Gå til innhold

Radiator d3 07


knikeren

Anbefalte innlegg

Her om dagen så så jeg att beholderen til kjølevæska var helt tom. Jeg fylte den opp igjen og etter noen dager så hadde det forsvunnet 1l til. Fylte så på igjen for å se etter noen lekkasjer. Kunne ikke finne noen så tok en kjøretur i dag og får opp feilmeldingen om att det er lite kjølevæske. Jeg åpner lokket på tanken forsiktig og da fylles den opp av seg selv. 

Kan jeg ha klart å få luft i systemet eller hva annet kan det være og hvordan kan jeg lufte dette systemet? 

Noen som har vært borti noe lignende? 

Takker på forhånd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når væsken blir varm utvider den seg. Når systemet er tett vil det derfor skapes trykk som følge av dette.

Åpner du lokket når det er trykk, varm væske, vil du se at nivået kan løfte seg. 

Har du luft vil nivået øke desto mere.

Om det er en liten lekkasje vil det suges luft inn når motoren avkjøles og trykket minker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel kanskje noe tett :( er det noen spesiell plass det begynner å tette seg først, ser du får kjøpt radiator rens. Er det noe hjelp i dette eller er det bare å få røkket ut den gamle radiatoren og inn med en ny en som gjelder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noe vært tett, så kjølevæska ikke sirkulerte, ville du vel fått forhøyet motortemperatur? Det er en del muligheter for vannlekkasjer, både i motorrom og inne i bilen, så jeg ville fortsatt med å lete etter lekkasjer. Ta av beskyttelsesplatene under motor og se du da ser noe. Sjekk om mattene inne i bilen er fuktige, kan være lekkasje fra varmeapparatregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, engebo skrev:

Hadde noe vært tett, så kjølevæska ikke sirkulerte, ville du vel fått forhøyet motortemperatur? Det er en del muligheter for vannlekkasjer, både i motorrom og inne i bilen, så jeg ville fortsatt med å lete etter lekkasjer. Ta av beskyttelsesplatene under motor og se du da ser noe. Sjekk om mattene inne i bilen er fuktige, kan være lekkasje fra varmeapparatregister.

Temperaturen er normal. Tørt på gulvet på passasjer siden. Så da må jeg vel under bilen for slangene i området rundt webasto'en er tørre og fine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, knikeren skrev:

Temperaturen er normal. Tørt på gulvet på passasjer siden. Så da må jeg vel under bilen for slangene i området rundt webasto'en er tørre og fine

 

Mulige lekkasjer er f.eks EGR-kjølerne i tillegg til slanger og selve radiator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, engebo skrev:

 

Mulige lekkasjer er f.eks EGR-kjølerne i tillegg til slanger og selve radiator.

Hvis det er EGR kjøleren så kan jeg vel egentlig bare koble meg forbi den? Egr en elektronisk fjernet og blende de mekanisk er planen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, knikeren skrev:

Hvis det er EGR kjøleren så kan jeg vel egentlig bare koble meg forbi den? Egr en elektronisk fjernet og blende de mekanisk er planen 

Tror kanskje det er litt med mer jobb å koble kjøleslangene utenom. Det har jeg ikke satt meg inn i, men det er en kjøler på hver EGR-ventil (en på hver side av motoren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, engebo skrev:

Tror kanskje det er litt med mer jobb å koble kjøleslangene utenom. Det har jeg ikke satt meg inn i, men det er en kjøler på hver EGR-ventil (en på hver side av motoren).

Har jo demontert disse for ett år siden så kan ikke helt huske hvordan de var koblet. Skulle egentlig bare ha byttet bakre drivaksel i morgen, men ser ut til å bli litt ekstra arbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, SteinarNa skrev:

Det sitter vel termostat i EGR kjølerne så med bypass må det settes opp slange med termostat.

Jeg tenker på å gjøre det samme når EGRene feiler hos meg og jeg blender av istedenfor å bytte dem.

 

Har ikke hørt at det sitter termostat i EGR kjølerne. Tror de er helt enkle vannkolber med et hull i sentrum som kjøler eksosen konstant når den slippes gjennom. Om det slippes eksos gjennom avgjøres vel av motorstyringen som åpner og lukker EGRventilen basert på motortemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, SteinarNa skrev:

Jeg leste det var slik på EU4 EGR men ikke de eldre.

https://www.disco3.co.uk/forum/egr-coolant-154735.html?highlight=Egr+thermostat 

 

Fra verkstedmanualen:

Item

Part Number

Description

1

-

EGR modulator

2

-

EGR cooler

 

The EGR modulator and cooler are a combined unit.

The combined EGR modulator and cooler is located under each cylinder bank, between the exhaust manifold and the cylinder head. The cooler side of the EGR is connected to the vehicle cooling system, via hoses. The inlet exhaust side is connected directly into the exhaust manifolds on each side. The exhaust gas passes through the cooler and is expelled via the actuator and a metal pipe into the throttle housing. The EGR modulator is a solenoid operated valve which is controlled by the ECM. The ECM uses the EGR modulator to control the amount of exhaust gas being recirculated in order to reduce exhaust emissions and combustion noise. The EGR is enabled when the engine is at normal operating temperature and under cruising conditions.

The EGR modulator receives a 12V supply from the main relay. The ground for the solenoid is via the ECM and is controlled using a PWM signal. The PWM duty signal of the solenoid ground is varied to determine the precise amount of exhaust gas delivered to the cylinders.

The modulators are operated through their full range at each engine start-up, to clear any carbon deposits that may have built up whilst the engine was running

In the event of a failure of the EGR modulator, the EGR function will become inoperative. The ECM can monitor the EGR modulator solenoid for short circuits and store fault codes in the event of failure. The modulator can also be activated for testing using T4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett lite tips. Jeg hadde samme problem og fant ingen lekasjer noe sted. Det er en liftenippel for kjølesystemet i bakkant av motoren, denne lak hos meg.

 

Dette er en stund siden, og tatt rett fra husken, så ikke skyt meg om noe ikke stemmer 100% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Oluf skrev:

Bare ett lite tips. Jeg hadde samme problem og fant ingen lekasjer noe sted. Det er en liftenippel for kjølesystemet i bakkant av motoren, denne lak hos meg.

 

Dette er en stund siden, og tatt rett fra husken, så ikke skyt meg om noe ikke stemmer 100% :)

Godt tips :) kan du minnes om hvor den sånn ca ligger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...