Gå til innhold

Trenger litt innspill på jakt etter ny bil


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter ny kjerre.

Jeg vil har en Range rover, enten L322 eller en Sport. Bilen skal ha V8 bensin og gjerne en supercharger.

Jeg kan godt finne meg en med motor eller kasse havari så lenge prisen passer deretter.

Pris sjiktet for en kjørbar uten for mye skrubar håper jeg på rundt 250 klassen.

 

Er det noen som har noe tips om biler?

Hva bør jeg holde meg unna som pesten ?

Vurderer litt på en Sport hos en forhandler i Sande, har noen sett på den ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer om det samme. Dette er det jeg har lest meg til sånn motor og girmessig. Det jeg har mest angst for og som koster mye penger......

 

1. Supercharger motoren er stort sett "bullet proof". Den mest pålitelig motoren i RR / RRS - lite problemer

2. V8 Bensin - BMW m62 - problemer med strammer og føringer til kamkjede. Gir som regel ikke motorhavari, men mye jobb å bytte.

    Er imidlertid mange how to's så for en som har skrudd litt er det overkommelig. M62 motoren sliter også med en termostat som er satt for

    høyt slik at ekspansjonstanker sprekker og slanger blir morkne. Veivhus ventilasjon er også kritisk og kan gå tett, med påfølgende motorskade.

    Kit til på bytte termostat finnes. Ellers bra motor.

3. V8 bensin automat ZF5HP24 - (mener jeg det er 5 trinns) - ikke evigvarende, men mye bedre enn GM kasse i diesel, men ikke så bra som 6 trinns ZF som sitter i supercharged ZF6HP24?

4. 4.4. V8 bensin NA (ikke supercharger)  Jaguar motor. Veldig bra den også, men svært få av.

 

Martin   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SmithCorona har en 4.4 NA med Jaguar. 

 

Jeg har hatt 4.4 M62. Jeg var svært fornøyd med den. Den har bare 5 trinns girkasse og den er glad i bensin, men den er også utrolig deilig å kjøre. Jeg var veldig fornøyd. Har en TDV8. Du er selvsagt velkommen til å teste den om du vil prøve ut L322-konseptet, selv om min er diesel. Holder til i Oslo isåfall. 

Inntrykket mitt er at ZF5HP24 er rimelig solid, mer av typen normal girkasse. Den kan gå på lik måte som alle girkasser, men ikke på samme måte som GM-kassen.

 

Denne tror jeg er den som sto i drammen med ødelagt motor. Om han byttet kjede eller motor vet jeg ikke, men jeg tror bilen var bra ellers. Den ble kjøpt av oppkjøper og sto noen uker. Så røyk vel kjedestrammer og den begynte å gå ujevnt.  Så nå er vel motor overalt ser jeg

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=111113509&fks=111113509

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har muligens en 2.7 tdv6 RRS om du skulle ombestemme deg på diesel ;) den trenger litt pleie. En høydesensor som ikke samarbeider og feil på DRS. 

Ellers veldig fin og godt holdt, langkjørt bil med EGR delete og remap gjort av praesto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Håvard Guttormsen skrev:

 

Vurderer litt på en Sport hos en forhandler i Sande, har noen sett på den ?

 

 

 

Den har jeg også lurt litt på, men har ikke gjort noe mer med det. Prisen er jo gunstig, men så spørs det på den vibrasjonen da, kan jo være en bagatell eller noe veldig dyrt. Kunne tenkt meg å prøvekjørt for å se om det er noe man kan leve med, og evt finne ut av hva som er feil. Ellers har jo bilen stort sett det man kan begjære av utstyr, og ikke minst riktig farge på interiøret. V8 bensin skal det være i en sånn bil, gjerne kompressor også. Diesel hører hjemme i traktorer, taxier og lastebiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Håvard Guttormsen skrev:

Jeg vil har en Range rover, enten L322 eller en Sport

L322 er klasse. Sport er mere "jalla". Men det er jo bare å sammenligne prisen hva de kostet ny, så skjønner man at det nødvendigvis må være en viss kvalitetsforskjell. 

Men når det er sagt, så synes jeg Sporten er finere, og mye morsommere å kjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arnulf skrev:

Har muligens en 2.7 tdv6 RRS om du skulle ombestemme deg på diesel ;) den trenger litt pleie. En høydesensor som ikke samarbeider og feil på DRS. 

Ellers veldig fin og godt holdt, langkjørt bil med EGR delete og remap gjort av praesto. 

