Gå til innhold

Trekopper


gautes

Anbefalte innlegg

Jeg har fått noen kopper i ubehandlet treverk.

Tenkte å la barnebarna leke litt med svipenn før de ble overflatebehandlet.

Men hva er det lurt å behandle treverket med slik at det er lett å rengjøre .

Akevittsmak på kakaoen eller omvendt er kanskje ikke godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt meg samme spørsmål. Har to vakre trekopper på hytta, men opplever at kaffen går like raskt gjennom koppen og ut på undersiden som jeg rekker å drikke den. En annen kopp av dyrere merke derimot ser ut til å være tett. 

 

Trutning med dertil egnet olje bør til. Før satt vi inn kjøkkenbenken med en spesiell olje fra IKEA som het kjøkkenbordsolje. Meningen med den var at den ikke inneholdt skadelige stoffer. Den ser ikke ut til å være tilgjengelig lenger, men de mener vi skal behandle kjøkkenbenken med denne, så da kan jo ikke den være så skadelig den heller. Må kanskje prøves? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linolje?

 

Det ble iallfall brukt før på sånt og er spiselig i tillegg, så man slipper å tenke på den siden av saken.

 

https://www.sloyd-detaljer.no/sortiment/reparere-oppbevare/olje-voks/kaldpresset-linolje-1630

Kaldpresset linolje er best i maten, mens kokt linolje gir penest finish.

http://www.alanor.no/Produkter/Treolje/Linolje-kokt.aspx

 

Om du vil kan du bruke voks beregnet for kjøkkenbenk oppå. (Velg "beregnet for kjøkkenbenk" fordi det er uproblematisk å få i seg litt av den... mens golvvoks kan være mer suspekt.  )

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du for kjøpt renset parafin -også kalt matparafin- på apoteket. Den er egnet til formålet. Men koppen må gjen-impregneres med dette med jamne mellomrom.

 

Kokt linolje kan også brukes.

 

Ikke bruk en matolje, den vil harskne og sette smak.

Ønsker du å farge koppene, kan du bruke kaffe :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe funker ikke!

 

Har drukket et ukjent antall kopper kaffe av de og det trekker rett igjennom.

 

Til tross for advarselen over gikk jeg for rapsolje rett fra matbutikken. Det gjorde susen og har ikke satt smak (foreløpig ihvertfall). Viktig å ikke bruke olivenolje lærte jec av fruen. Langtidseffekten får vi komme tilbake til, men korttidseffekten var veldig god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! 

 

Gi oss en tilbakemelding på resultatet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎22‎.‎02‎.‎2018 at 7:48 PM, kulien said:

Til tross for advarselen over gikk jeg for rapsolje rett fra matbutikken. Det gjorde susen og har ikke satt smak (foreløpig ihvertfall). Viktig å ikke bruke olivenolje lærte jec av fruen. Langtidseffekten får vi komme tilbake til, men korttidseffekten var veldig god. 

Jeg brukte rapsolje på en sånn gitterkasse fra ikea (vi brukte den som skittentøykurv). Det gikk helt fint. Rapsolje verken smaker eller lukter mye. Skittentøykurven måtte jeg ta en gang til på 10 år.

For kaffekopper - som sikkert vaskes med varmt vann, om ikke såpe - må den nok settes inn oftere om du bruker rapsolje. Men, er ikke det noe heft, og man ikke kjenner smak, så er det(nesten) ett fett...  :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et stykke på vei.

Litt leking med svipenn så navn og et par stjerner er svidd inn i dag.

Barnebarna overlevert foreldre uten vond uvanlig lukt.

Fortsettelse følger når remediet er innkjøpt og anvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kokt linolje (Biltema) lukter ille , smaker ille , lukter lenge , smaker lenge.

Ikke er den brannfarlig heller.:o

Må nok rote litt i oljeskapet til fruen og prøve rapsoljen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tror jeg Raps eller Solsikkeolje duger, men har ikke langtidserfaring enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, kulien said:

Som nevnt tror jeg Raps eller Solsikkeolje duger, men har ikke langtidserfaring enda. 

Det fungerer helt sikkert. Men det er to ulike finisher, med ulike holdbarhet. :)  Kokt linolje gir en blank, lakkliknende effekt.

 

Raps eller solsikke må nok gjentas rimelig ofte om man bruker, koppene. Men ikke sikkert at det er noen ulempe. (Og iallfall ikke om linoljen både lukter og smaker ille. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, yarnslayer skrev:

Det fungerer helt sikkert. Men det er to ulike finisher, med ulike holdbarhet. :)  Kokt linolje gir en blank, lakkliknende effekt.

 

Raps eller solsikke må nok gjentas rimelig ofte om man bruker, koppene. Men ikke sikkert at det er noen ulempe. (Og iallfall ikke om linoljen både lukter og smaker ille. :o)

 

Gode poeng! To be continued! 

 

(VBF asså, her diskuterer vi det meste!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublet over en flaske med Vaselinolje i et av mine gjemmer.

(takk til Mehli som trengte bremseskiver)

Bremsedeler og vaselinolje var ikke logisk å ha i samme hylle.

Bør nok katalogisere kjente og ukjente oppbevaringssteder.

Lukter så å si ikke og smaker heller ikke , jfr mine sanser .

Innholdsdeklarasjonen sier fritt fram.

Så da får vi ungene smøre inn koppene ved neste anledning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Min bestefar laget trekopper av kuler han han fant på trer ute i naturen, han lot de ferdige ferske koppene stå i fred med sterk kokekaffe med litt grudt i til de fikk ett sort tynt fast belegg. Jeg sluttet å bruke min fast før jeg begynte å drikke kaffe og har slitt ut det synlige kaffebelegget i bunn, men den holder fortsatt godt på kaffen de gangene jeg bruker den.ca 30 år etter at jeg fikk den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaselinoljen er påført ved å la koppene ligge et døgn eller mer nedsenket i oljen.

Drypptørket et par dager etterpå men foreløpig ikke testet med ymse drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...