Gå til innhold

Low battery start engine. Disco 4


Sluger

Anbefalte innlegg

Prøver å starte webasto når bilen er kald, men får opp low battery, start engine. Det er nytt batteri på den, og ladespenningen er 14.5v. Nown som har vert borti det samme, og har en formening om hva det kan være? Meget irriterende å ikke få brukt webastoen før start. Merker dog ikke noe som skulle tilsi at det er dårligt batteri på bilen. 

 

Disco4 2010 mod

 

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem, leste endel om dette på Engelsk LR forum, flere der som legger skyld på minus kabel fra batteri, denne har en innebygget batteri sensor giver som sender impulser videre om batteristatus.  Hvis denne gir fra seg feil signaler, f.eks "low battery, start engine" vil den også gi beskjed om ikke å tillate start av Webasto.

Jeg byttet batteri, bilen lader som den skal, den har vedlikeholdslader hver natt, men fortsatt "low battery, start engine".

Denne minus kabel ble byttet på min bil i 2012, på garanti.  Men alt tyder på at den er gone igjen.

Jeg skal iallefall bytte engang til, selvom det ikke dekkes av noe garanti lenger.

https://www.disco4.com/forum/low-battery-warning-40779-60.html?highlight=fuel+burning+heater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av de på merkeverkstedet, at batteriet måtte lades med minusen til lader koblet via chassi på bilen. Pluss kan kobles rett på batteriet. Dette for å ikke forstyrre batteriovervåkningssystemet visstnok. Prøv det før man handler nye deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Sluger.

Hvordan har det gått med batteriet ditt?

 

Jeg opplever samme feilmeldingen som du gjør.

Nytt batteri, lades med en eldre bosch lader, men det hjelper ikke.

Har kjørt "battery reset" med IIDtool.

 

Får samme feilmelding: "Lavt batteri, start motoren"

 

-Vidar
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som har opplevd meldingen «lavt batteri, start motoren»?

 

Har nytt batteri, har resatt Batteriovervåkningen med IIdtool og ladet batteriet flere ganger med en Ctek lader. 
Minus i karosseriet og pluss på batteripolen. 
 

Om jeg lader natten over så kan jeg få meldingen om morgenen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har også vist den meldingen noen ganger etter å ha stått en stund når det er kaldt og hvis jeg har latt kupelys etc stå på en stund. Føler den burde takle dette men tror bare det er batteriet som gir bittelitt for lav spenning... er visst ikke helt uvanlig for D4. Hvis du i tillegg har problemer med å starte bilen etterpå så er det nok på tide å bytte batteri.

 

Har du målt hvilespenning før du starter forresten? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet er nytt.

Målte 12,44V hvilespenning, ved motoren igang ligger ladingen på 14,4-14,8V.

 

Batteriet som står i nå er https://www.thansen.no/product.asp?pn=345617&n=11976&regnr=BS64450&RegNrRecID=22432386&tid=11891&group=2100&refloc=2

Det stod et original LR batteri i og det var også en Exide batteri.

 

Det er ikke noe problem å starte motoren. Viser ingen tegn på at det er lite kraft i batteriet.

 

Men kan se ut til at 12,44v hvilespenning er lavt, ser det opereres med over 12,5v på Sønnak sine sider.

https://sonnak.com/batterikunskap/selvutlading/

 

Kan det være et dårlig batteri?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilespenning på nytt batteri skal være 12,7. Hvilespenning på 12,4 er ca 70% oppladet. Lad opp batteriet og se hva du oppnår av hvilespennng etter det. Batteriet må stå en stund etter lading før man måler hvilespenning. Reklamer på batteriet hvis du ikke oppnår 12,7 volt etter lading. Jeg kjøpte ett Sønnak/Exide batteri i fjor og hadde samme problemet. Jeg ladet flere ganger og med to forskjellige ladere. Ctek 4 A. og en Carwise på 8 A. Ingen fullførte ladeprosessen frem til vedlikeholds lading. Hadde litt problem med å få godkjent reklamasjon, men til slutt så fikk jeg snakke med en som hadde batterikunnskap. Problemet kan være att batteriet har stått lenge slik at platene i batteriet  ikke lar seg lade helt opp. (Gått ut på Dato)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...