kjartanb Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Hei har ny utfodring mht lys (2006 Td5 130 ). Muligvis er dette gjenganger som andre tidligere tiltak har delvist fikset. Jeg fiksede min lysbryter med at lodde terminal som hadde sunked ned i plastik pga dårlig kontakt. Lys virkede ok i en kort periode, I mellomtiden bestillte jeg bla ny kontakt og relay løsning til lys fra Paddocs (ikke montert ennå). En dag kunne jeg ikke slukke lys når jeg slog av motor mvd. Dunkede lidt i Norges relay ( i mangel på bedre navn) det slukkede lys. Koplede forbi "Norges relay". Har nu kjørt i noen uker uten problemer, nu lige plutseligt kunne jeg ikke slukke lys. Måtte ta ut sikringer. Lysrelay ( under sikkringer) var lunt når jeg tog på det, byttede runt på relayer til at utelukke lysrelay. Lyskontakt ble byttet (selvom min reparerte så ok ut). Det er vel ingen andre relayer som er involvert. Min verkstedshåndbok viser et dim-dip relay ( kun Engelsk fenomen?), men det finner jeg ingen steder ( har sjekket bak intrumenter, sikringsbrett, under passasjersete). Det eneste som jeg kommer på nu er at blinklyskontakt ( lang lys) slipper strøm igjennom til lysene. Er det noe annet som jeg har glemt at sjekke? mvh Kjartan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 18. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2018 En ting til, langt lys (high beam) slås ikke på, men jeg kan blinke med det lange lys. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Du har sikkert ettermontert kjørelys. Dvs at selv om du ikke slår på lys så har du nærlys. Åpne instrumentpanelet. Fisk opp et rele som henger i lange løse ledninger. Releet er innkapslet i svart gummi. Skjær bort gummien, åpne releet og fil opp kontaktpungt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Lafterolfs metode funker godt. Jeg er litt usikker på holdbarheten. (Vi diskuterer den over en tekopp i Lærdal,Rolf.) Platinabelegget på kontaktpunktene er tynt og slipes lett vekk ved filing. Den beste løsningen er nok å bytte delen og få montert (repetert til det kjedsommelige) lysrelesettet til bla. Biltema. Og for de som lurer: Det hjelper ikke på lysbrytere,kjørelysrele,mm. å ha det i hylla i garasjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Enig, hiv skiten Men for raskt få bukt på problemet er det en løsning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Mulig min løsning med av/på bryter for kjørelysrele kan hjelpe på driftsikkerheten. Da kobler jeg ut kjørelyset ved hengerslep,terrengkjøring og andre steder det ikke er påbudt med lys. Bruker vanlig lysbryter ved hengerslep . OG har lysrelesett fra Biltema. Det har ennå ikke feilet i løpet av mange år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 18. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2018 Hei, lysbryter er byttet, det gummibelagte releet som henger i lange... kalder jeg Norgesrelay ble fjernet i desember. Som sagt i teksten lysrele byttet. Allt virkede etter jeg fjernede Norgesrelay i desember..inntil nu... og selvom jeg monterer den nye lys releløsningen fra paddocs så tror jeg ikke det endrer på nuværende situasjon idet lys slog se ikke engang av når lysbryter ble koplet fra. Et eller andet steds får lys strøm fra, det eneste jeg kan tenke meg er via den øvre bryter dvs blinklys, horn, langlys bryter. Den har jeg ikke, ellers ville jeg ha bytted den i dag. Er der et rele som jeg har ovesett ifbm det lange lys, eller er det kun kontakten i den kombinerte blinklys bryter som slipper strøm til det lange lys? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 18. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2018 Grunnen til at jeg har ikke montert ny releløsning er at der er for vått, mørkt og koldt for tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Du er ingen ekte Viking,skjønner jeg. I mine yngre dager .......... Kobler du fra lysbryter og/eller nær/fjernlys-multibryter og det fortsatt lyser har du problem annetsteds. Da bør relesjekk bli neste trinn i feilsøkningen. Alt dette tar mye lenger tid og kroner enn et relesett fra BT. Men spist er spist. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 18. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2018 Jeg har også vært yngre og bla reparert 4hjuls trækkere in situ, off road både sommer og vinter. Kan mærke på min kropp nu at jeg har misbrukt den mer end jeg burde have gjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Medlem i den klubben , du også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 18. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2018 Ja, komfort og et glass god vin er for tiden mer interessant end at ligge ute under bar himmel Ellers så byttede jeg svinghjul og kløtsj, i desember for 4-5år siden i åpen uoppvarmed garasje. Fikk hjelp til at ta ned kasser og sette opp igjen. Har nu hd svinghjul og kløtsj. til defender nr. 2 men venter til gjennomsnitt temp er over 7-8 grader :). