Gå til innhold

Discovery II, 2000 modell i god stand


ØyH

Anbefalte innlegg

Landrover Discovery II, 2000-modell Td5 til salgs for kroner 45,000.

 

Familiens trofaste sliter gjennom 18 år er klar for nye utfordringer!

 

Solgt ny i Norge i år 2000, og har vært i vårt eie siden det. Nå er tida kommet for å skille lag, hovedsakelig på grunn av endrede behov i familien. Dessuten er eier kommet opp i en anstendig alder, og helsa gjør at det ikke er like enkelt å ligge på bakken og fikse saker og ting… I tillegg har vi nå på nytt fått tilgang til garasje, men finner at Disco’en er noen cm for høy til å komme inn! Dermed får noen andre anledning til å dra nytte av den absolutt beste bilen vi noensinne har hatt. Den har selvfølgelig 7 seter.

 

Bilen har gått 397.000 km, men i all hovedsak i langkjøring på E18. Den bærer sin alder og kilometerstand med verdighet! Hvorfor kjøpe en «delebil» med tvilsom PKK-status når denne er tilgjengelig?? Bilen er usedvanlig fast og fin i kjøreopplevelsen. Det er ingen feilkoder på dashbord eller på Hawkeye.

 

Bilen selges slik den står, og kjøper oppfordres til å sjekke nøye. Men jeg garanterer at informasjonen under er så presis jeg kan gi den, og at jeg ikke har lagt skjul på noe som jeg med rimelighet kunne vite om på salgstidspunktet. Bilen er i daglig bruk, og jeg er ikke kjent med noen problemer utover det som står under.

 

Bilen er nettopp påkostet over 20,000 kroner, i tillegg til ny frontrute. (Jada, jeg vet at jeg like gjerne kunne solgt den som deler for en måned siden, og deretter tatt inn 3000,- i  vrakpant i tillegg, uten å ha putta mer penger i den… Men som den gammeldagse typen jeg er hater jeg å kaste ting som kan brukes!!) Her er det alt for mye bil igjen til at den bare skulle gå i kverna!

 

THE GOOD:

·         Passerte EU-kontroll forrige uke med flying colors, og er nå klar til ut januar 2020 pluss to måneder. Mer enn det blir det ikke…!!

·         Service tatt forrige uke, med skift av olje, filter og diverse væsker etter behov. Bilen er 100% klar.

·         Vindusviskere er oppgradert til D1; de gamle for D2 kan om ønskelig følge med.

·         Mekanisk er bilen i svært god stand. Alle 5 sylindrene viser normale verdier på Hawkeye, og automatkassa skifter mykt og fint.

·         Bilen har fått regelmessig rustbehandling. De første årene med Tectyl eller Tuffcote Dinol, siden med Fluid film; dvs Lanolin. Siste behandling var høsten 2017.

·         De første årene ble all service gjort hos LR i Arendal, siden hos Cash and Drive i Drammen. Oljeskift og filterbytte har blitt gjort regelmessig, og ikke minst hyppig, her.

(Jeg har klokketro på å bytte olje ofte….) Tilbakemelding fra verksted denne uka er at bilen er i bemerkelsesverdig god stand, alder og kjørelengde tatt i betraktning.

·         Nylig byttet, dvs i forbindelse med, og før, EU-kontroll nettopp: Frontrute, med elektrisk oppvarming. (Steinsprut i den gamle) Verdt 13,000 NOK. Utbedring av noen mindre rustskader i ramme og innramming til frontrute. (A-stolpe) Nye bremser bak (skiver og klosser) Nytt sikkerhetsbelte i senter bak. Ny klokke i dashbordet.

·         Splitter nye vinterdekk på originale LR stålfelger, Nokian Hakkapelita SUV 8. Disse er alene verdt 8,000,- pluss… Dekkene har gått mindre enn 200 mil. Gode sommerdekk på lettmetallfelg følger med.

·         Meget lettstartet, selv i 20 blå.

·         Det vanlige for en D2 er byttet. Dvs: Radiator, kompressor, luftbelger, generator, kabelmatte til injektorer, dieselpumpe, slitedeler som foringer etc.

·         De siste årene er dette byttet: Alle 4 støtdempere, alle slanger til turbo, MAF sensor, alle foringer til Watts-link, Hub/lager til hjul foran, bremser foran, innslag til startermotor,

·         En Hawkeye med lisens for denne bilen følger med.

·         Effekttuner… Ikke montert, men er med på kjøpet.

·         Ny radio, med DAB+. Montert og OK for FM. Antenne for DAB er ikke montert, men følger med. Kabel-sett for tilkobling til multifunksjonsratt følger også med.

·         Det følger med reserve ABS-sensor for både foran og bak, i fall det skulle bli behov.

·         En reserve (brukt) høydesensor er også med.

 

THE BAD:

·         En del lyspærer I dashbordet har tatt kvelden, men de viktigste er der.

·         Stigtrinnet bak returnerer ikke til posisjon «opp» Mangler kanskje bare noe smurning?

·         Ekstralysene foran ser ikke ut til å virke. Tipper det er noen pærer som har gått.

·         Det var en lekkasje i taket, som gjorde at det kom noen dråper vann inn ved innfestingen til speilet. Dette ser nå ut til å være rettet på, ifm med rutebyttet og øvrig jobb.

 

 

THE UGLY:

·         Det er slitt hull i venstre side på førersetet. I dag er dette dekket av et varetrekk i riktig farge, og fungerer OK.

·         Støtfanger på høyre side under er skadet etter et ublidt møte med et isete brøytekant i fjor. (Se bilde)

·         Det er rust på nedre, fremre del av døra på høyre side foran. Men: Ei ny, komplett dør følger med. Denne må lakkeres til riktig farge. Dette vil også ta hand om et mulig problem vedr. vindusheisen i denne døra.

·         Noen mindre og overflatiske rustskader på vindusrammer etc. En liten jobb med sandpapir og spraylakk tar hånd om det, dersom det er ønskelig. For øvrig er det mye aluminium i bilen, som gjør rust til et mindre problem. Ramma er bra!

·         Hjulbuen utvendig av plast på høyre side foran er borte. En drittsekk kjørte inn i den for et år siden, men «glemte» å legge igjen beskjed… Ny, komplett skjerm med hjlulbue er med, om du vil bytte. Kun kosmetisk skade.

 

 

IMG_9425.JPG

IMG_9426.JPG

IMG_9427.JPG

IMG_9428.JPG

IMG_9429.JPG

IMG_9430.JPG

IMG_9431.JPG

IMG_9432.JPG

IMG_9433.JPG

IMG_9434.JPG

IMG_9435.JPG

IMG_9436.JPG

IMG_9437.JPG

Endret av ØyH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prisen er redusert til 38.000 pluss omregistrering. :-) 

 

Ikke la deg skremme av kjørelengde; dette er i all hovedsak langkjøring på motorvei. Dvs stabil og moderat belastning på motor og drivlinje, som ikke sliter mye på det mekaniske. Her har du klar seilas til neste EU-kontroll i 2020, og sannsynligvis LENGE etter det! :-)

 

ØyH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...