knikeren Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Her om dagen så så jeg att beholderen til kjølevæska var helt tom. Jeg fylte den opp igjen og etter noen dager så hadde det forsvunnet 1l til. Fylte så på igjen for å se etter noen lekkasjer. Kunne ikke finne noen så tok en kjøretur i dag og får opp feilmeldingen om att det er lite kjølevæske. Jeg åpner lokket på tanken forsiktig og da fylles den opp av seg selv. Kan jeg ha klart å få luft i systemet eller hva annet kan det være og hvordan kan jeg lufte dette systemet? Noen som har vært borti noe lignende? Takker på forhånd Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Når væsken blir varm utvider den seg. Når systemet er tett vil det derfor skapes trykk som følge av dette. Åpner du lokket når det er trykk, varm væske, vil du se at nivået kan løfte seg. Har du luft vil nivået øke desto mere. Om det er en liten lekkasje vil det suges luft inn når motoren avkjøles og trykket minker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knikeren Skrevet 24. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2018 Da er vel kanskje noe tett er det noen spesiell plass det begynner å tette seg først, ser du får kjøpt radiator rens. Er det noe hjelp i dette eller er det bare å få røkket ut den gamle radiatoren og inn med en ny en som gjelder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Hadde noe vært tett, så kjølevæska ikke sirkulerte, ville du vel fått forhøyet motortemperatur? Det er en del muligheter for vannlekkasjer, både i motorrom og inne i bilen, så jeg ville fortsatt med å lete etter lekkasjer. Ta av beskyttelsesplatene under motor og se du da ser noe. Sjekk om mattene inne i bilen er fuktige, kan være lekkasje fra varmeapparatregister. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knikeren Skrevet 24. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2018 19 minutter siden, engebo skrev: Hadde noe vært tett, så kjølevæska ikke sirkulerte, ville du vel fått forhøyet motortemperatur? Det er en del muligheter for vannlekkasjer, både i motorrom og inne i bilen, så jeg ville fortsatt med å lete etter lekkasjer. Ta av beskyttelsesplatene under motor og se du da ser noe. Sjekk om mattene inne i bilen er fuktige, kan være lekkasje fra varmeapparatregister. Temperaturen er normal. Tørt på gulvet på passasjer siden. Så da må jeg vel under bilen for slangene i området rundt webasto'en er tørre og fine Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 33 minutter siden, knikeren skrev: Temperaturen er normal. Tørt på gulvet på passasjer siden. Så da må jeg vel under bilen for slangene i området rundt webasto'en er tørre og fine Mulige lekkasjer er f.eks EGR-kjølerne i tillegg til slanger og selve radiator. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knikeren Skrevet 24. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2018 4 minutter siden, engebo skrev: Mulige lekkasjer er f.eks EGR-kjølerne i tillegg til slanger og selve radiator. Hvis det er EGR kjøleren så kan jeg vel egentlig bare koble meg forbi den? Egr en elektronisk fjernet og blende de mekanisk er planen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 1 minutt siden, knikeren skrev: Hvis det er EGR kjøleren så kan jeg vel egentlig bare koble meg forbi den? Egr en elektronisk fjernet og blende de mekanisk er planen Tror kanskje det er litt med mer jobb å koble kjøleslangene utenom. Det har jeg ikke satt meg inn i, men det er en kjøler på hver EGR-ventil (en på hver side av motoren). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knikeren Skrevet 24. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2018 2 minutter siden, engebo skrev: Tror kanskje det er litt med mer jobb å koble kjøleslangene utenom. Det har jeg ikke satt meg inn i, men det er en kjøler på hver EGR-ventil (en på hver side av motoren). Har jo demontert disse for ett år siden så kan ikke helt huske hvordan de var koblet. Skulle egentlig bare ha byttet bakre drivaksel i morgen, men ser ut til å bli litt ekstra arbeid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinarNa Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 Det sitter vel termostat i EGR kjølerne så med bypass må det settes opp slange med termostat. Jeg tenker på å gjøre det samme når EGRene feiler hos meg og jeg blender av istedenfor å bytte dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 21 minutter siden, SteinarNa skrev: Det sitter vel termostat i EGR kjølerne så med bypass må det settes opp slange med termostat. Jeg tenker på å gjøre det samme når EGRene feiler hos meg og jeg blender av istedenfor å bytte dem. Har ikke hørt at det sitter termostat i EGR kjølerne. Tror de er helt enkle vannkolber med et hull i sentrum som kjøler eksosen konstant når den slippes gjennom. Om det slippes eksos gjennom avgjøres vel av motorstyringen som åpner og lukker EGRventilen basert på motortemperatur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinarNa Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 Jeg leste det var slik på EU4 EGR men ikke de eldre. https://www.disco3.co.uk/forum/egr-coolant-154735.html?highlight=Egr+thermostat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 46 minutter siden, SteinarNa skrev: Jeg leste det var slik på EU4 EGR men ikke de eldre. https://www.disco3.co.uk/forum/egr-coolant-154735.html?highlight=Egr+thermostat Fra verkstedmanualen: Item Part Number Description 1 - EGR modulator 2 - EGR cooler The EGR modulator and cooler are a combined unit. The combined EGR modulator and cooler is located under each cylinder bank, between the exhaust manifold and the cylinder head. The cooler side of the EGR is connected to the vehicle cooling system, via hoses. The inlet exhaust side is connected directly into the exhaust manifolds on each side. The exhaust gas passes through the cooler and is expelled via the actuator and a metal pipe into the throttle housing. The EGR modulator is a solenoid operated valve which is controlled by the ECM. The ECM uses the EGR modulator to control the amount of exhaust gas being recirculated in order to reduce exhaust emissions and combustion noise. The EGR is enabled when the engine is at normal operating temperature and under cruising conditions. The EGR modulator receives a 12V supply from the main relay. The ground for the solenoid is via the ECM and is controlled using a PWM signal. The PWM duty signal of the solenoid ground is varied to determine the precise amount of exhaust gas delivered to the cylinders. The modulators are operated through their full range at each engine start-up, to clear any carbon deposits that may have built up whilst the engine was running In the event of a failure of the EGR modulator, the EGR function will become inoperative. The ECM can monitor the EGR modulator solenoid for short circuits and store fault codes in the event of failure. The modulator can also be activated for testing using T4. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Bare ett lite tips. Jeg hadde samme problem og fant ingen lekasjer noe sted. Det er en liftenippel for kjølesystemet i bakkant av motoren, denne lak hos meg. Dette er en stund siden, og tatt rett fra husken, så ikke skyt meg om noe ikke stemmer 100% Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knikeren Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2018 2 timer siden, Oluf skrev: Bare ett lite tips. Jeg hadde samme problem og fant ingen lekasjer noe sted. Det er en liftenippel for kjølesystemet i bakkant av motoren, denne lak hos meg. Dette er en stund siden, og tatt rett fra husken, så ikke skyt meg om noe ikke stemmer 100% Godt tips kan du minnes om hvor den sånn ca ligger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 23 timer siden, knikeren skrev: Godt tips kan du minnes om hvor den sånn ca ligger? Nei, men den skal være i bakkant noe sted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.