Gå til innhold

Girolje igjen


larsste

Anbefalte innlegg

Så, er klar over det etablerte faktum ved at girkassene våre skal ha gl4 og ikke gl5 pga gl5 er aggressiv mot messinglegeringer. Nå er gl4 blitt litt vanskelig å få tak i, så kom jeg over dennne gl5 oljen på Biltema. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-helsyntetisk-75W90-2000023996/

skal ikke være aggressiv mot gule metaller står det. Etter det jeg kan lese om gl5 er at det kan se ut som den er bedre generelt enn gl4, så kanskje girkassene våre ville ha godt av gl5 dersom dette med gule metaller ikke er noe tema lenger? Noen som har noen synspunkter på det? 

 

Dersom det viser seg at gl5 ikke har noen målbare fordeler for kassene våre enn gl4 blir oppfølgingsspørsmålet om det er noe i veien for å bruke billig kombiolje fra Biltema eller Felleskjøpet? Denne har gl4 i tillegg til alle de andre egenskapene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mekonomen og bilxtra har GL-4 i flere typer og  prisklasser :)  Jeg hadde kombiolje på en seriebilkasse, men den ble hard å gire og det rant omtrent tvert igjennom.. Den girkassa var verken i fantastisk bra stand eller særlig tett ellers. men med comma GL4 fra bilxtra ble det mye bedre ihvertfall 

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekonomen hadde ikke sist jeg var innom men jeg ser de har på nettet ja. Skal sjekke innom bilekstra også. Den kommaoljen var rimelig også (er sunnmøring^_^) . Erfaringene du har for kombiolje er litt typisk for sånne produkt, godt nok men dårligere på de spesifikke egenskapene oljen bør ha. Slår fra meg denne da ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilxtra har og GL4 på fat..

 

Har brukt Comma en god stund nå.

Fungere godt.

Jeg har god pris på Bilxtra så da blir det handlet der.

 

Var noe slikt som 1400,- for 25 liter.

 

 

gearolje-ep80-90-gl4-59f572a219755.jpg

Endret av Thoma_s
trykkleifer..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper over disk og har rabatt via jobb. Det var billigere per liter for 25 liter mot en mindre dunk. 

 

Det går 10 liter på skift av alt. 

Da er det to skift i 25 liter..

De 5 ekstra er for det som søles ved fylling og etterfylling underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...