Gå til innhold

D3 05.. girkasse eller clutch problem?


Joar2004

Anbefalte innlegg

Huff, da drøyde jeg det for lenge med å brette opp armene og finne frem verktøyskrin.. 

 

Motoren har jaget i det siste og hatt gult ((P)) lys i dashbord. Men i det siste har også girindikator vært treig.. 

 

I dag på så begynte clutch å henge og det ble vanskelig å få bilen i gir. Måtte «lure» den i gir.. snudde selvsagt men på vei hjem  så sa det «dunk» og så forsvant clutchpedalen inn (ingen virkning) og motorens effekt på gir og drev... 

 

Hvor begynner jeg å lete? Evt feilsøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIN: SALLAAA185A332382
L319 - Discovery 3 2005
Vehicle scanned on 24-02-2018 16:09
Using IIDTool BT V3.0 B2444 

Audio System

  • B1D21-13 (2F) Remote control switch - General electrical failure - circuit open
    ( at 239060 km )

Body Control

  • B1B01-87 (2E) Key transponder - Bus signal/message failure - missing a message
    ( at 239054 km )
  • B1D14-15 (2E) Interior lamps 2 circuit - General electrical failure - circuit short to battery or open
    ( at 239054 km )

Engine TDV6

  • P0404-00 (2F) Exhaust gas recirculation control - circuit range/performance 

Parking Brake

  • U0101-87 (EB) Lost communication with transmission control module - Bus signal/message failure - missing a message
    ( at 239036 km )

Transfer Case

  • P0820-00 (28) Gearshift lever X -Y position sensor circuit 
    ( at 239060 km )

Ventilation

  • B1B78-84 (2F) System pressure - Bus signal/message failure - signal is below allowable range
    ( at 239034 km )
  •  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det ikke er en verksteds jobb dette.. For kaldt til og med i garagen her. 

 

Har blitt tipset om et verksted i Sandnes som skal kunne Land Rovere og ikke skal være så skrekkelig dyre.. Noen som kan gi meg noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P0820-00 indikerer vel at xy-bryteren ikke "forstår" hvilket gir som er "inne". Nå kjenner ikke jeg manuell, men på automatkassa er det en overgang mellom vaier/kasse i et ledd som det etter en tid blir dårlig bevegelse i. Hvis det er noe tilsvarende på manuell, er det raskt å sjekke om den er bevegelig på høyre side av gearkassa.

P0404 tyder vel også på at det kan være en EGR-ventil som begynner å hangle.

Ville også sjekket at det er nok strøm på batteriet og at dynamoen lader tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, engebo skrev:

P0820-00 indikerer vel at xy-bryteren ikke "forstår" hvilket gir som er "inne". Nå kjenner ikke jeg manuell, men på automatkassa er det en overgang mellom vaier/kasse i et ledd som det etter en tid blir dårlig bevegelse i. Hvis det er noe tilsvarende på manuell, er det raskt å sjekke om den er bevegelig på høyre side av gearkassa.

P0404 tyder vel også på at det kan være en EGR-ventil som begynner å hangle.

Ville også sjekket at det er nok strøm på batteriet og at dynamoen lader tilstrekkelig.

-takk for inputs, godt poeng; jeg har EGR ventilen på radaren, og bestilt blanking kit som er på vei.. 

 

Ang P0082-00 så er jeg usikker. Skal under nå å sjekke. Den var «forvirret» Ang hva gir den stod i rett før clutch (sannsynligvis) sviktet. Så ikke umulig at det er noe der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, totveit skrev:

har gode erfaringer med sandnes bilverksted som er et mekonomen veksted i sandnes - rett ved den gamle legevakta / brannstasjonen.

 

Ja, det er nok de jeg er ute etter. Får ringe dem på mandag og høre med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Joar2004 skrev:

 

Hmm? Hvordan sjekker jeg det?

Kjenner som sagt ikke manuell kasse på D3, men "før i tida" mener jeg å huska at sylinderen satt utenpå gearkassa og presset på en arm som løste ut clutchplata (frigjorde). Hvis den gjør det på D3, så antar jeg at man kan se bevegelse på denne hvis en mann/dame ligger under bilen, mens en trår inn clutchen. Sikker noen andre her inne på forumet som vet mer om manuelle kasser på LR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kikke etter clutch sylinderen.. men om det er clutch bytte, så virker det veldig tungt og "krøkket" å gjøre om bilen står på bakken. Girkassa veier vel 50-60kg?

-Bare så jeg ikke setter ut på "Mission Impossible 7"

 

-Er clutch bytte på D3 noe som er betraktet som mulig og grei jobb eller noe en setter bort til de som kan slikt?? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre LR har noen helt særegne løsninger på manuell kasser så har du en master sylinder i motor rom og en slave sylinder utenpå kassa. Alternativt hydraulisk utløserlager i steden for slave sylinder.

