Gå til innhold

Rasle lyd motor TDV6


kulien

Anbefalte innlegg

Hei dere

Jeg gikk ut av bilen med motoren i gang i dag og da hørte jeg en ulyd som jeg ikke har hørt før. Høres ut som en rasle/ratle lyd, og det virker som den kommer fra foran på motoren. 

 

Min umiddelbare tanke er reimstrammeren som sitter der fremme. Noen erfaringer med at denne pleier å ryke/gi ulyd? 

 

Og er det noe annet som pleier å begynne å rasle foran der? Vannpumpe f.eks? 

 

Hvis reimstrammer. Regner med ny strammer, og reim med det samme gjør susen. Noe annet å tenke på? Har ikke googlet så mye enda... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, vegarj skrev:

Reimstrammeren har røket for meg. Lett å bytte, hvis man kjøper det verktøyet for å løsne vifta. 

 

 

Takk  for innspill. Har en frakt nedover fra EWS på onsdag, så kanskje jeg kan få tak på i full fart. 

 

Hvordan skjedde det hos deg? Ble det fullt havari, eller byttet du etter å ha hørt ulyd? Er litt usikker på om jeg tør la kona bruke den til jobb frem til jeg får skiftet den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjartan. Er det reim strammere til multireima som lager ulyd? Jeg kjørte jo rundt med den sånn ei god stund før jeg fant ut av det. Jeg skiftet min og løperhjulet og reima uten å ta av vifta. Må vare bruke samme skalle som du bruker for å skifte olje på diffen :) litt reodor felgen løsning med å feste en stolpesko til skralla for å få nok kraft til å dra strammeren tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er den nedre strammer/løpehjul til multireima, bytter du denne best liggende på rygg, under bilen. Må bare demontere den fremste lille panserplata under i fremkant av motor. Tar 15 min. Den øverste strammeren har eg ikke slost med, så den vet eg ikke noe om. Min skapte ikke noe rasle/ratle lyd når den var sliten, bare vanlig lagerkvining. Men regner med du enkelt ser om det er denne som er årsaken om du ser litt på den når motor går. Om det ikke er noen av løpehjula til multireima, så er det jo også dette spøkelse med innfestningen til registerreim strammer i oljepumpa som kan ryke, så ville nå ha tatt en titt på denne og for å ha sove godt. Det var vel en av de uheldige som mistenkte at han hadde kjørt litt rundt med en knekt strammerinnfestning før raset var et faktum.

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, knikeren skrev:

 

Takk for innspill alle sammen! 

 

@le og jeg stod og lyttet, lyste og tenkte i går kveld. Satt lytteapparatet borti den øverste strammeren, og der var det et veldig leven. Krysser fingrene for at det er denne som er synderen, og bestilte begge strammere og reim fra Advanced med express leveranse. Har så dårlig samvittighet for resten av hjullagerne, så da ble de også med på bestillingen derfra. 

 

Så får vi se da, hva som skjer, om vi rekker dette før vinterferie, og om det kurerer bråket eller jeg må grave lenger inn. Denne lyden drar jeg ihvertfall ikke på vinterferie med! 

 

Forøvrig sendte jeg kona på jobb med bilen min i dag, men med instruksjon om at hvis ladelampa plutselig tenner, så er det full stopp og flakbil hjem. 

Endret av kulien
presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kulien skrev:

 

Takk for innspill alle sammen! 

 

@le og jeg stod og lyttet, lyste og tenkte i går kveld. Satt lytteapparatet borti den øverste strammeren, og der var det et veldig leven. Krysser fingrene for at det er denne som er synderen, og bestilte begge strammere og reim fra Advanced med express leveranse. Har så dårlig samvittighet for resten av hjullagerne, så da ble de også med på bestillingen derfra. 

 

Så får vi se da, hva som skjer, om vi rekker dette før vinterferie, og om det kurerer bråket eller jeg må grave lenger inn. Denne lyden drar jeg ihvertfall ikke på vinterferie med! 

 

Forøvrig sendte jeg kona på jobb med bilen min i dag, men med instruksjon om at hvis ladelampa plutselig tenner, så er det full stopp og flakbil hjem. 

Med vedskjulet uten revers? 

