Gå til innhold

Ny Fuel lift pump vs gammel til Discovery 95 modell 300tdi


Adventure

Anbefalte innlegg

Hei. Bestilt ny diesel matepumpe til min Disco1 300tdi da den gammle ikke mater manuelt lengere (før den fikk en demontering, men fjæra er slarkete).

Pumpene er litt ulike men skulle gå om hverandre. Bestilte type FF001279 på famous four.co.uk 

Se bilder.

 

utfordringa mi er å få den nye til å passe. Den gammle sklir rett inn men den nye pumpa stopper/butter mot noe. 

Har hatt omdreining (på er det crankshaft?) flere ganger og ingen posisjon utgjør no forskjell. Har brukt lykt og sett på posisjonen og da er det plass.

 

(klønte beskrevet JA, men håper noen kan hjelpe.)

 

MvH Andreas

 

 

E7A124AE-99A9-45EF-96AF-15FC286B3DA5.jpeg

A3ED24BB-0851-41A7-9176-0E8C19595578.jpeg

BA275151-0BCD-447A-8D94-D56EE5A0DBC9.jpeg

03A20F3B-D6BE-4B96-A463-BCDC02ECB130.jpeg

Endret av Adventure
skrive feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, gautes skrev:

Fjær i orden på den nye.

Hva mener du?? Om fjæra på den nye er i orden? I såfall: Ja.

 

22 minutter siden, lafterolf skrev:

Sikkert ganske løs arm på den gamle.

Den nye virker, og da må du tre inn armen høyt og presse den ned fordi arme ligger på kamakselen. Kanskje står kamakslingen slik at den er på topp, og da blir det enda tyngre.

 

Rå makt må til.

 

Rå makt? Typ med vold og vaselin går alt?

Jeg har prøvd å rotere kamakselen slik at den er best plassert i forhold til fjerning og montering, testet med den gamle pumpa og den sklir inn og ut meget lett. 

 

Jeg er takknemlig for hjelpen jeg får her og den guidingen jeg fikk pr. telefon Rolf tidligere i dag. Hjertelig takk.

Endret av Adventure
Glemsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, lafterolf skrev:

Løft pumpa inn og press ned. Arma er fjørbelasta og pumpa presser du ned og skrur fast.

Mangler fortsatt 1-2 mm før den kan skrues på plass. Prøver med tvang og lirk og makt. 

 

Får ta en rotasjon på kammen igjen å prøve å se når den er på sitt høyeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, lafterolf skrev:

Så lenge lengden på armen er lik på begge pumpene skal det gå.

Armen på ny pumpe er 5mm lenger fra rota (inni pumpa) og ut dvs 7 cm. Fra hullene til boltene er det 5,8- 6 cm (dårlig bilde)

Armen på gammel pumpe er 5,5 cm fra hullene og ut. 

 

1A2E04B2-13A1-4E7A-8148-16C4AB296D67.jpeg

534A6483-0BA6-4611-8275-D49E3CD588D0.jpeg

Endret av Adventure
La til bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lafterolf skrev:

Tror ikke det skal ha betydning, i fall at arma traffer noe kan den kanskje kuttes av litt på enden.

 

Kjenner du at den butter eller er det fjørbelasta motstand når du trykker den inn?

At den butter og kommer ikke inn på "plassen sin" mot der den ene "kammen" går ned. Dvs virker som at om den tar tak er det i tuppen på armen og ved en rotasjon skyver den ut/ ut av stilling og ut av hullet. 

Naboen kom opp å så, han lurte på om det var noe vits å fore den ut med en  stålpakning pluss en "papp" pakning til. Men resultatet vil vel være det samme da den "kammen" blir bare å trykke på tuppen av armen.

 

" original replica meg midt i". 

 

Vurdere å sette inn den gamle. å se om jeg ikke får i gang den igjen. Får jeg diesel så er det en midlertidig fiks. Så kan jeg stikke til EWS etter å ha ringt han å hør tom han har en annen type eller noe. 

( etter demontering og avtørking og en "kakk" i baken så virker det som den gamle fjæra fortsatt har litt å gi.) men er det Den gir helt til alvdal også er det stopp eller gir 100.000 km hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, iknutis skrev:

Var det bare mer vold som skulle til?

Betraktelig mer vold og ett konstant ned spenn på fjæra

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...