Jump to content
LRforum
MariusMorch

Arne Roger d.y (RR L322 TDV8)

Recommended Posts

Da er tiden kommet for å lage en tråd om børsa. 
 

Som noen her sikkert vet er dette min andre L322-Range Rover og min tredje RR totalt. Jeg spør fra tid til annen om ting og tenkte derfor å lage en tråd med litt bilder. Bilen ble innkjøpt på sensommeren ifjor og har fått navnet Arne Roger d.y, da Arne Roger var navnet på L322 4.4`en jeg hadde før. 

 

Bilen er en 08-modell, kjøpt av en finanskar. Han har tatt svært godt vare på bilen de 8-9 årene han eide den, og den har vært en drøm sålangt. Jeg har kjørt bilen 10.000 kilometer sålangt. Foreløpig har det vært lite påkost og problemer, men demperne foran ble byttet denne uken etter en spontan lekkasje. Det har også vært strammet håndbrekk, byttet olje på diff og justert det elektriske rattet. Men alt i alt småting. Neste som står på agendaen er bare å bytte olje på motoren før sommeren og fikse litt småting i lakken på bakluken så ikke det blir rust der. Ellers er bilen spotless.

Jeg er også keen på å få tak i stoffmatter å ha i tillegg til gummimattene og så må webastoen gjøres noe med. Og jeg har litt dårlig kontakt på hengerfeste-kontakten. 

 

Slik så den ut da jeg hentet den. Supercharged grill og stormerhjul. 

 

Snapchat-266968433.jpg

 

Fikk tak på originale 20-tommere, og byttet til dem da de er favoritten min på L322. 

 

Flyvende bil.jpg

 

Her da dekk ble skrelt av ett sett felger og med nye hjul og ny, original grill montert! (liker egentlig SC litt, men hadde bestemt meg for å holde bilen så original som mulig)

 

20180118_232518.jpg

 

Bilen er også detailed og coated av Concours før vinteren kom. Kan legge ut mer bilder av før og etter her altså. 

 

20171103_201418.jpg

 

Litt basing i snøen

20180116_130955.jpg

 

Mer basing i snøen

 

 

20171229_134120.jpg

 

Gåen luftfjæring

 

20180212_102325.jpg

 

Fikset luftfjæring

 

20180213_134712.jpg

Edited by MariusMorch

Share this post


Link to post
Share on other sites

For de aller mest oppmerksomme kan jeg bekrefte at Vogue-merket bak er på feilside. Det er også TDV8-merket. Og Land Rover-merket var svart. 

 

Så har bestilt nytt LR-merke. Alt ble tatt av ifm detailingen, og skal flyttes over på sine respektive originale sider. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutter siden, MariusMorch skrev:

For de aller mest oppmerksomme kan jeg bekrefte at Vogue-merket bak er på feilside. Det er også TDV8-merket. Og Land Rover-merket var svart. 

 

Så har bestilt nytt LR-merke. Alt ble tatt av ifm detailingen, og skal flyttes over på sine respektive originale sider. 

 

Oi-oi-oi....dette var jo graverende kjipt ja :) :lol:

 

Veldig fine biler. Gøy at også disse "plutselig" blir prosjekttråder og hobby/entusiast-biler. Skulle ønske jeg var bøs nok til å hoppe i det, men "noen" er jo så feige at alt nyere en skrufjær-biler gir dårlig nattesøvn...og dermed :huh:

Fingers crossed, lykke til og takk for at du deler!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutter siden, telindnor skrev:

 

Oi-oi-oi....dette var jo graverende kjipt ja :) :lol:

 

Veldig fine biler. Gøy at også disse "plutselig" blir prosjekttråder og hobby/entusiast-biler. Skulle ønske jeg var bøs nok til å hoppe i det, men "noen" er jo så feige at alt nyere en skrufjær-biler gir dårlig nattesøvn...og dermed :huh:

Fingers crossed, lykke til og takk for at du deler!

 

 

Hehe. Dette er andre L322`en jeg eier og jeg slapper veldig av med dette. Har ikke tapt noe nattesøvn på denne foreløpig. Forrige bilen jeg hadde derimot var det en del hodepine med, men den ble forbannet bra til slutt den og. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, MariusMorch skrev:

For de aller mest oppmerksomme kan jeg bekrefte at Vogue-merket bak er på feilside. Det er også TDV8-merket. Og Land Rover-merket var svart. 

 

Så har bestilt nytt LR-merke. Alt ble tatt av ifm detailingen, og skal flyttes over på sine respektive originale sider. 

