Gå til innhold

Lys - igjen


kjartanb

Anbefalte innlegg

Hei har ny utfodring mht lys (2006 Td5 130 ). Muligvis er dette gjenganger som andre tidligere tiltak har delvist fikset. Jeg fiksede min lysbryter med at lodde terminal som hadde sunked ned i plastik pga dårlig kontakt. Lys virkede ok i en kort periode, I mellomtiden bestillte jeg bla ny kontakt og relay løsning til lys fra Paddocs (ikke montert ennå). En dag kunne jeg ikke slukke lys når jeg slog av motor mvd. Dunkede lidt i Norges relay ( i mangel på bedre navn) det slukkede lys. Koplede forbi "Norges relay". Har nu kjørt i noen uker uten problemer, nu lige plutseligt kunne jeg ikke slukke lys. Måtte ta ut sikringer. Lysrelay ( under sikkringer) var lunt når jeg tog på det, byttede runt på relayer til at utelukke lysrelay.  Lyskontakt ble byttet (selvom min reparerte så ok ut). Det er vel ingen andre relayer som er involvert. Min verkstedshåndbok viser et dim-dip relay ( kun Engelsk fenomen?), men det finner jeg ingen steder ( har sjekket bak intrumenter, sikringsbrett, under passasjersete). Det eneste som jeg kommer på nu er at blinklyskontakt ( lang lys) slipper strøm igjennom til lysene. Er det noe annet som jeg har glemt at sjekke?

mvh Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert ettermontert kjørelys. Dvs at selv om du ikke slår på lys så har du nærlys.

 

Åpne instrumentpanelet. Fisk opp et rele som henger i lange løse ledninger. Releet er innkapslet i svart gummi.

Skjær bort gummien, åpne releet og fil opp kontaktpungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafterolfs metode funker godt.

Jeg er litt usikker på holdbarheten.

(Vi diskuterer den over en tekopp i Lærdal,Rolf.);)

Platinabelegget på kontaktpunktene er tynt og slipes lett vekk ved filing.

 

Den beste løsningen er nok å bytte delen og få montert (repetert til det kjedsommelige) lysrelesettet til bla. Biltema.

Og for de som lurer:

Det hjelper ikke på lysbrytere,kjørelysrele,mm. å ha det i hylla i garasjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig min løsning med av/på bryter for kjørelysrele kan hjelpe på driftsikkerheten.

Da kobler jeg ut kjørelyset ved hengerslep,terrengkjøring og andre steder det ikke er påbudt med lys.

Bruker vanlig lysbryter ved hengerslep .

OG har lysrelesett fra Biltema.

Det har ennå ikke feilet i løpet av mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, lysbryter er byttet, det gummibelagte releet som henger i lange... kalder jeg Norgesrelay :) ble fjernet i desember.  Som sagt i teksten lysrele byttet. Allt virkede etter jeg fjernede Norgesrelay i desember..inntil nu... og selvom jeg monterer den nye lys releløsningen fra paddocs så tror jeg ikke det endrer på nuværende situasjon idet lys slog se ikke engang av når lysbryter ble koplet fra. Et eller andet steds får lys strøm fra, det eneste jeg kan tenke meg er via den øvre bryter dvs blinklys, horn, langlys bryter. Den har jeg ikke, ellers ville jeg ha bytted den i dag. Er der et rele som jeg har ovesett ifbm det lange lys, eller er det kun kontakten i den kombinerte blinklys bryter som slipper strøm til det lange lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ingen ekte Viking,skjønner jeg.

I mine yngre dager ..........:lol:

 

Kobler du fra lysbryter og/eller nær/fjernlys-multibryter og det fortsatt lyser har du problem annetsteds.

Da bør relesjekk bli neste trinn i feilsøkningen.

 

Alt dette tar mye lenger tid og kroner enn et relesett fra BT.

Men spist er spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, komfort og et glass god vin er for tiden mer interessant end at ligge ute under bar himmel :) 

Ellers så byttede jeg svinghjul og kløtsj, i desember for 4-5år siden i åpen uoppvarmed garasje. Fikk hjelp til at ta ned kasser og sette opp igjen. Har nu hd svinghjul og kløtsj. til defender nr. 2 men venter til gjennomsnitt temp er over 7-8 grader :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

When it rains it pours..  Satte inn nytt gummikledt lysrele, lys fungerte nu som de skal. Men ....nu var vinudusviskere døde. Muligvis en løs forbindelse et eller andet steds. Ser at ledning bundt til kopling ved  rattstamme er meget stramt. Det er vel ingen hokus pokus ifm viskere, kun to sikringer, delay rele og kontakt/ hendel ved ratt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var dårlig forbindelse pga mitt roderi bak instrumentpanel. 100 skruer senere var det faktisk defekt vindusviskermotor. Hadde heldivis den gamle som jeg tog ut året som viskermekanismen ble fornyet. Den virker, bestiller en ny. Muligvis holder den gamle ikke så lenge. Kaffe pause og så ut og skrue sammen igjen ( 2-3 grader og svak brise :) ). Håper allt fortsat virker når allt er samlet. Da mangler jeg kun at se på venstre elektriske vindu. Er sannsynligvis ledninger til dør. Har en gammel lampeledning som er forholdsvis fleksibel. Kan ikke begripe at man bruker så stive ledninger til el-vinduer og sentrallås. Har mest lyst til at ha manuelle vinduer og låse i Defender. Det er en misforståelse at installere luxus løsninger i Defender. Eneste luxus jeg kunne tenke meg er faktisk automatgir, ble flasket op på USA V8 automat 4x4 og foretrækker faktisk automat off road.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var våt, der kom vanndråper ut av viskermotor girboks. Muligvis for stor treghet i selve giret eller motorlager pga utvasking av smørefedt og tæring. Ingen treghet i viskermekanisme. Eller kontaker tæret. Motor så ut til at være av dårligere kvalitet end originalmotoren og har larmet mere end original motor. Den har holdt i 4 år på vestlandet, det svarer vel til 20 års bruk på den anden side av fjellet :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, LRseries_1 skrev:

Bak sikkeringene på torpedovegg skal det være ett relė til lys.

Husker ikke helt hvem av de det er,det er orginalt. Har byttet ett par stykker som har vært irret og defekte.

På min 2006 130 er der ingen relayer bak sikringer. Hvis jeg husker rett er der 1 stk relay bak sikkringer på min 2003 110.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Du har rele under passasjersetet kanskje?

 

Det dumme er likevel at releet sitter før lysbryteren slik at all spenning går igjennom bryteren likevel.

Ja, releer er bak dash (3 stk), gummikledt lysrele bak venstre høyttaler, en rekke nedenfor sikringer ( et av dem er til lys) og 3 stk i setekasse ( ikke ABS i 130 bilen). Lys er ok nu etter at jeg monterte ny gummikledt rele. Når det er tørt igjen monterer jeg biltema eller paddocs releløsning, ellers får jeg kjeft fra Gautes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...