 

Clutch bytte er enkle saker så fremt du har tilgang på løftebukk og girboks jekk. Bare pass på å få bytta utløserlager, pilot lager og simmerring bak på veiv når du først er i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette ligner veldig på mitt problem med D3 2005. Har problem med girindikasjon som kommer 1-2 sek etter at cluch er sluppet ut. Det fører til at ryggelyset selvsagt også henger etter. Problemet er litt av og på.

Motoren løper av og til løpsk i turtall. Har skjedd i 4 gir når motoren skal dra på litt over 2000 omdreininger gjerne popover en bakke. Da kommer det gule lyset for håndrekk. Trodde først at det var en bryter, men min mistanke går nå til at det kan være cluchproblem.

 

Om noen finner svaret på problemet vil jeg veldig gjerne vite :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostor, det er liknende problem.. tror jeg.

 

Jeg har brukt påsken til å skru litt og fått byttet clutch, bakre stikk aksling og fjernet EGR.

Bilen går og fungerer helt greit nå, selv om jeg har ett par ting utestående:

 

  • Den gule ((P)) lyset mente Sandnes Bilverksted at skyldes (mest sannsynlig) fukt i ledningenettet mellom "Transfer Control Module" og girkasse. De pleide å finne feilen i en kobling under passasjersetet...  -Skal gå igang å lete etter fukt i løpet av uka..

 

 

  • Opplever at turtallet dropper når jeg stopper i kryss. Spesielt de første 10min med kald motor. Motoren går fint men så kommer jeg inn mot kryss og turtall dropper normalt til ca 1000rpm. Men når jeg så trykker inn clutch/stopper opp; så dropper turtallet til 6-700rpm og det virker som at bilen nesten kveles (rødt batteri lys kommer på ett lite sekund) før turtallet igjen går tilbake til normalt... -I villrede hva dette kan være!

 

  • Girindikatoren er treig

 

  • Ingen feilmeldinger på IIDTools BT dingsen..

 

Endret av Joar2004
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Joar2004 skrev:

Jostor, det er liknende problem.. tror jeg.

 

Jeg har brukt påsken til å skru litt og fått byttet clutch, bakre stikk aksling og fjernet EGR.

Bilen går og fungerer helt greit nå, selv om jeg har ett par ting utestående:

 

  • Den gule ((P)) lyset mente Sandnes Bilverksted at skyldes (mest sannsynlig) fukt i ledningenettet mellom "Transfer Control Module" og girkasse. De pleide å finne feilen i en kobling under passasjersetet...  -Skal gå igang å lete etter fukt i løpet av uka..

 

 

  • Opplever at turtallet dropper når jeg stopper i kryss. Spesielt de første 10min med kald motor. Motoren går fint men så kommer jeg inn mot kryss og turtall dropper normalt til ca 1000rpm. Men når jeg så trykker inn clutch/stopper opp; så dropper turtallet til 6-700rpm og det virker som at bilen nesten kveles (rødt batteri lys kommer på ett lite sekund) før turtallet igjen går tilbake til normalt... -I villrede hva dette kan være!

 

  • Girindikatoren er treig

 

  • Ingen feilmeldinger på IIDTools BT dingsen..

 

Hei!

Takk for rask respons :-)

 

Min erfaring er følgende:

Jeg har byttet kontrollpanel da dette slo seg av og på. Ble også fikset dårlige ledninger og koblinger på parkeringsbrems. Da dette var gjort såg alt ut til å virke en kort periode, så kom følgende feil tilbake.

  • Girindikator treg - Den fungerer helt fint så lenge den gule ((P)) feilen ikke kommer. Dette fører også til at ryggelys og sensorer ikke virker før girindikasjonen er aktiv. (Fant en som hadde et tilsvarende problem og mente det var en fix på dette. Det gikk ut på å kjøre gjennom lavgir 1-6 og R. Så starte bilen på nytt) Har ikke funket for meg.

 

  • Jeg opplever også at turtallet dropper. Dette virker også å komme sammen med ((P)) feilen.

 

  • Siste gangrene ((P)) feilen har dukket opp har turtallet gått amok på vei opp en stigning. Høres ut som om den "spinner". 

 

Sandven som har LR I Bergen vet ikke hva dette skyldes. Jeg informerer om jeg finner et svar på noe av dette.

Håper på oppdatering om du finner ut noe :-)

 

PS! Min konklusjon så langt er at dersom ((P)) ikke kommer ser alle feilene ok ut.

Endret av jostor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...