Da har du delene i morgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei den har jeg tenkt meg på tur med selv i dag. Har jo demontert halve Alfaen hennes for å bytte lyspærer for så å finne ut at parklyspærene var så sære så sære. Så akkurat nå var D3'en den mest kjørbare bilen, selv med raslelyd. Så da fikk hun ta den. Andreas trakk meg Vedskjulet baklengs ut av snøfonna i morges, så nå skal jeg på kunkjøreforovertur med den for å skaffe lyspærer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, knikeren skrev:

Vi må få fikset bilparken din snart. Ellers havner hele familien på tur til fjells i den lille vite som står i garasjen :)

 

Hehe! DET hadde vært et syn!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Advanced Factors og DHL leverte på døra i dag kl 13. Det er altså 26 timer etter bestilling! Hatten av! Delene er montert, det gikk enkelt som bare det. Gammelt løpehjul og strammer var tydelig slitt og lagde lyd. 

 

MEN, raslelyden er der fortsatt! Med andre ord, vi må lenger inn i materien. Hva er neste flytt? Hva lager raslelyd foran på motoren hvis det ikke er aux reim strammere. Er det da registerreimstrammer? Den berømte oljepumpa som bråker? 

 

Noen forslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel kjølevifte med opplagring og vannpumpe som bør sjekkes også.

 

Etter det er det vel å ta en titt inne i registret. Oljepumpa gir vel så vidt jeg vet ikke noe forvarsel før den feiler, men strammer eller løpehjul er vel en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk dere! 

Av og til blir jeg litt overgitt over hvor lite jeg tenker selv når jeg holder på. Men det er så utrolig bra å ha et forum å ty til. Hadde en god forumist på tråden her nettopp også, og var ute igjen og forsket mer. 

Det ser ut til at Evo16v har rett. Litt flaut at jeg ikke sjekket alle løpehjul når jeg hadde av reima i første omgang, men det er altså veldig tydelig at vannpumpa også gir lyd og har slakk. Både strammer og løpehjul til aux reim hadde som sagt slakk og lyd, så jeg trodde jo at jeg var spot on i første runde. Men jeg får visst ta en liten strafferunde allikevel. 

 

Krysser fingre for at en lokal delepusher kan skaffe meg den på kort varsel og at vi allikevel har bil til vinterferien som begynner fredag. :)

2018-02-14 20.46.57.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kulien skrev:

Takk takk dere! 

Av og til blir jeg litt overgitt over hvor lite jeg tenker selv når jeg holder på. Men det er så utrolig bra å ha et forum å ty til. Hadde en god forumist på tråden her nettopp også, og var ute igjen og forsket mer. 

Det ser ut til at Evo16v har rett. Litt flaut at jeg ikke sjekket alle løpehjul når jeg hadde av reima i første omgang, men det er altså veldig tydelig at vannpumpa også gir lyd og har slakk. Både strammer og løpehjul til aux reim hadde som sagt slakk og lyd, så jeg trodde jo at jeg var spot on i første runde. Men jeg får visst ta en liten strafferunde allikevel. 

 

Krysser fingre for at en lokal delepusher kan skaffe meg den på kort varsel og at vi allikevel har bil til vinterferien som begynner fredag. :)

2018-02-14 20.46.57.mp4

Du får det like raskt fra advanced vettu :) under halve prisen også :) bruk PayPal og bestill før halv 8-8 så rekker de å få sendt det i dag og delene er hos deg på samme tid i morgen :)

Per Hagen  er i hvertfall bare å styre unna da de aldri har noe på lager og det koster flesk derifra :(

 

Endret av knikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et håp om at jeg kan få det ned i dag hos en av de lokale. Men ja, det er mye billigere å få det med ekspress over natt fra england. :) Inkludert frakt til og med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kulien skrev:

Har et håp om at jeg kan få det ned i dag hos en av de lokale. Men ja, det er mye billigere å få det med ekspress over natt fra england. :) Inkludert frakt til og med. 

Jepp, en  egr hos per hagen kostet 4750kr, hos advanced var det rundt 1500kr pr stykk 

Så mye å spare hvis du kan ta en ekstra skrukveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ny vannpumpe fra Mekonomen.

 

Lå klar til henting kl 09 fredag morgen og nå sitter jeg på hytta på fjellet med bilen parkert utenfor. 

 

Bruker Haynes manualen og synes så langt at disse operasjonene har gått veldig bra. Er jo verdens beste bil!

Takk for hjelpa! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...