Jeg kan være interessert, send gjerne meg litt info 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, IAS skrev:

L322 er klasse. Sport er mere "jalla". Men det er jo bare å sammenligne prisen hva de kostet ny, så skjønner man at det nødvendigvis må være en viss kvalitetsforskjell

Men når det er sagt, så synes jeg Sporten er finere, og mye morsommere å kjøre. 

 

Forklar gjerne mer om dette.
Hva har nybilprisen med kvalitet å gjøre? L322 SC kostet ca 10% mer enn L320 SC i 2006 så forskjellen var da ikke såå stor.

Nye BMW 5-serie koster 50% mer enn tilsvarende 3-serie, har den da 50% bedre kvalitet?


Men er enig med det andre utsagnet ditt og valgte derfor RRS SC :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, godt mulig jeg tar feil. Jeg trodde en Vogue kostet mellom to og to og en halv mill, avhengig av utstyr og motor, og Sport mellom en og en halv og to millioner, avhengig av utstyr og motor. Men som sagt er det godt mulig jeg tar feil. Det har faktisk hendt før det :)

Med "jalla" mener jeg selvfølgelig ikke at RRS er en dårlig bil. Jeg har en 07 mod RRS med TDV8 og elsker bilen. Men jeg har også hatt L322, og etter min mening er det klasseforskjell på de to. Det er mere plastikk og dill og dall på sporten. Må fram med verktøy (skrujern) å ta av et plastdeksel bak på støtfangeren for å sette i hengerkontakten??? Praktisk når man bruker tilhenger flere ganger i uka, ikke sant?  Å åpne og lukke den øverste bakluka minner om en Lada Niva jeg hadde på 80-tallet. Samme lyden. Og nederste bakluka får jeg ikke brukt når det er kuldegrader. Kjempepraktisk. Og jeg har iallefall aldri hatt en bil som skitner seg til så mye som denne. En liten tur på saltet veg og absolutt hele bilen er skitten. Spesielt bak. I snøvær er hele bakluka dekt av et tykt lag med snø. Bestilte skvettlapper fra England, men de passet ikke. Tettingene under dørene er kun for å lagre gjørme og dritt på, og må spyles daglig for holdes rene. Savner også rommet under dørken i bagasjerommet. På Sporten henger reservehjulet under bilen og må sveives ned. Som dere skjønner så er det en del jeg er misfornøyd med på Sporten kontra L322. En del flere ting enn det jeg har nevnt her er det nok også. MEN... Jeg har funnet drømmebilen. Når denne er oppbrukt om maaange år, skal jeg ha en RRS igjen. Hvorfor????? Den er estetisk vakker å se på. Den er en drøm å kjøre. Den er cool. Den er både ungdommelig og gammelmodig på samme tid. Den er sportslig. Og sånn kunne jeg sittet hele kvelden og gitt komplemanger til det som etter min mening må være verdens beste bil. 

Smaken er jo som kjent som baken. Noen liker mora, og noen liker dattera. Ja, noen liker sågar faren, men det får bli opp til hver enkelt. Her på forumet dømmer vi vel ingen, gjør vi vel???  RRC, RRS, L322, P38... Alle har sine særegenheter, fordeler og ulemper. Når det gjelder bil lytter jeg til hjertet mer enn hjernen, og da er Range Rover sport bilen for meg. ( akkurat nå iallefall ) 

Ønsker alle som tenker å kjøpe Range Rover lykke til med et evt kjøp, uansett hva dere lander på :)) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2018 den 18.14, IAS skrev:

Med "jalla" mener jeg selvfølgelig ikke at RRS er en dårlig bil. Jeg har en 07 mod RRS med TDV8 og elsker bilen. Men jeg har også hatt L322, og etter min mening er det klasseforskjell på de to. Det er mere plastikk og dill og dall på sporten. Må fram med verktøy (skrujern) å ta av et plastdeksel bak på støtfangeren for å sette i hengerkontakten??? Praktisk når man bruker tilhenger flere ganger i uka, ikke sant?  Å åpne og lukke den øverste bakluka minner om en Lada Niva jeg hadde på 80-tallet. Samme lyden. 

