva ved godkjenning.

 

Vil også bare nevne:

Byttet etterpå torpedoveggen (kan ikke gjøres samtidig i følge SVV, blir for mye "nybil"). Kjøpte også der galvanisert (tror det var en irsk produsent via LRparts). Ikke å anbefale, dårlig håndverk og fryktelig dårlig passform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doble plater er å be om rustproblem over tid.

Hvorfor forsterke noe som du ikke har hatt problemer med i 25 ++ år?

Sannsynligheten for problem er nok enda mindre etter 30 for da blir bilen kun luftet i penvær ved spesielle anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Doble plater er å be om rustproblem over tid.

Hvorfor forsterke noe som du ikke har hatt problemer med i 25 ++ år?

Sannsynligheten for problem er nok enda mindre etter 30 for da blir bilen kun luftet i penvær ved spesielle anledninger.

 

Det med dobling av plater og å sveise saman fleir bitar er slik eg har forstått det origingalutføringa til Land Rover. Og det stemmer, det er ingen god ide når kjem til korrosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...