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 19. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2018 When it rains it pours.. Satte inn nytt gummikledt lysrele, lys fungerte nu som de skal. Men ....nu var vinudusviskere døde. Muligvis en løs forbindelse et eller andet steds. Ser at ledning bundt til kopling ved rattstamme er meget stramt. Det er vel ingen hokus pokus ifm viskere, kun to sikringer, delay rele og kontakt/ hendel ved ratt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Pussermotor,gjennomføringer og sikkert noe vi har glemt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 20. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2018 Trodde det var dårlig forbindelse pga mitt roderi bak instrumentpanel. 100 skruer senere var det faktisk defekt vindusviskermotor. Hadde heldivis den gamle som jeg tog ut året som viskermekanismen ble fornyet. Den virker, bestiller en ny. Muligvis holder den gamle ikke så lenge. Kaffe pause og så ut og skrue sammen igjen ( 2-3 grader og svak brise ). Håper allt fortsat virker når allt er samlet. Da mangler jeg kun at se på venstre elektriske vindu. Er sannsynligvis ledninger til dør. Har en gammel lampeledning som er forholdsvis fleksibel. Kan ikke begripe at man bruker så stive ledninger til el-vinduer og sentrallås. Har mest lyst til at ha manuelle vinduer og låse i Defender. Det er en misforståelse at installere luxus løsninger i Defender. Eneste luxus jeg kunne tenke meg er faktisk automatgir, ble flasket op på USA V8 automat 4x4 og foretrækker faktisk automat off road. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Sjekk hvorfor motoren har røket etter så kort tid. Trege gjennomføringer er èn gjenganger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LRseries_1 Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 (endret) Bak sikkeringene på torpedovegg skal det være ett relė til lys. Husker ikke helt hvem av de det er,det er orginalt. Har byttet ett par stykker som har vært irret og defekte. Endret 20. februar 2018 av LRseries_1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 21. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2018 Den var våt, der kom vanndråper ut av viskermotor girboks. Muligvis for stor treghet i selve giret eller motorlager pga utvasking av smørefedt og tæring. Ingen treghet i viskermekanisme. Eller kontaker tæret. Motor så ut til at være av dårligere kvalitet end originalmotoren og har larmet mere end original motor. Den har holdt i 4 år på vestlandet, det svarer vel til 20 års bruk på den anden side av fjellet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 21. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2018 16 timer siden, LRseries_1 skrev: Bak sikkeringene på torpedovegg skal det være ett relė til lys. Husker ikke helt hvem av de det er,det er orginalt. Har byttet ett par stykker som har vært irret og defekte. På min 2006 130 er der ingen relayer bak sikringer. Hvis jeg husker rett er der 1 stk relay bak sikkringer på min 2003 110. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Du har rele under passasjersetet kanskje? Det dumme er likevel at releet sitter før lysbryteren slik at all spenning går igjennom bryteren likevel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 21. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2018 1 time siden, lafterolf skrev: Du har rele under passasjersetet kanskje? Det dumme er likevel at releet sitter før lysbryteren slik at all spenning går igjennom bryteren likevel. Ja, releer er bak dash (3 stk), gummikledt lysrele bak venstre høyttaler, en rekke nedenfor sikringer ( et av dem er til lys) og 3 stk i setekasse ( ikke ABS i 130 bilen). Lys er ok nu etter at jeg monterte ny gummikledt rele. Når det er tørt igjen monterer jeg biltema eller paddocs releløsning, ellers får jeg kjeft fra Gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Du må ut å montere relè løsning NÅ!!!! Er jo SOL i Arna og da er det ihvertfall sol i Os. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Sjekker deg og bilen på Landstreffet og da......... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 21. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2018 1 time siden, Jarle F skrev: Du må ut å montere relè løsning NÅ!!!! Er jo SOL i Arna og da er det ihvertfall sol i Os. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LRseries_1 Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 The Pink Relay!! To the right behind the gauges/ clocks / dash binnacle there are up to 3 relays – the extreme right is Pink; a Lucas Relay part number YWC10050L . Dim /dip relay. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.