Gå til innhold

Godkjenne stålfanger foran? (D2 men relevant for flere)


Oskarsaelid

Anbefalte innlegg

Hei folkents.

 

Jeg går med tanker om å bytte originalfangeren min med en stålfanger av typen hevvi djuti uten vinsj.

 

Jeg vet at noen har bastante meninger om linjer og utseende når man setter på stålfanger,  men se bort ifra det AKKURAT nå æ.

 

Saken er at jeg har briller/kufanger på bilen nå som ikke er godkjent fra han som tok den inn i 2005.

Måtte leke like overrasket da jeg ble stoppet nå i helga og si «nei men så leit a gitt» og den gode gamle «nei jasså sier du det, det var jeg ikke klar over». Kontrolløren tok det sporty og bare ba meg ta den av og vise den innen mnd.

 

Etter samtale med leiohel hin dagen kunne han fortelle at han hadde satt seg godt inn i direktivet for frontmontert innretning for fanging av mjølkedyr og at min svært lite sannsynlig vil bli godkjent selv med originale papirer fra da bilen var ny. 

 

DERFOR er jeg nå i marked etter en stålfanger.

 

Jeg har siklet en del på denne fra FirstFour men spørsmålet dukker jo opp om dette er lov?

 

Er det noen som har stålfanger med eller uten vinsj der ute som har måttet vise den eller prøvd å få noe sånt godkjent?

Eller er det sånn at man legger originalfangeren på loftet og setter den på hvis man må vise for sakkyndig?

265A24E2-935A-432C-B04F-0F5EE708964E.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på bildet ser jo original ut, kjør på. 

Du får ikke godkjent sånt uten TÜV, men uten tvil lettere å la en sånn type fanger gli gjennom en kontroll i grøftekanten, enn hva en kufanger er. 

Men ville hatt originalfangeren liggende ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtfanger trenger ingen godkjennelse så lenge den ikke har skarpere kanter enn 5mm radie.

Den er en støtfanger og regnes ikke som frontal beskyttelse. 

 

Skulle den derimot avvike i størrelse slik at den påvirker bilens lengde må ny lengde på bilen inn i vognkort.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det lønner seg for deg å låne en plastfanger og vise bilen med den.

Anmerkning på fanger og visning gir nøøøye sjekk av nyfangeren.

 

Synes å huske noe om fangere og deformasjonssoner og airbagutløsere.

Men mange år siden jeg herjet med reglverket.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Det du kan gjøre er å ta med bilde opp på trafikkstasjonen og hør med de på hallen. Hadde en hyggelig prat da jeg var der å fikk preget inn rammenr på nytt. Nevnte til han at jeg vurderte å sveise meg en ny fanger og ta av den ARB fangeren jeg har i dag. Han var veldig åpen på at det måtte være mulig så lenge jeg holdt meg til regelverket. Anbefalte meg å komme med tegninger før jeg begynte, så de kunne være med på prosessen.

 

rent formelt så har jeg ikke godkjent fanger men har dispensasjon fra regelverket. Så om du skulle søke så ville jeg ha søkt dispensasjon og vist den sammen med en original fanger. Ihvertfall den du har på bildet da den månda kunne få disp.

 

lykke til og gi gass.

 

mvh

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, lafterolf skrev:

Støtfanger trenger ingen godkjennelse så lenge den ikke har skarpere kanter enn 5mm radie.

Den er en støtfanger og regnes ikke som frontal beskyttelse. 

 

Skulle den derimot avvike i størrelse slik at den påvirker bilens lengde må ny lengde på bilen inn i vognkort.

Det har jeg også fått skriftlig fra vegvesen, når jeg havnet i krangel på traffikkstasjon angående winchfanger.

Stasjon mente det var frontalbeskyttelse og krevde alt av godkjenning. 1 email til høyre hold og så var det

fanger som ikke trengte godkjenning, dermed ingen krangel lenger fra trafikkstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Oskarsaelid skrev:

Leiohel har 500kg fra arb hengende foran på bilen sin.

Ihvertfall ca 100 kg :)

 

den gang jeg søkte inne hos ombyggingsenheten så var de klar på at endringer, ut over det som bilen er godkjent med, skal godkjennes. Selv om jeg skulle bytte støtfanger bak, så burde den vises. 

 

Kravet er mer enn bare radie på 5 mm. Sidene på fangeren skal skrå bakover. 

 

Om hva som er innafor regelverket og ikke, er det som trafikkstasjonene ønsker å få avklart. Med en godkjenning eller disp, så har øvrigheta ment noe om dette i henhold til gjeldene regelverk.

 

Men det skrivet som qcnr har må kunne løse det meste på fangere som Oscar ønsker seg.

 

leif ove

 

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
On 2/20/2018 at 7:34 AM, qcnr said:

Det har jeg også fått skriftlig fra vegvesen, når jeg havnet i krangel på traffikkstasjon angående winchfanger.

Stasjon mente det var frontalbeskyttelse og krevde alt av godkjenning. 1 email til høyre hold og så var det

fanger som ikke trengte godkjenning, dermed ingen krangel lenger fra trafikkstasjon.

Hei. Kunne du delt dette med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...