Gå til innhold

Leif ove's D2 og camper


leiohel

Anbefalte innlegg

Har sett på australske campere på youtube. De er unektelig fine og avanserte. Og dyre! Vil si du er godt innafor!  Hvordan er dette å kjøre rundt med? Bedre enn campingvogn vil jeg tro. Litt kjelkete på trange plasser, men som med alt. Øvelse gjør mester! Har tenkt litt rundt dette jeg også. Jeg har en 130 og lurer på camper bakpå? Taktelt? Vanlig telt? Har en fru, to barn, to og åtte år. Og så to bikkjer som hadde vært gøy å få med.. problemet vårt er at vi pakker noe så inn i hel..... med greier!! Jeg blir enig med meg selv en stund, men så begynner vi å krangle igjen! Derfor er det fint å kikke på byggetråden din! For å ytterligere fremme et alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Haakon Aune skrev:

Har sett på australske campere på youtube. De er unektelig fine og avanserte. Og dyre! Vil si du er godt innafor!  Hvordan er dette å kjøre rundt med? Bedre enn campingvogn vil jeg tro. Litt kjelkete på trange plasser, men som med alt. Øvelse gjør mester! Har tenkt litt rundt dette jeg også. Jeg har en 130 og lurer på camper bakpå? Taktelt? Vanlig telt? Har en fru, to barn, to og åtte år. Og så to bikkjer som hadde vært gøy å få med.. problemet vårt er at vi pakker noe så inn i hel..... med greier!! Jeg blir enig med meg selv en stund, men så begynner vi å krangle igjen! Derfor er det fint å kikke på byggetråden din! For å ytterligere fremme et alternativ. 

 

Her var det mange kjente betraktninger gitt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Haakon Aune skrev:

Har sett på australske campere på youtube. De er unektelig fine og avanserte. Og dyre! Vil si du er godt innafor!  Hvordan er dette å kjøre rundt med? Bedre enn campingvogn vil jeg tro. Litt kjelkete på trange plasser, men som med alt. Øvelse gjør mester! Har tenkt litt rundt dette jeg også. Jeg har en 130 og lurer på camper bakpå? Taktelt? Vanlig telt? Har en fru, to barn, to og åtte år. Og så to bikkjer som hadde vært gøy å få med.. problemet vårt er at vi pakker noe så inn i hel..... med greier!! Jeg blir enig med meg selv en stund, men så begynner vi å krangle igjen! Derfor er det fint å kikke på byggetråden din! For å ytterligere fremme et alternativ. 

Tenkte taktelt og bygge om bilen med skuffer og slikt, inntil jeg skjønte at henger har noen fordeler, og ulemper. 

Fordelene er at mye kan være klart til en hver tid. Men den viktigeste er at da kan jeg parkere camperen, rigge leir og ha bilen fri til å undersøke nærområdet. Jeg synes løsningen er mer fleksibel når en kombinerer turer på fjellet og mer vanlig camping. Å så er det innmari gøy å bygge og bruke det selv. Ikke minst fordi den er samme bredden som bilen og lav vekt. Å så tåler den skikkelig dårlig veier. Hadde et par morsomme forbikjøringer i sommer når trafikken gikk sakte på dårlig grusveier med mye hull i. Var bare å legge seg ut å koste forbi. Hengeren tar hull og sporing som en drøm. 

 

ulempen er at jeg styrer unna ruter med ferger siden jeg er knappe 10 meter med bil og henger. maks fart er 80 med henger bakpå. Egentlig er akslingen godkjent for 100 km/t men det funker kun i Tyskland.

 

Freecamping med Tarp mellom bil og henger lager et koselig lite rom med utrekkskjøkkenet i den ene enden og bålet i den andre. Kjapt å rigge opp og ned.

 

20180807_204855.jpg

 

 

Mvh

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, leiohel skrev:

Tenkte taktelt og bygge om bilen med skuffer og slikt, inntil jeg skjønte at henger har noen fordeler, og ulemper. 