 

Det var noe som ikke stemte bak der ja! Syns det var noe annerledes :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liten ting, men når det er -10 eller lavere ute går aldri temperaturmåleren opp til midten. Varmt og fint i kupeen og når tempen stiger stiger også nålen. Men er dette vanlig? Har ingen symptomer på termostat eller annet? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marius, blir den kaldere bare i fart og når det er ca -10 og lavere? I så fall hadde jeg lignende symptom på min v8 bensin.

Etter mange undersøkelser viste det seg at motoren faktisk har en termostat nr. 2, som regulerer kjøling til motorolje og automatolje.
Dette er ikke lett å finne ut, det er såvidt nevnt i Range Rovers verkstedhåndbok, der den er kalt "oil cooler mixer valve".

Men! I delekataloger står delen bare som "hose" - slange. Men inni er den en termostat! 

 

Om denne kiler seg åpen, vil det bli utilsiktet sirkulasjon mellom radiator og blokk. Symptomene vil bli nesten lik en sviktende termostat, men feilen gjør seg mer gjeldende i fart og i sterk kulde. Hos meg falt driftstemp til 62-68 grader, før den steg igjen til 82-85 når bilen var i lavere fart. Senter på nåla er 75 grader for v8 bensin, iallfall.

 

Jeg har sjekket verkstedhåndboka og det står at lignende ventil også brukes på TDV8. Der kjøler den kun automatoljen. Vet ikke om den da kan gi lignende symptomer som på min motor, men verdt å sjekke.


Det er mulig at på diesel vil Webastoen slå inn og maskerer problemet, slik at kupe er varm, men motor litt kald.
Se tegning - på TDV8 vil jeg tro at det er del 4090, men har ikke delenr.

På V8 bensin etter 2006 er delenr PCH501310 - den er plassert litt annerledes. 

 

302ABJ9.png

Edited by SmithCorona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om jeg hadde noe av det samme på min 4.4. Men jeg har egentlig bare lagt merke til det når det er veldig kaldt og i fart. Typ over Rondane i minus 18 og 90 km/t. Men ble obs på at temperaturen falt på tomgang her en dag da jeg ventet i bilen og det var en minus 12.

 

Webastoen min er ute av drift på grunn av kretskort eller en annen del jeg ikke husker i farten. Mulig en sirkulasjonspumpe.  Vært ute av drift siden november, og jeg har ventet på delen og ikke tenkt over det før det ble sprengkulde. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, om det også skjer på tomgang, i slik kulde, kan det ikke da bare være det typiske for dieselmotorer, at den ikke blir skikkelig varm? Kanskje du har blitt for vant til bensinbil?! Andre  TDV8-eiere har sikkert temp-referanser å komme med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minutter siden, SmithCorona skrev:

Hmmm, om det også skjer på tomgang, i slik kulde, kan det ikke da bare være det typiske for dieselmotorer, at den ikke blir skikkelig varm? Kanskje du har blitt for vant til bensinbil?! Andre  TDV8-eiere har sikkert temp-referanser å komme med.

 

Jeg mistenker at det er det ja. At motoren er for "effektiv" til at det varmes opp. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fått med kjæresten på ferie i telt i sommer. Taktelt på range roveren med andre ord. 

 

Tenker å kjøpe et brukt taktelt. Men hva trenger jeg? Hva skal det monteres på? Må jeg ha rigg? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soltaket mitt krangler litt og jeg tror det skyldes at pakningen rundt glasset er gammel og dårlig. 

 

Er det noen som vet om den lar seg bytte ut og om den selges separat? 

 

Og om pakningen ikke selges løst, vet noen om jeg kan ta ut glasset i takluken uten å måtte ta ut hele mekanismen? 

Edited by MariusMorch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis med TDV8! Den maskinen er helt utrolig, husker jeg prøvekjørte den på Forumtreffet et år. Sees vi der i år, kanskje? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, LANDreas skrev:

Grattis med TDV8! Den maskinen er helt utrolig, husker jeg prøvekjørte den på Forumtreffet et år. Sees vi der i år, kanskje? :)

Prøver å få det til, men liten kabal som må gå opp :)


Takk forresten, jeg er utrolig fornøyd med bilen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallois igjen! 

 

Er det noen med L322 som har gjort noe med de A-stolpe-dekslene? Det ene er litt løst på en side hos meg, og jeg antar det er noen braketter/plastskruer som skal byttes? Det lager litt vindsus over 100 km/t. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis det er som på Disco, så er det nok noen klips som har knekt, f.eks. ved ruteskift. Billige greier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...