Joham Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Skal bygge ny garasje nå til våren. Tenkte selv at å ha en isolert å oppvarmet garasje er det beste for bilene , men har snakket med flere som sier at en usiolert er garasje er det beste for bilen, kan noen utdype litt mer om hvorfor det er sånn ? eller om det er bare synsing ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Kommer vel litt an på bruken. Noen kjører bilen inn og ut av garasjen flere ganger daglig, gjennom hele vinteren. Andre kjører kun ut bilen midtsommers når det er meldt oppholdsvær i tre dager framover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corpusviridans Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Det er vel egentlig ikke isolert eller uisolert som er spørsmålet. En bil har ikke godt av å stå i en fuktig garasje. Lufting er alfa og omega. En isolert garasje kan også være kald, det er bare å slå av varmen og åpne for lufting. Bygg isolert garasje, du vil angre alt annet. Viss innetemperatur vil svinge fra pluss til minus så utelater du plast i vegger og tak, bruk diffusjonsbrems isteden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogsvei Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 (endret) Enig med sistnevnte taler, bygg isolert garasje, gjerne med varmekabler i gulvet om du planlegger å skru bil om vinteren. Legg inn mulighet for skikkelig lufting når garasjen ikke behøver å være oppvarmet. Åpnen garasjeport gir god lufting, men også mye snø innendørs når vindretningen er ugunstig, Endret 17. februar 2018 av Skogsvei Rettet trykkfeil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Vil ikke en bil som kjøres daglig i saltsørpa og står i en oppvarmet garasje hver natt ruste fortere enn i en kald garasje. Temperatur (og fuktighet) er vel en av parameterne for at denne prosessen skal gå fortere. Det er sånn med råte i alle fall Jeg ville også bygget isolert, men hatt på varme kun når jeg virkelig hadde behov, eks ved skru og deng. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Har erfaring med det samme som Terje nevner. Bygg isolert.Verre å gjøre etterpå. Gulvvarme er fint men forferdelig treg varmekilde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Jeg gikk for isolert med kaldt loft. angrer ikke et sukund. Har varmekabler i yttersterte 2 meterene mot porten slik at jeg kan få bort eventuell frost ved porten og så er det et område som er behagelig og ligge på gulvet på og. Med en liten vifteovn der inne er det alltdi jevn og fin temperatur der inne og så drar jeg igang dieselvarmene litt når jeg skal jobbe der inne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joham Skrevet 21. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2018 skal ikke brukes til noe mekking, vil bli kjøring inn og ut daglig, planen er en leilighet på loftet etterhvert så vil jo bli isolert i bjelkelaget der, holder det med vanlig ventilsajonskanaler som lufting ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Uansett løsning må du passe på god innvendig drenering. Du vil ikke tro meg når jeg forteller hvor mange liter vann det blir på gulvet. Bolig over garasje krever endel ekstra pga brannforskrifter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Skal du ha bolig over så ville jeg valgt betong eller lecaplank i etasjeskillet. Enklere og raskere å oppfylle div brannkrav slik. 2 ventiler høyt på bakveggen og 2 lavt på portveggen gir nok trekk gjennom en kald garasje til å holde den "tørr". Siden du skal ha garasje og ikke hobbyverksted, støp plate/gulv med fall ut porten. Helikopterpusset, perfekt flatt gulv er fint. Spesiellt når du får litt vann på som fryser... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 11 timer siden, Joham skrev: ...skal ikke brukes til noe mekking.... hæhhh, sånn LR/RR vil jeg også ha!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Sluk midt på gulvet fryser aldri. Porter som tetter mot vått gulv fryser fast. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Holder en knapp på Gautes løsning. Vi har måttet legge tec7-fuge mot veggen og bore hull i golvet der hvor vanndammen blir stående for å få ut smeltevannet etter snøen som bilen tar med inn og for å unngå at det trekker opp i stenderverket. Nei, vår (isolerte) garasje kom verken med (intensjonelt) fall eller sluk, men med et par større dammer om vinteren. For vår del er det kaldt ved porten og der hender det at vannet fryser. Tror kanskje ikke at porten hadde frosset fast, men det må da uansett være bedre å kunne stenge den "helt" ned og heller få bort vannet et annet sted i garasjen. Endret 22. februar 2018 av yarnslayer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Ikke fortell komunen om sluken da... Oljeutskiller er dyrt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Huff, ja de skal nok ha sitt sagt de også... :-S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grunneieren Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Dersom ddt ikkd er inntensjon å varme opp på noe tidspunkt, så bygg så luftig dom mulig. I fofhold til oppbevaring av bruksbil er dgentlig en carport best Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 6 timer siden, gautes skrev: Porter som tetter mot vått gulv fryser fast. Dette løste jeg ved å legge varmekabelen i gulvet 20 cm utenfor porten, da slipper jeg også at det samler seg snø rett foran porten. Ellers så er jeg enig med dere andre, skal det brukes bare som parkering vil jeg ikke anbefale oppvarmet rom.. Jeg har romtemperatur i garasjen min, men den blir brukt som "verksted" og ikke garasje.. nytter ikke å kjøre en bil full av snø inn i varmen, da blir det flom Så jeg har alltid spylt rein bilene helt for snø og is før de skal inn i garasjen. Pleier da å ha porten ca 1 cm åpen over natta så resterende smeltevann renner ut (støpt gulvet med ørlitt fall ut av porten) Har lyst på carport som parkering, men frykter at det vil bli bygd som verksted om jeg først bygger noe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Frykter? Du må bare bygge en til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Bare å innse at en aldri får for stor eller for mange garasjer... Selv jakter jeg på verkstedlokale men i en oljesmurt by er sånt dyrt og sjelden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.