Fordelene er at mye kan være klart til en hver tid. Men den viktigeste er at da kan jeg parkere camperen, rigge leir og ha bilen fri til å undersøke nærområdet. Jeg synes løsningen er mer fleksibel når en kombinerer turer på fjellet og mer vanlig camping. Å så er det innmari gøy å bygge og bruke det selv. Ikke minst fordi den er samme bredden som bilen og lav vekt. Å så tåler den skikkelig dårlig veier. Hadde et par morsomme forbikjøringer i sommer når trafikken gikk sakte på dårlig grusveier med mye hull i. Var bare å legge seg ut å koste forbi. Hengeren tar hull og sporing som en drøm. 

 

ulempen er at jeg styrer unna ruter med ferger siden jeg er knappe 10 meter med bil og henger. maks fart er 80 med henger bakpå. Egentlig er akslingen godkjent for 100 km/t men det funker kun i Tyskland.

 

Freecamping med Tarp mellom bil og henger lager et koselig lite rom med utrekkskjøkkenet i den ene enden og bålet i den andre. Kjapt å rigge opp og ned.

 

20180807_204855.jpg

 

 

Mvh

leif ove

 

Jepp! Ser den med klar til enhver tid! Blir som en camper å ha i kassa mi. Bare med hjul. Som du nevner er man fri å bruke bilen mens man camper. Stikke å kjøp mer mat og øl. Jeg må med en camper rigge ned alt først. Kipt! De som selger disse campere viser at man kan ta av og på denne ganske fort, men dette tviler jeg på går kjapt og lettvint! Forstår godt at du har valgt denne løsningen! Enkelt å huke av en henger.. ..... jeg får kjøpe meg en liten klassisk motorsykkel å ha på planet eller bakpå... så kan bilen stå. Dette passer jo utmerket, siden det ikke er lov å kjøre bil når man har drukket! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Elvehundre skrev:

Camperen til Leif Ove er bare så utrolig bra.

 

Tenker på det mange ganger at han burde få bygge en til meg også. Må slutte å lese og se på bilder her på forumet ;).

 

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Tusen takk Henry Arnfinn. Det var veldig hyggelig skrevet. 

 

Leif Ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, YMK skrev:

Har du  noen bilder av toalettløsning? 

Ikke noe fancy. Opprinnelig hadde jeg et porta potti i hjørnet fremme bak et forheng. Angret på hele løsningen. Forlenget heller kjøkken løsningen så den nå er i hele bredden på hengeren. Da fungerer det mye bedre når jeg drar det ut for å koke mat. Fint plass til 2 bluss, skjærefjøl og liten oppvaskbalje. 

Toalettløsningen nå blir i toalett telt. Frempå hengeren nå, på draget, bygger jeg en aluminium boks som i midten skal romme porta pottien. På sidene skal jeg ha 2 små kompositt gass tanker. En til gass varmer inne i vognen ( liten på Max 1300 watt, med CO2 sensor) og en til en varmer som jeg kan bruke i forteltet. Målet er å strekke sesongen litt til neste år. Det som blir igjen av dohjørnet blir skap til oppbevaring av klær. Da frigjør jeg rommet under benkene.kanskje det blir luker utenfra. Batteriene skal flyttes fra lasterommet fremme til under den ene benken, over akslingen.

 

20180902_130358.jpg

 

Dette er bunnplaten i 3 mm aluminium. Do boks i midten og gass tank på hver side.

 

Den gamle løsningen vises på bildet under. Inne i hjørnet står doen. Nå som den er ute går kjøkkenet helt inn der.

 

20170701_184542.jpg

 

 

Slenger med et lite bilde av kjøkkenbenken dratt ut i nesten full lengde.

 

20180802_110229.jpg

 

 

Mvh

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time nå og da og det går fremover. Den ene siden er nesten ferdig, så da er det andre siden og lokk til midt boksen. Det blir trangt for nesehjulet. Får justert det i hevet stilling, men ikke når det er nede. Kan flytte det, men skal vurdere det først. Koster ikke stort da det er reste biter fra tidligere prosjekter. Stort sett 3mm alu plater. Over gasstanken blir det et lite trekk for å holde den værste møkka unna.

