Gå til innhold

Hobbyjurist blant oss?


HenningT

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det noen her med bedre juridisk bakgrunn enn meg som kan svare på en problemstilling ang parkering?

 

Saken er den at jeg fra tid til annen kjøper og selger litt biler. Disse står ofte i hjørnet på offentlig gjesteparkering ca 20 meter fra huset (på ett byggefelt på bygda) der det til enhver tid er minst 20 ledige plasser (over halvparten). Den siste bilen ble satt der for ca 3 uker siden, uten skilt, i påvente av ny eier. I går ser jeg plutselig ikke bilen lenger og ringer politiet. Etter litt frem og tilbake med de ble vi enige om at jeg skal ringe Falck før jeg anmelder tyveriet. Ringer Falck og de har bilen, de skulle kun ha 2.900 for å gi den tilbake til meg :o Jaja, de har bare utført oppdraget så kan ikke ta de for det.

Så viser det seg at kommunen jeg bor i har engasjert et overivrig kommunalt parkeringsselskap fra en nabokommune til å håndheve parkeringsregler. De har nå hatt seg en tur langt utenfor sentrum i den lille byen en liten mil herfra for å finne mer penger til julebordet.
Jeg sender dem en forespørsel om hvilken hjemmel de har for å gjøre dette og får dette til svar:
Hei.
Bilen var parkert på en offentlig p-plass som er knyttet til  Monsanut barnehage. Det ble lagt på advarselen 29 jan 2018.  Vi viser til §37 A i vegtrafikkloven ang. inntauing av kjøretøy.
Bilen ble gitt 14 dagers varsel som ble lagt på kjøretøyet.


Med vennlig hilsen
Sandnes Parkering KF/ byens blide veileder

 

Jeg googler litt og leser noen paragrafer og svarer dette: 

 

Hei

Ok, da bilen står til salgs er jeg ikke i den hver eneste dag så den advarselen har jeg ikke sett.

Men i følge vegtrafikkloven §37 1. ledd kan politiet kreve at en bil fjernes dersom den:
a. er plassert i strid med bestemmelse i eller i medhold av denne lov, eller

b. er plassert slik at det ellers er til hinder for trafikken eller for snøbrøyting eller annet arbeid på veg, eller

c. er plassert på privat eller offentlig eiendom til skade eller ulempe for eier eller bruker eller mot dennes forbud.

Jeg kan ikke se at min bil, som står til salgs, er brudd med noen av disse paragrafene da den har stått i hjørnet av en offentlig parkeringsplass (ikke veg) som også er gjesteparkering for gaten jeg bor, og til enhver tid har minst 20 ledige plasser. Det er heller ikke satt opp skilt på parkeringsplassen som sier at det ikke er lov å parkere der.
Jeg snakket med politiet i går, og de hadde ikke rekvirert inntauing av denne bilen så jeg var nær ved å melde den stjålet før de sa jeg kanskje burde høre med Falck først.

Vegtrafikklovens §17 kommer heller ikke til sin rett her da den bare gjelder uregistrerte kjøretøy som er parkert på offentlig veg, ikke parkeringsplass (som som nevnt ikke er skiltet)

Viser for øvrig til deres egen Norsk Kommunalteknisk Forening sin egen side som også sier at bilen skal være til hinder eller ulempe, hindrer varslet snørydding eller parkert i strid med reguleringene, noe min bil ikke var:

http://www.vegjus.no/borttauing-av-kjoeretoey-paa-veg.358693.no.html

Men da jeg også har vært litt uoppmerksom i denne saken, og ikke sett advarselen så skal jeg organisere henting av bilen selv i dag, men forventer da at jeg ikke må betale gebyr for å få den ut da dere har bestilt inntauing uten å ha hjemmel for det.

Mvh Henning Topnesvåg

 

Jeg dro å hentet bilen i dag for å unngå allslags andre avgifter i tillegg til de 2.900,-.

Jeg fikk vedtaket om fjerning av bilen fra Falck, og der bruker de vegtrafikkloven §37 bokstav a) "plassert i strid med bestemmelse eller i medhold av denne lov"

Nærmere begrunnelse for vedtaket: Registreringspliktige kjøretøy uten lovlige kjennemerke skal ikke være parkert utover 14 dager på offentlig veg eller privat veg med offentlig skilting.

 

Jeg tar helt sikkert feil og er i dårlig humør over å ha kastet bort 3.000 på tull, men jeg mener ikke denne hjemmelen kan gjøres gjeldende så lenge jeg står på en parkeringsplass og ikke er til hinder eller ulempe for noen så jeg ønsker å klage dette inn og kreve mine 2.900 tilbake.

 

Så til spørsmålet: har jeg grunnlag for å klage, eller må jeg bare bøye meg ned og ta i mot?

 

Henning

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • HenningT endret tittelen til Hobbyjurist blant oss?

Bakgrunnen er sannsynligvis at veitrafikkloven i §2 definerer slik plass som bilen sto på som vei;  "Med veg forstås i denne lov også gate og plass, herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg." Da er det etter § 17 ikke lov å plassere en uregistrert bil der i over 14 dager; "Registreringspliktig kjøretøy uten lovlige kjennemerker skal ikke være parkert utover 14 dager på offentlig veg eller privat veg skiltet med offentlig trafikkskilt." og etter § 37, 1. ledd bokstav a) kan politiet fjerne den. Har kjent noen som har fått sine mer eller mindre hensatte biler fjernet på den måten.

 

Trur eg, hilsen advokaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...