larsste Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Er det noen som har erfaring med å konvertere fra mekanisk til elektrisk kjølevifte? Blir stort sett bare småkjøring nå på vinteren og det tar jo en stund før motoren blir varm. Mistenker ikke at det er noe feil på kjølesystemet, har ny termostat og temperaturmåleren er imponerende stabil. Jeg har Weberforgasser som etter det jeg har forstått er satt opp med veldig tynn blanding? Jeg må ihvertfall ha mye choke helt til den blir driftsvarm. Vil den varmes opp merkbart raskere dersom man tar bort originalvifta og erstatter den med en elektrisk som er termostatstyrt? Jeg liker ikke å tukle med ting som fungerer men nå er vel kjølesystemet på en seriebil dimensjonert for å fungere stasjonært med godt pådrag i 40 varmegrader så bruksmønsteret her i kalde nord tilsier kanskje at en termostatstyrt løsning vil være bedre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Kenlowe har jo flere alternativer. Jeg hadde deres løsning på en V8 motor for en tid siden, og den gikk litt lettere med vifta fjerna. Ble også fortere varm. Det hevdes jo også at dette skal være drivstoffbesparende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Elektrisk vifte kan fort bli en ting til man ikke stoler på. Mekanisk virker alltid. Hva med å montere gardin foran radiatoren, eller matte foran grillen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 2 timer siden, lafterolf skrev: Elektrisk vifte kan fort bli en ting til man ikke stoler på. Mekanisk virker alltid. Hva med å montere gardin foran radiatoren, eller matte foran grillen? BILLIG ETTERMARKEDSVIFTE blir fort en ting man ikke stoler på mener du sikkert. Alle moderne biler har elektriske vifter, som regel både 2,3 og sågar har jeg sett 5 eldrevne vifter på en og samme bil. En skikkelig vifte flytter like mye luft som en Twin-otter under avgang, har seig plast som varer livet ut, og en motor som er konstruert for å stå under saltvann og flytte fisk. Dessverre er ikke de vanlige ettermarkedsviftene fra mange produsenter, som markedsfører seg tungt i bilpornolektyren i nærheten av å dekke NOEN av disse punktene. Å slakte en vifte fra en nyere bil i et huggeri, er en god mulighet på en eldre bil, der det fins litt plass til å tilpasse monteringa. Det er litt værre på nyere biler, der det ofte er trangt nok som det er... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Helt enig med joker S30 her. Det er fantastisk mye skit på ettermarkedet når det gjelder radiatorvifter, men hvor lange siden er det du hørte om at noen måtte ha ny elvifte på en standardbil? Det er for min del i hvertfall nesten aldri. Så i stedet for å bestille en ny vifte så har jeg jaktet på skroten for å finne elektriske vifter til diverse applikasjoner. På camaroen min for eksempel viste det seg at en vifte fra en Mondeo passet perfekt.. Har ikke hatt et problem siden. Du sliter jo ut viskosekoblingen på en mekanisk vifte før en skikkelig bygget elvifte stopper. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larsste Skrevet 21. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2018 Ja, nå har seriebilen ikke viskosevifte en gang, bare full fart hele tiden, men om man skulle orke å bygge om måtte det være pga betydelig gevinst i raskere varme og evt. merkbart redusert forbruk. Får i første omgang prøve å dekke til radiatoren. På begge menneskebilene mine følgte det faktisk med original plate til å montere foran grillen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 2,25 har ikke viskositetskobling på vifta. Den er skrudd direkte fast i vannpumpa. Å overta en seriebil som er mest mulig orginal er så mye enklere å skru på for neste repratør. Selfølgelig kan elektrisk vifte ha fordeler, men ofte blir hverken montering eller deler av særlig god kvalitet, og da kan man likegodt velge det enkle, robuste og orginale, som også ivaretar ettermarkedsverdien på kjøretøyet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 45 minutter siden, lafterolf skrev: Å overta en seriebil som er mest mulig orginal er så mye enklere å skru på for neste repratør. Gjelder ikke bare seriebiler. Prøv skaffe deler til en 83 Gelëndewagen med 2002 karosseri, 1996 drivlinje med 1998 motor og girkasse fra en 2004 modell E-klasse ombygget med GW-innmat... .... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Med sånne biler er det en definitiv fordel at man selv er byggeren ja. Det er særs vanskelige biler å overta, ettersom endringene sjelden blir godt nok dokumentert. (jeg har vel syndet her selv også)... GW er vel i særklasse når det gjelder ettermarkeds ombygginger ettersom de har vært så enkle å bytte om ramme på, selv om Serie/ Defender har vel fort også mye samme syndrom) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JEJ Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Har ingen fasit, men om noen skulle trenge vifter så er originalviftene fra Mazda MX5 NA (MK1) med aircondition ganske geniale. Der sitter 2 like vifter ved siden av hverandre i en ramme, den ene styres via tempsensor, den andre kan kobles på ekstern bryter. Da burde de fleste behov være dekket. Funker plettfritt på juniors 29 år gamle/300000 kilometers helårsbil. Ellers så har vi god erfaring med Revotecvifter fra RallyDesign. https://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=531&osCsid=alo3c14thevs210slsjam24ou0 JE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paul hofseth Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Kenlowe har funket fint de siste 10- 20 årene. Temp.føleren i radiatorslangen må settes godt inn med tetting, justering av innslagstemperatur må vurderes og en ekstra bryter for å slå på hvis man er bekymret ut fra gradtallet på kjølevannet er grei å ha. Siden LR kjølingen er dimensjonert for varmere land enn Norge slårviften stort sett bare inn i lange køer sommerstid og en sjelden gang med langtekkelig, nesten stillestående 4hjulsmanøvrering med tung last. p. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Nå hender det jo at vi har varmedager her hjemme også. Er veldig enig med laftis, behold den gode solide originale viften som bilen er konstruert for å tåle krig med. Bruk penger / tid på å skaffe deg en radiator muffe av solid kvalitet som er lett å fjerne ( eventuellt åpne / lukke ) og bruk den når det langt ned på minusen. Hentet frem muffen til min RRp38 også nå i disse dager hvor temperaturen krøp forbi minus 20, og turen bare går til jobb. En enkel og god løsning. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larsste Skrevet 4. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2018 Ja er enig og har sluttet fra meg denne tanken. Jeg skrudde av grillen og plasserte en papplate foran radiatoren. Fungerer fint. Jeg har et gammelt Bosch varmeapparat i serie med det originale så det blir faktisk varmt og godt etter en stund. Verst i sidevind, da blir det mye kald trekk rundt nakken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.