Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Recommended Posts

Oooo hellige LRF:

Jeg mistenker at wastegate er litt sticky og lurer på om løsningen er å koble løs armen og fylle den lille "hendelen" inn på turbo med wd40 slik at denne går lett og ledig... Har forstått at det skal være nærmest null motstand i denne når den er koblet fra selve klokka. 

Er det noen som har erfaring så del gjerne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at du har variable skovler på vgt-turboen. Du har ikke vanlig wastegate. 

Ring turboservice og spør dem om du tenker på tjuvtriks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hæ? Nå skjønner jeg ingenting.

Har jeg ikke vanlig wastegate?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En vanlig turbo har Wastegate som åpner for overtrykk.

Vgt-turboen har justerbare skovler, og de styres fra staget du mener justerer overtrykksventilen (wastegate).

 

Dette var jeg ikke klar over selv før YMK forklarte dette for ikke lenge siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi.

Nytt for meg. Takk.

Nå har jeg justert staget og har max booster på 1,4 på instrument som er koblet direkte på slange.

Nanocom derimot leser konsekvent 0,2 psi mindre over hele fjøla.

Hva er mest korrekt og har denne forskjellen noe å si...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nanocom leser fra innsugssensoren.

Du leser fra nært turboen.

 

ECU får dermed trykket der det er avgjørende, nemlig nært sylinderne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betyr da dette at jeg kan gå 0,2 over et som står på instrumentet mitt? (kommer ikke til å holde noen ansvarlig, bare spør)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har VGT-turbo så er det nok også montert en liten boks ved ECU som lurer ECU til å tro at turbotrykket ikke er høyere enn originalt. Da vil du få litt lavere turbotrykk avlest i nanocom enn det motoren virkelig har :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var nok ikke sot i turbo.

Etter at jeg justerte opp trykket litt ble den myyyye bedre på lave turtall.

Jermundpr: Da legger jeg meg litt under anbefalt fra TD5Inside. Det er jo TurboBoost box montert :-)

 

Takk for innspill karer 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykket øker på høyere turtall og skal ikke påvirke trykket på lavere turtall.

På lave turtall vil det ikke oppstå overtrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm

Kan du da forklare hvorfor den ble så mye bedre på lavt turtall?

Fordi jeg druknet hele wastegatekostebinderiet med WD40?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×