 

På 9.2.2018 den 18.14, IAS skrev:

Smaken er jo som kjent som baken. Noen liker mora, og noen liker dattera. Ja, noen liker sågar faren, men det får bli opp til hver enkelt. Her på forumet dømmer vi vel ingen, gjør vi vel???  RRC, RRS, L322, P38... Alle har sine særegenheter, fordeler og ulemper. Når det gjelder bil lytter jeg til hjertet mer enn hjernen, og da er Range Rover sport bilen for meg. ( akkurat nå iallefall ) 

Ønsker alle som tenker å kjøpe Range Rover lykke til med et evt kjøp, uansett hva dere lander på :)) 

 

Må innrømme at jeg forventet en tirade........som jeg så frem til med skrekkblandet fryd!? Jeg må vel kalle meg maksimalt middels entusiast, kjøpte en RR P38 i 2001 som jeg hadde noen år (V8 3.5 fra 87?), men så har det ikke vært RR på meg før nå igjen. Det hører med at jeg nå har flyttet til Nederland og bor i Haag. Kona ville ha SUV når vi flyttet, og etter hvert som kravene ballet på seg så begynte jeg å tenke at en RR Sport kanskje var tingen. Greia er at vogna  må stå i gata, så det var lite interessant å kjøpe NY bil (den er jo skrekkelig dyr også).

 

Diesel ville jeg ikke ha (NOX + flere byer i Europa begynne å forby diesel). Jeg spurte en gammel venn av meg hva jeg skulle tenke på, og ble overrasket når han sa at SC var greia på bensin, at denne motoren er den beste ever på RR. 

 

Jeg endte opp med en RRSC Sport L320, 2006, gått ca 150000 på klokka. Svart. Bilen er i meget god stand, alt av normalt slitetjafs var tatt hånd om. Nå er det jo fremdeles "engelsk bil", så jeg har ingen store forventninger til at det ikke skal være ting å ta tak i. Etter ei uke kom feilmelding i display'et "HDC fault - system deactivated", denne forsvinner dog - og det er slett ikke hver gang den dukker opp. Om jeg aktiverer HDC (men ingen jævla bakker å teste denne på i Nederland), så får jeg ingen feil. Etter mange runder på nettet, så har denne feilen etter hvert falt ned i kategorien "noe jeg må leve med". Enn så lenge. Det er lest ut feilkoder men ikke kommet noen "medisin". Noen foreslår å bytte batteri, men jeg ser ikke logikken når batteriet er veldig bra.

 

Så begynte "Bonnet open" å komme i displayet. Litt til og fra, så jeg antok at det var problem med microbryteren til panseret. Litt leting, og jeg tenkte at denne kan jeg enkelt fikse sjøl. Så da at noen hadde kortsluttet kontakten til microbryteren, kontakten hang og slang med en binders i som var begynt å løsne (ruste). Jeg renset opp microbryteren og koblet til kontakten - alt fungerte.

 

Jeg har notert at PDC'en av og til ikke virker. Mest som den av og til ikke er aktiv på den oppstarten. Start en gang til og den er sannsynligvis aktiv. Greia er at PDC er ganske kjekt her i Nederland med små parkeringsluker  til en stor bil..........

 

Når bilen skulle inn til EU-kontroll, fikk jeg beskjed om at et lager var dårlig (ulyd). Det rimet med en liten vibrasjon jeg hadde følt i bilen i lave hastigheter (ca 50), så jeg var happy med å betale ca 4000 for skifte av lager, firhjulskontroll og EU-kontroll. 

 

Så tilbake til tråden. Er jeg happy med bilen? Yes. Den går som ei klokka og har et umenneskelig "push" når jeg trykker ned gasspedalen. Blir nok den siste V8 jeg noen sinne kommer til å eie dog, miljø, elbil etc. Kort sagt kan jeg leve med småting og småfeil så lenge de store viktige tinga fungerer for meg og oss. Når vi sammenligner RR og RR sport dog, så noterer jeg også at en del løsninger er mer "plastic". Jeg savner f.eks. bakluka som kan vippes ned og sittes på. Hva skal man egentlig med den kompliserte todelte bakluka som er på Sport'en? Ha planker ut på toppen liksom? Men jeg noterer også at man ikke kan få alt, og må gjøre sine valg. 

 

Jeg så vel på og prøvekjøre 3 stykk RRSC Sport før jeg valgte vogn (brukbart utvalg her i NL). Det var klare forskjeller på hvor godt de var tatt hånd om, men poenget er uansett at dette er en bil som skal ha jevnlig pleie. Den er herlig å kjøre da, og ser jo fin ut.......

 

kjetilV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kjetilV skrev:

Hva skal man egentlig med den kompliserte todelte bakluka som er på Sport'en?

Praktisk når man har f.eks. båthenger. Den fremre støtta med vinsjen gjør at det er umulig å åpne den nederste luka. Da er den øverste snedig så man kommer til baki uten å koble fra hengeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...