Gå til innhold

service


flagre

Anbefalte innlegg

Ok. Garantien er ute for vår D4 og vi har kommet til første service. Bilen har rundet 80k. Alle servicer er tatt hos merkeverksted til nå.

 

Har ikke noe stort problem med å gjøre dette selv (har også en IIDTool), men spørsmålet er salgsverdi hvis vi velger å kvitte oss med denne. Bilen har allerede fått på plass en del ProSpeed greier som forsåvidt kun vil være nyttig for en som ser verdien av det. Bør jeg bare gjøre det selv (har uansett tenkt å bytte oljen oftere)? Andre ting å tenkte på, som gyldighet av forsikringer etc. ved motorhavari etc.?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsikring på motor/gir så må du nesten kontrollere hva de vilkårene sier. Dumt å skifte olje selv hvis forsikringen ikke dekker lenger. Men det står vel sannsynligvis ikke noe sted at det må være merkeverksted. Bixtra/mekonomen osv kan fint skifte olje/filter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...også gjøre et anslag på hvor mye service på verksted pluss forsikringen koster, kontra penger spart ved å gjøre det selv, samt en rask risikovurdering på sannsynligheten for et motorhavari.

 

Man skal ikke utføre så veldig mange servicer selv før man har spart såpass at man har finansiert en stor del av et eventuelt motorbytte - og det er forutsatt at man faktisk får et motorhavari.

 

Salgsverdi blir et helt annet aspekt. For Freelanderen så gjør vi alle servicer selv. Men der synes jeg det er verdt å nevne et par ting. For det første, så føres alle hjemmeservicer inn i servicehåndboken, med anmerkninger for annet utført arbeid (bremsevæske, diffolje etc). I tillegg så får bilen to servicer hvert år. En på våren, og en på høsten, selv om bilen ikke på langt nær har unnagjort så mange kilometer som LR mener er greit mellom servicer. Det vil vel koke ned til hvem som eventuelt kjøper bilen den dagen den eventuelt skal selges.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller ut serviceskjema og tar vare på alle kvitteringer, men det er vel neppe like mye verdt som et fullstemplet servicehefte. For min del er valget enkelt med tanke på at jeg har hatt bilen i 6 år og planlegger å beholde den i flere år framover. Så spørsmålet om det lønner seg kommer nok veldig ann på hvor lenge du planlegger å beholde bilen.

 

Hvor mye koster f.eks en B-service som inkluderer bytte av alle filter på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer.

 

Har vel egentlig planer om å ha bilen en god stund, si 8-10 servicer, hvis man tar et par i året. Kanskje lenger. Da tar jeg de selv og satser på at to servicer i året uansett er bedre enn sjeldnere service med LR stempel. Tar vare på kvitteringer og fører inn kommentarer i servicehåndboken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekonomen tar 160kr for å bytte motorolje pluss kostnad på olje og filter.

 

Jeg ligger ikke på gårdsplassen og bytter olje selv på en bil med luftbelger.

 

Når jeg kjøpte D3 ble alle oljer byttet inkl girboks, transfer og differ samt motor for kr 3400.

 

På alle andre biler jeg eier gjør jeg dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...