Gå til innhold

Disco 4 oljebytte rundtom


flagre

Anbefalte innlegg

På tide å bytte alt av oljer. Kjerra har kjørt ca 80k.

 

Har prøvd å søke litt, men har ikke funnet noen sammenstilling av type olje, mengde osv. som skal brukes rundtom på en Discovery 4. Så langt jeg har oversikt over er det følgende:

 

- Motor. Hva skal man ha på her?

- Diff forran. Type og mengde?

- Diff bak (låsbar). Type og mengde?

- Transfer. Type og mengde?

- Girkasse (8 gir fra 2012-). Her forstår jeg man prøver å bytte bunnpannen til en med tappeplugg som er lettere å komme til. Men har ikke funnet noen som har gjort dette for 8 girs versjonen ennå, bare 6 girs. Har dere noe info rundt dette eller har gjort det selv? Vet det er en omstendig operasjon og at motor må delvis løsnes etc. Likevel kan det jo være nyttig å gjøre slik at det neste gang er vesentlig enklere å bytte. Alternativt er å få "flushet" kassen. Noen som har gjort det i Oslo området og har tanker rundt det?

- Noe annet jeg har glemt? Er det kun oljefilter på motor?

 

På forhånd takk for hjelp!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor: Castrol edge professional C1 5W-30

 

Diff foran: castrol syntrax longlife 75w-90. 0.61liter.

image.png

 

Diff bak: Jeg har åpen bakdiff, så bruker samme som foran, du skal vel da ha Castrol SAF carbon Mod Plus eller tilsvarende.

image.png

 

Transfer: Dette er en spesialolje som jeg kun fant hos Land Rover forhandleren.

image.png

 

Automatkassa: Fikk flushet denne på verksted. Kostet vel 6500kr, men skal ikke se bort fra at det er litt dyrere i Oslo :-)

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...