Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har montert Dab+ i min Discovery 1. 

 

En kveld jeg målte og planla seng på ene siden (skal bli turbil med seng på høyre side) oppdaga æ en boks på bakdøra. Skjønte det var noe høyttaler-greier.

 

Bilen var sikkert levert med heftig musikkanlegg da deN var ny. Original radio sto ikke i bilen, men under førersetet sto en cd veksler. Og på el-skjema fant jeg info om hele anlegget. 

 

Får ikke brukt subwoofer med dagens Dab+, og de to sub’ene bak var i fed med å gå i oppløsning også. 

 

Har kjøpt en 1000 watt mono-forsterker, venter den i posten. Den har inngang fra 2 kanaler, hs og vs.

 

Nå trenger jeg 2 subwoofere, 6,5 tommer. Hvor finner jeg slikt? Til priser godt under flere tusen? Effekt 500-650 watt. Gjerne som kan brokobles.

 

hilsen 

Henry Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.parts-express.com/cat/subwoofer-drivers/14?N=21630+4294967118+4294965077&Ne=10166&Nrs=collection()%2Frecord[endeca%3Amatches(.%2C"P_PortalID"%2C"1")+and+endeca%3Amatches(.%2C"P_Searchable"%2C"1")]&PortalID=1

 

Det er forsterkere som brokobles.

 

Høyttalere kan sereiekobles, og om forsterkeren er stabil ved lav impedans kan de kobles i parallell.

 

1000W ???!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tore

 

Har funnet litt i utlandet, men da blir det frakt. Og når prisen kommer over 350 ender det opp med masse avgifter i tillegg. Så holder meg under 350 fra utlandet.

 

1000 watt, fikk tips om å ha stor utgangseffekt. Har trodd at utgangseffekt burde være under det høyttalerne tålte, men det er vist bedre å ha høy utgangseffekt på forsterker. Dermed opererer denne der den skaper minst forvrengning. Kan selvfølgelig ikke belastes maks.

 

Lærte på fredag om bridge, altså brokobling av subwoofere. Altså høyttaleren. Enkelte sub er lagd for dette, fire tilkoblinger i stedet for to tilkoblinger i høyttaleren. Dermed beholder man f.eks 4 ohm selv om man kobler to høyttalere med 4 ohm i parallell. 

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at enkelte høyttalere har to spoler.  Uansett hvordan du gjør det vil seriekobling av to spoler gi dobbel impedans og parallellkobling gi halv impedans.

Om du koblet hvert høyttalerelements spoler i serie og så kobler det igjen i parallell vil du ende opp med samme impedans som hver enkelt spole.  Jeg har aldri før hørt dette omtalt som brokobling. 

 

Skriv gjerne whilken biltype, hvordan høyttaleren skal installeres og resten av anlegget.  Det er ekstremt lite utvalg i så små subwoofere.  Særlig om du ikke vil handle utenlands.  De færreste vil ha slike fjotteelementer men så store elementer som mulig og det er ikke noe å tjene på små, billige subwoofere.

Det rimeligste jeg finner i Norge er dette:  B2 Audio HNX65 6,5" Subwoofer Dual 2ohm

 

Med 1000W kan du spille dobbelt så høyt som med 100W.  Dvs. 10db.

 

Selv har jeg to Tang Band W6-1139SI fra PartsExpress liggende.  Tiltenkt P38'en når den kommer på veien igjen.  Skal drives av 2x150W Mosconi forsterker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I første post står det meste. Discovery 1, original sub-woofere er montert i boks på bakdøra, bilen var originalt levert med et for den tiden skikkelig anlegg (ser det ut fra elektriske skjema).

 

Kall det gjerne "fjotte-element", men det er dette det er plass til i boksen som er montert på døra. Derfor velger jeg å montere det som passer der. Den ekstra forsterkeren kan jeg montere skjult.

 

Snakker jo om en aristokrat, passer ikke inn med prangende stereoanlegg og digre høyttalere i en slik bil. Man har jo klasse.

 

Blir større sub-woofer i LSE'en, ettersom kassen som er montert på siden bak i den bilen er mye større. For øvrig er LSE'en også en aristokrat, og det blir et godt nok anlegg uten fancy utseende i den bilen også.

 

De som kjører biler med digre blanke felger og tape-rull til dekk kan få vise fram hva de har av stereo.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...