Gå til innhold

ABS Sensor feil?


landrange

Anbefalte innlegg

Var ute å prøvekjørte td4ǹ i går etter en tid i garasjen for litt smårep, og den funket rimelig bra. Men abs, tc og hdc lampene lyste gult hele tiden. Lest på div britiske forum at dette er de så kalte tres amigos lampene. Tenker det er en defekt abs sensor. Tilbake i garasjen og ohmer sensorene foran i første omgang, de blå kontaktene på hver side ikke sant? Joda ser slik ut på ebay. ingen utslag på noen av de. Noen av guruene på forumet her har sikkert vært borti dette?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Mener at å ohme disse blir feil av det jeg husker. Funket greit på "gammeldags" ABS der det satt en taggete ring på drivledded for sensoren. Nyere biler bruker en magnetring som er integrert i hjullageret og disse må testes på en annen måte. Mener å huske at du må koble inn voltmeteret på begge lederne til sensoren med en jumperkabel, skru på tenninga og rotere hjulet. Da skal spenningen svinge opp og ned rundt 60-70 mV. Ikke sikkert jeg husker rett, men tror ikke dette er langt unna sannheten. Prøv å google

.... Uansett.. skal du ohme, så må du sette meteret på K-ohm da resistansen ofte ligger rundt 1,3-1,7kohm (1300-1700ohm) Dette faller fort utforbi vanlig instilling på meteret.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det FL1 eller FL2 det er snakk om her?

 

Vi hadde det samme problemet på mr Free. Det var etter at den for første gang i livet skulle få nye bremseskiver. Da orginale hadde vært på i ganske mange år, og det krevdes en solid porsjon med gladvold for å få de av.

Etterpå kom tres amigos på besøk. Tenkte jo først at jeg kanskje hadde skadet sensor og/eller kabel under jobben, så sensor ble byttet, uten at det hjalp. Viste seg at det var fordi hjullageret hadde fått seg en trøkk seksten, under skivebyttet, og at ringen som Mr Rover nevner her sannsynligvis hadde kommet litt ut av stilling.

Nytt hjullager, og tres amigos red inn i solnedgangen. 

 

Skulle det være en FL2 det er snakk om, og du trenger en fullt brukbar sensor, så gi lyd. Det har vi i delehylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en FL1 dette. Har lest på div andre forum at ohm skal ligge på rundt 1000. + - 

Takker for svar, skal prøve litt mer neste uke, kanskje et annet meter. Har ikke rørt noe med bremser på den. Har bare byttet tank krybben og satt på nye lager på vcu.

I forbindelse med senking av bakhjulsopphenget løsnet jeg abs sensor koblingene, de blå, men satte jo dette på igjen. Skal sjekke om de er satt på riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...