Gå til innhold

Uisolert garasje eller ikke ?


Joham

Anbefalte innlegg

Skal bygge ny garasje nå til våren. Tenkte selv at å ha en isolert å oppvarmet garasje er det beste for bilene , men har snakket med flere som sier at en usiolert er garasje er det beste for bilen, kan noen utdype litt mer om hvorfor det er sånn ? eller om det er bare synsing ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ikke isolert eller uisolert som er spørsmålet. En bil har ikke godt av å stå i en fuktig garasje. Lufting er alfa og omega. En isolert garasje kan også være kald, det er bare å slå av varmen og åpne for lufting. Bygg isolert garasje, du vil angre alt annet. Viss innetemperatur vil svinge fra pluss til minus så utelater du plast i vegger og tak, bruk diffusjonsbrems isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med sistnevnte taler, bygg isolert garasje, gjerne med varmekabler i gulvet om du planlegger å skru bil om vinteren. Legg inn mulighet for skikkelig lufting når garasjen ikke behøver å være oppvarmet. Åpnen garasjeport gir god lufting, men også mye snø innendørs når vindretningen er ugunstig,

Endret av Skogsvei
Rettet trykkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke en bil som kjøres daglig i saltsørpa og står i en oppvarmet garasje hver natt ruste fortere enn i en kald garasje. Temperatur (og fuktighet) er vel en av parameterne for at denne prosessen skal gå fortere.  Det er sånn med råte i alle fall :(

Jeg ville også bygget isolert, men hatt på varme kun når jeg virkelig hadde behov, eks ved skru og deng. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for isolert med kaldt loft. angrer ikke et sukund. Har varmekabler i yttersterte 2 meterene mot porten slik at jeg kan få bort eventuell frost ved porten og så er det et område som er behagelig og ligge på gulvet på og. Med en liten vifteovn der inne er det  alltdi jevn og fin temperatur der inne og så drar jeg igang dieselvarmene litt når jeg skal jobbe der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett løsning må du passe på god innvendig drenering.

Du vil ikke tro meg når jeg forteller hvor mange liter vann det blir på gulvet.

Bolig over garasje krever endel ekstra pga brannforskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha bolig over så ville jeg valgt betong eller lecaplank i etasjeskillet. Enklere og raskere å oppfylle div brannkrav slik.

 

2 ventiler høyt på bakveggen og 2 lavt på portveggen gir nok trekk gjennom en kald garasje til å holde den "tørr". Siden du skal ha garasje og ikke hobbyverksted, støp plate/gulv med fall ut porten. Helikopterpusset, perfekt flatt gulv er fint. Spesiellt når du får litt vann på som fryser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp på Gautes løsning.

 

Vi har måttet legge tec7-fuge mot veggen og bore hull i golvet der hvor vanndammen blir stående for å få ut smeltevannet etter snøen som bilen tar med inn og for å unngå at det trekker opp i stenderverket.  Nei, vår (isolerte) garasje kom verken med (intensjonelt) fall eller sluk, men med et par større dammer om vinteren.

For vår del er det kaldt ved porten og der hender det at vannet fryser. Tror kanskje ikke at porten hadde frosset fast, men det må da uansett være bedre å kunne stenge den "helt" ned og heller få bort vannet et annet sted i garasjen.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gautes skrev:

Porter som tetter mot vått gulv fryser fast.

 

 

Dette løste jeg ved å legge varmekabelen i gulvet 20 cm utenfor porten, da slipper jeg også at det samler seg snø rett foran porten. Ellers så er jeg enig med dere andre, skal det brukes bare som parkering vil jeg ikke anbefale oppvarmet rom.. Jeg har romtemperatur i garasjen min, men den blir brukt som "verksted" og ikke garasje.. nytter ikke å kjøre en bil full av snø inn i varmen, da blir det flom :lol: Så jeg har alltid spylt rein bilene helt for snø og is før de skal inn i garasjen. Pleier da å ha porten ca 1 cm åpen over natta så resterende smeltevann renner ut (støpt gulvet med ørlitt fall ut av porten) ;)  Har lyst på carport som parkering, men frykter at det vil bli bygd som verksted om jeg først bygger noe.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...