 

20180911_140906(0).jpg

 

God byggeglede

leif ove

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, leiohel skrev:

En time nå og da og det går fremover. Den ene siden er nesten ferdig, så da er det andre siden og lokk til midt boksen. Det blir trangt for nesehjulet. Får justert det i hevet stilling, men ikke når det er nede. Kan flytte det, men skal vurdere det først. Koster ikke stort da det er reste biter fra tidligere prosjekter. Stort sett 3mm alu plater. Over gasstanken blir det et lite trekk for å holde den værste møkka unna.

 

20180911_140906(0).jpg

 

God byggeglede

leif ove

 

 

 

 

Utrolig kult prosjekt Leif Ove. Supert at du følger opp og gir inspirasjon med oss "svangre" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en av våre danske venner som ble bøtelagt på vei gjennom Tyskland, på vei til Polen. Han hadde sikret gassflasken med stropp rundt, og opp i et hjørne av tilhengeren. Fikk 300€ i bot fordi det ikke var stropp over. Regner med du har tenkt på det. Men kom til å huske det når jeg så bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, finnarne skrev:

Var en av våre danske venner som ble bøtelagt på vei gjennom Tyskland, på vei til Polen. Han hadde sikret gassflasken med stropp rundt, og opp i et hjørne av tilhengeren. Fikk 300€ i bot fordi det ikke var stropp over. Regner med du har tenkt på det. Men kom til å huske det når jeg så bildet.

Hadde tenkt på stropp, men setter pris på den tydligjøringen du beskrev. Herved lagret på harddisken.

 

takk

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, leiohel skrev:

Alu popper jeg. Stål sveises. Knekker vinkler av 1,2 mm plate. 

 

Leif ove

 

Noen spesiell grunn til det eller? Lettere å justere eller flytte med popping ser jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Haakon Aune skrev:

Noen spesiell grunn til det eller? Lettere å justere eller flytte med popping ser jeg...

Jeg er elendig på alu sveising. Å så har jeg god erfaring med popp nagling. 3 mm alu er ikke så stivt, så jeg bruker knekte stålvinkler for å oppnå stivhet i konstruksjonen. Da er pop nagler greit å bruke til å binde vinkler og plate sammen.

 

Leif ove

 

7 timer siden, telindnor skrev:

 

Utrolig kult prosjekt Leif Ove. Supert at du følger opp og gir inspirasjon med oss "svangre" :)

Du vet at det er ikke bra å gå svanger for lenge. Viktig med forløsning så det kan utvikle seg og bli noe storartet :)

 

Leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det gjort. Kun ordne med stropper til tankene og kroker til trekket over gass tankene, som jeg lager av en tykk presenning.

 

20180914_144147.jpg

 

neste er å flytte batteriene til rett over akslingen og med det flytte lader, omformer og hovedbryter.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig profft ut altså! Tipper du får mye besøk når du er på tur.. alle karer elsker sånne saker.. vet hvertfall at jeg ikke klarer å gå forbi uten å prøve å få igang en samtale på sånt! Love it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting som har irritert meg noe innmari, er at på hver side av fronten, har sideplatene gått fra skrått bakover til rett oppe ved taket. Stygt visuelt og lite aerodynamisk. Så nå hadde jeg tid innimellom andre ting til å endelig gjøre noe med det. Kappet vekk den buede platen og skjært en skrå bakover. Neste er inn med nyt rammeverk og ny plate. Så den andre siden.

 

20180922_151651.jpg

 

God byggeglede

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt. Når en først har begynt å irritere seg over noe, er det godt når det er gjort. Det står igjen å lime lister, men det blir en annen dag. Så er det andre siden. Hjelper nok litt på luftmotstand også. 

 

20180924_142019.jpg

 

 

Mvh

leif Ove som storkoser seg på lokalet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...