Jump to content
LRforum
Yann

Sveise fyllerør tank - hvordan ikke eksplodere sammen med tanken?

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har fått en tank (takk Are!) som svetter rundt påfyllingsrør.

 

Tips og innspill til hvordan sveise skjøt mellom tank og rør mottas med takk.

Jeg tenker da spesielt på det å sikre seg mot at bensindamp antenner.

Vi sveiser med MIG, men antar akkurat det spiller liten rolle.

 

Sånn har vi tenkt: Skru ut det som for meg ser ut som en dreneringsplugg. Riste ut det vi klarer få ut av bensinrest.

Tre en hageslange i dreneringshull/påfyllingsrør (venter derfor til tidlig vår med å sveise) og så la vannet skylle tanken. Lenge.

Deretter sveise.

 

Har dere tro på fremgangsmåten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skyll godt.

Fyll tanken med vann nesten opp til sveiseskjøten og sveis i vei.

Min metodeB)

Men jeg får sånt tettest med slaglodd.Migsveisen min blir aldri 100% tett.

En proff jeg kjente satte seg på tankene og dro sveiseflammen forbi påfyllingsstussen.

Poff og tanken var inaktiv.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slaglodd sier du?

Er det da lodding med relativt grovt loddemetall med relativt høy varme?

Jeg er iķke så godt kjent med begrepene her.

Ut ifra det du sier vil jeg prøve å unngå sveis.

 

Tusen takk for tips!

Da skjønner jeg at vi er på rett spor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er en messingfarget pinne med gult flussmiddel på utsiden.

Blir messingfarget sveis med svart gugge når ferdig.

Sveises med gass.

Men noen voksne kan nok utdype mer.

Jeg har kun brukt dette uten å sette meg veldig inn i det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok og takk for svar!

 

Jeg kom på en idé og det er å ta med tanken til nærmeste radiatorservice. 

De burde vel ha erfaring nok til å lodde/sveise en tank også.

Edited by Yann

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok og takk for svar Rolf.

 

Mener du åpen flamme er et problem om jeg flusher tanken med rikelig mengder vann før jeg setter i gang?

 

Eller er det bare vrient å få til med åpen flamme?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fyll tanken med vann. Uansett hvor mye du skyller, kan det fortsatt være gass igjen. Fyller du vann til det renner over, kommer gassen ut. Men skyll først selvsagt, så du får ut bensinen.

 

Så tapper du av akkurat nok vann til at det ikke forstyrrer sveisingen/loddingen. Minst mulig volum med gass, mest mulig volum med ikke-brennbar væske, i paranoiaens navn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips karer.

Det kan gå mot å sette dette vekk.

Acetylenflamme og bensindamp...

Og manglende erfaring med denne type lodding...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evt. smell også.:lol:

Neida.Bare på film det er så eksplosivt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bensin brenner bare i riktig blandingsforhold med luft. For mye, eller for lite, så brenner det ikke. Sånn sett er diesel mye værre, for det smeller nesten uansett blandingsforhold bare det får litt varme. Det bare soter mere hvis det er lite luft (oksygen).

 

Hvis du tømmer den godt og fyller med vann eller gass er du trygg. Det kan komme et lite puff avhenging av hvor mye luftrom det er igjen.

 

Paradokset med å fylle med vann er at det kjøler veldig bra. Du kommer ikke til å lykkes noe særlig med å sveise et sted hvor det er vann på innsiden av platen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, GuttormG skrev:

Nja, bensindamp er eksplosivt så det holder når alt stemmer...

 

Fyll og tøm ranken noen ganger med vann og du er trygg.

 

 

Når alt stemmer vil jeg heller ikke være i nærheten av fruens mel eller støvsuger-pose.:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om tanken har vært fyllt helt og tømtvet par ganger er den gassfri og trygg å sveise på uten vann i tanken, forutsatt at den er ren og uten rust invendig.

Føler en seg usikker men vil prøve allikevel kan en offre noen liter gass fra dekkgassflaska.

 

Det meste er eksplosivt her i verden. Problemet ned bensin er at flammepunktet er minus 40 grader.

 

Tillegg, varmt vann er bedre enn kaldt til gassfriing. Steam er enda bedre.

Edited by GuttormG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×